Nekromanti [Promotion] KULT: Divinity Lost - Omslaget avslöjat

Status
Not open for further replies.

Jocke

Man med skägg
Mjä. 2 av 5

Om man ska gå bondage så ska man fan gå bondage.

Ängeln ger varken intryck av att lida eller vara kåt - Hon ser som flera har vart inne på mest ut att ha lite trist.

Jag tror absolut att det går att sälja Kult med en tits-out-bdsm-ängel på framsidan, det kan till och med vara en bra ide. Men jag tycker att ni borde välja en helt annan sådan. Med lite nerv i bilden.

Den gamla sax-ängel bilden är ju het, erotik på gränsen till gore, det är inte den här.
Om det - oavsett läggning - inte går att runka till en bild av en torterad ängel är den bilden av en torterad ängel en dålig omslagsbild till kult.

Gör om gör rätt.

---
Tillägg: Likt tjejbloggarna på mitten av 00-talet (hustrun, elin grellson., love sex money et all) menar jag att runka är rätt ord oavsett fysiskt kön på den runkande.

Mundo

Myrmidon
Jocke;n153875 said:
Om det - oavsett läggning - inte går att runka till en bild av en torterad ängel är den bilden av en torterad ängel en dålig omslagsbild till kult.
Jag köper denna argumentation till fullo.

Recca

Femme Fatale
Snyggt omslag... Omslag tar verkligen fram åsiktsklyftorna på forumet. Får nästan nostalgi till när Fantasy diskuterades. Bågskytten i trosor på framsidan. Började skratta helt abrupt när jag tänkte på det. Jag är luttrad nu. Höjer knappt på ögonbrynet. Orkar inte ha tränat öga för att se objektifieringen längre. Det sabbar bara mitt mående att reagera varje gång. Hinner egentligen inte skriva nu, så jag fattar mig kort. Ska på fetish-fest. Yes, Sir. Det blir ordentligt med objektifiering. Mest kvinnor som blir det. Antagligen bara kvinnor. Vet inte vad jag ska tycka om det. Jag kommer absolut bli objektifierad. Fast nu väljer jag det själv för en gångs skull. Det finns en styrka i det. Ett slags "fuck the world". Så tänker jag i alla fall. Det känns annorlunda när det sker när som helst, när jag inte ens vill.

Jämställdhet för mig handlar om att ha större möjlighet att välja. Inte frihet. Gu' nej. Frihet är en illusion. Lite hederlig flervalsjämställdhet är allt jag önskar. Bilden ja. Jag tycker den är snygg. Hoppas verkligen det saknas köttkrokar på festen.

Mundo

Myrmidon
Recca;n153882 said:
Ska på fetish-fest.
[...]
Hoppas verkligen det saknas köttkrokar på festen.
Ha tjockt med läder på så fastnar krokarna förhoppningsvis där!

Robert

Warrior
Magnamund;n153676 said:
Uppenbarligen berör omslaget väldigt mycket..
Nu är du avstängd men jag svarar ändå. Omslaget berör inte alls mycket. Däremot finns det användare här som berör varandra. Något du visat i t.ex din tråd med Arfert.

Du är lika medskyldig till det du angriper i det att du inte klarar av att strunta i ditt bagage. Du måste dra in personliga åsikter i diskussionen, vilket även t.ex. Krank, Mundo, RasmusL och Arfert gjort i tråden. Något som är oerhört respektlöst mot Helmgast och det arbete de lagt ner.

Marco har lagt upp sitt omslag för reflektion och då handlar det om respekt att kritisera och hylla omslaget. Jag har stor tilltro till att Helmgast kommer göra ett skitbra Kult, eftersom Noir var så bra. De har lagt ner åtskilliga timmar på att skriva och spåna. En illustratör likaså på ett omslag.

Att man då inte ens kan få förhålla sig till omslaget utan hamna i en personlig konflikt där begrepp dom PK-maffia, förtryck eller rollspelselit används slagträn är småaktigt.

Jag skiter i, säkert också Helmgast, vad ni tycker om varandra och om feminismen i den här tråden. Alla, inklusive jag själv då jag skriver det här inlägget, som är omnämnda ovan och säkert några till är ett gäng jävla stolpmongon.

Fy fan

Ge mig en vecka...minst!

Lupus Maximus

Tekniker
Tsianphiel;n153770 said:
Jaghåller med Cissi. Det finns många sätt att porträttera kvinnor på som inte är så här tråkiga och framförallt passiva. Hon står ju bara där med blodet rinnande. Varför gör hon ingenting? Tänk om hon hade slitit i kedjorna åtminstone, försökt ta sig loss, men hon verkar helt passiv och faktiskt lite uttråkad.

Jag citerar Margaret Atwood ifrån The Handmaids Tale - These pictures [of nineteenth-century harems] were supposed to be erotic, and I thought they were, at the time; but I see now what they were really about. They were paintings about suspended animation; about waiting, about objects not in use. They were paintings about boredom.

But maybe boredom is erotic, when women do it, for men.

I boken blir det en reflektion över protagonisten, att hon är passiv och förhindrad från att använda de delar av henne som gör henne till en person. Jag uppfattar omslagsbilden på samma sätt. All agens är berövad ängeln. Hon verkar stå i stasis.

Ur ett konstnärligt och estetiskt perspektiv är bilden väl genomförd, men den saknar liv, och därför blir den också tråkig.
Men, det är just det här som alltid varit kärnan av Kult för mig. Människan är en gudomlig varelse, fjättrad i en illusion där de flesta tror sig leva i gråa korta liv; passiva utan att kämpa mot sina bojor. Det är först när illusionen börjar rämna, bojorna börjar gå sönder, som en människa har en chans att ens börja ana vad de egentligen är. Första utgåvan hade helt klart ett fokus på de första stapplande stegen av att upptäcka verkligheten. Kult är Matrix möter Hellraiser, tio år innan Matrix.

Det är att hon står i stasis som gör att bilden är Kult för mig. Om hon hade kämpat mot bojorna hade det kanske varit en bättre bild ur andra avseenden. Men den hade inte representerat eller symboliserat den kärnan.

Men, jag gissar att jag läst Kult på ett väldigt annorlunda sätt än de flesta andra.

Mundo

Myrmidon
Robert;n153894 said:
Du måste dra in personliga åsikter i diskussionen, vilket även t.ex. Krank, Mundo, RasmusL och Arfert gjort i tråden. Något som är oerhört respektlöst mot Helmgast och det arbete de lagt ner.
Öh. Får vi inte diskutera konst med våra personliga åsikter? Menar du personangrepp eller tycker du att vi inte ska få ha vår egen åsikt om saker när vi diskuterar saker, får då blir det respektlöst?

Vad det gäller personangrepp så ber jag om ursäkt. Tempot och tonen blir så jäkla dålig snabbt när dessa trådar spårar ur och det är jag skyldig till att hjälpa till med

Arfert

Facit
Jag minns inte att Jesus någonsin målades som en Playmate. ;)

Men Laura Sava är en teknisk skicklig illustratör, det är ingen som hävdat motsatsen. Det handlar om att briefen var fel.

Och sedan.. 99%... nope, tror du måste kolla upp din konsthistoria om man inte kan se skillnad på klassiska Jesus på korset-målningar och tjejen på korset.
På de flesta målningar är lidandet ett viktigt element, och man ser hur nära döden han är.

Sapient

Swashbuckler
Robert;n153894 said:
Marco har lagt upp sitt omslag för reflektion och då handlar det om respekt att kritisera och hylla omslaget. Jag har stor tilltro till att Helmgast kommer göra ett skitbra Kult, eftersom Noir var så bra. De har lagt ner åtskilliga timmar på att skriva och spåna. En illustratör likaså på ett omslag.
Det tror jag också. Iaf efter de premisser som Helmgast jobbar med sina spel - det kanske blir ett Kult som inte passar alla som älskade "gamla Kult", liksom tex Fria Ligans Mutant: År Noll inte passade för alla som älskade gamla BRP-Mutant. Men det betyder ju inte annat än att Helmgast kan (och säkert kommer) att förverkliga sin vision om Kult på ett mycket bra sätt.

För att sedan glida aningen mer OT och in på en metadiskussion om tråden:
Robert;n153894 said:
Att man då inte ens kan få förhålla sig till omslaget utan hamna i en personlig konflikt där begrepp dom PK-maffia, förtryck eller rollspelselit används slagträn är småaktigt.
Jag kan ju inte göra mig till tolk för någon annan som deltar i "genus-diskussioner" med inställningen att det existerar både individuell och strukturell könsdiskriminering, vilket borde bekämpas. Men för min del, så ser jag absolut inte "ett sunkigt spelomslag" som en sak att bli särskilt upprörd över i det stora hela. Ja, det kanske kan undvikas - och det vore ju bra - men det är trots allt en begränsad fråga. Det kommer att beröra en begränsad mängd människor, vilka får sina värderingar - på gott och ont - utmanade eller stärkta från en hel rad andra källor också. Då är det klart att det finns många andra diskussioner som är viktigare att ta.

Men, med det sagt, i en diskussion där reflektioner efterfrågas, så är det ju också självklart att påpeka att det finns en del oönskade delar i framställningen av motivet, för min del. (Och det borde inte mycket behöva vara en stor sak..?)

Och jag vet faktiskt inte ens om jag skulle använda "ett sunkigt spelomslag" som en sammanfattning av det heller. För ett annat spel, som hade ett annat sammanhang, skulle jag helt klart det. Men detta _är_ ändå ett spel som ligger i ett gränsland och ska vara utmanande på många sätt. Det sexuella ska ha ett utrymme där. Så jag köper att det fanns en avsikt som absolut inte _bara_ var "sälja grej med tjej".

Just denna bild tycker jag inte slog an rätt tonläge, för mig. Men jag kan mycket väl föreställa mig ganska små ändringar av den bilden, där det fortfarande förekommer blottade bröst tex, som skulle kännas helt rätt.

Det handlar om väldigt många aspekter i bildens "tonalitet och framställning". (Något många - Cissi, krank, Tsianphiel, Radioaktiv, Rheddok Fheg - utvecklat på mycket bra sätt. Jag delar mycket av vad de skrivit, och ska inte upprepa det...)

Men sedan är det också en fråga om förhållningssätt till diskussioner öht. Förvisso finns det ett problem för forumet, att en hel del användare - myself included - håller en ganska akademisk stil i så motto att analyser kan vara på en ganska abstrakt nivå, där det kräver en väl inlärd förmåga att skilja på sak och person för att inte ta illa vid sig när det gäller epitet som "ojämställd", "sexistisk" osv medan andra användare har ett betydligt mer personligt förhållningssätt till både vad de själva skriver och vad andra skriver. (Och en del är - i mina ögon - väldigt mycket däremellan och kan skriva saker som kräver ett abstrakt förhållningssätt av andra, medan de själva snabbt kan gå i personligt svaromål om de blir måltavla för samma sak.)

Det är ju så. Och det är så överallt. Inte bara i "vår lilla ankdamm"...

Och slutligen ännu mer OT&meta:
Robert;n153894 said:
Omslaget berör inte alls mycket. Däremot finns det användare här som berör varandra. Något du visat i t.ex din tråd med Arfert.
Precis! Jag visade i ett par tidigare trådar, att de allra flesta genus-diskussioner hålls korta och utan konflikter. (Förmodligen eftersom de håller sig "under radarn" för de flesta användare som har en tendens att trigga varandra, i sådana diskussioner, och öka konfliktnivån i det som skrivs.) Sedan underströk Dante det ännu mer, med tydliga siffror på antalet inlägg och andelen "genus-diskussioner".

Och då startade, parallellt med det, ett ifrågasättande av vad som räknas som "genus-diskussioner" kontra "diskussioner om rollspel".

Den här tråden borde väl visa bortom allt rimligt tvivel, att en skarp sådan gräns är omöjlig att dra?

Mundo

Myrmidon
Arfert;n153906 said:
Och sedan.. 99%... nope, tror du måste kolla upp din konsthistoria om man inte kan se skillnad på klassiska Jesus på korset-målningar och tjejen på korset.
På de flesta målningar är lidandet ett viktigt element, och man ser hur nära döden han är.
Rätt lätt att hitta målningar av Jesus där han ser mer uttråkad ut än han gjorde i Mel Gibsons tortyr-porr-rulle.
(Första sidan google images "Jesus on the Cross")
Med det sagt så är inte detta den rätta platsen att diskutera huruvida någon "måste kolla upp sin konsthistoria" eller ej. Tror den här tråden har tillräckligt många torterade personer i konstiga positioner som det är just nu :3

Arfert

Facit
Jag nöjer mig att konstatera att Helmgasts vision av Kult inte är samma som mitt Kult. Men det är säkert vad Helmgast var ute efter.

När det gäller det grafiska. Vet ju ingenting av hur texten är, egentligen.

Men när det gäller det visuella hade jag gjort nåt som var mindre fantasy-estetik, mer modernt och mer "stört".

Dock kommer den här versionen säkert sälja som smör. Som jag skrivit tidigare och har missuppfattats.

Robert

Warrior
Sapient;n153907 said:
Det tror jag också. Iaf efter de premisser som Helmgast jobbar med sina spel - det kanske blir ett Kult som inte passar alla som älskade "gamla Kult", liksom tex Fria Ligans Mutant: År Noll inte passade för alla som älskade gamla BRP-Mutant. Men det betyder ju inte annat än att Helmgast kan (och säkert kommer) att förverkliga sin vision om Kult på ett mycket bra sätt.

För att sedan glida aningen mer OT och in på en metadiskussion om tråden:

Jag kan ju inte göra mig till tolk för någon annan som deltar i "genus-diskussioner" med inställningen att det existerar både individuell och strukturell könsdiskriminering, vilket borde bekämpas. Men för min del, så ser jag absolut inte "ett sunkigt spelomslag" som en sak att bli särskilt upprörd över i det stora hela. Ja, det kanske kan undvikas - och det vore ju bra - men det är trots allt en begränsad fråga. Det kommer att beröra en begränsad mängd människor, vilka får sina värderingar - på gott och ont - utmanade eller stärkta från en hel rad andra källor också. Då är det klart att det finns många andra diskussioner som är viktigare att ta.

Men, med det sagt, i en diskussion där reflektioner efterfrågas, så är det ju också självklart att påpeka att det finns en del oönskade delar i framställningen av motivet, för min del. (Och det borde inte mycket behöva vara en stor sak..?)

Och jag vet faktiskt inte ens om jag skulle använda "ett sunkigt spelomslag" som en sammanfattning av det heller. För ett annat spel, som hade ett annat sammanhang, skulle jag helt klart det. Men detta _är_ ändå ett spel som ligger i ett gränsland och ska vara utmanande på många sätt. Det sexuella ska ha ett utrymme där. Så jag köper att det fanns en avsikt som absolut inte _bara_ var "sälja grej med tjej".

Just denna bild tycker jag inte slog an rätt tonläge, för mig. Men jag kan mycket väl föreställa mig ganska små ändringar av den bilden, där det fortfarande förekommer blottade bröst tex, som skulle kännas helt rätt.

Det handlar om väldigt många aspekter i bildens "tonalitet och framställning". (Något många - Cissi, krank, Tsianphiel, Radioaktiv, Rheddok Fheg - utvecklat på mycket bra sätt. Jag delar mycket av vad de skrivit, och ska inte upprepa det...)

Men sedan är det också en fråga om förhållningssätt till diskussioner öht. Förvisso finns det ett problem för forumet, att en hel del användare - myself included - håller en ganska akademisk stil i så motto att analyser kan vara på en ganska abstrakt nivå, där det kräver en väl inlärd förmåga att skilja på sak och person för att inte ta illa vid sig när det gäller epitet som "ojämställd", "sexistisk" osv medan andra användare har ett betydligt mer personligt förhållningssätt till både vad de själva skriver och vad andra skriver. (Och en del är - i mina ögon - väldigt mycket däremellan och kan skriva saker som kräver ett abstrakt förhållningssätt av andra, medan de själva snabbt kan gå i personligt svaromål om de blir måltavla för samma sak.)

Det är ju så. Och det är så överallt. Inte bara i "vår lilla ankdamm"...

Och slutligen ännu mer OT&meta:

Precis! Jag visade i ett par tidigare trådar, att de allra flesta genus-diskussioner hålls korta och utan konflikter. (Förmodligen eftersom de håller sig "under radarn" för de flesta användare som har en tendens att trigga varandra, i sådana diskussioner, och öka konfliktnivån i det som skrivs.) Sedan underströk Dante det ännu mer, med tydliga siffror på antalet inlägg och andelen "genus-diskussioner".

Och då startade, parallellt med det, ett ifrågasättande av vad som räknas som "genus-diskussioner" kontra "diskussioner om rollspel".

Den här tråden borde väl visa bortom allt rimligt tvivel, att en skarp sådan gräns är omöjlig att dra?
Nu skrev du en väldans massa akademiskt helt i onödan för jag tänker inte bemöta det på något sätt.

Du har säkert rätt och har förintat allt jag skrev, vad vet jag? Det handlar inte om omslaget och därför precis lika respektlöst mot Helmgast som allt annat åsiktskrig som finns på det här forumet.

Robert

Warrior
Mundo;n153898 said:
Öh. Får vi inte diskutera konst med våra personliga åsikter? Menar du personangrepp eller tycker du att vi inte ska få ha vår egen åsikt om saker när vi diskuterar saker, får då blir det respektlöst?

Vad det gäller personangrepp så ber jag om ursäkt. Tempot och tonen blir så jäkla dålig snabbt när dessa trådar spårar ur och det är jag skyldig till att hjälpa till med
Får och får? Om poängen i inläggen är att kritisera eller hylla omslaget go for it. Är poängen att visa att Krank har fel i sina åsikter om feminism kan man fundera över om det är rätt tråd?

RasmusL;n153792 said:
Du har börjat tänka i rätt riktning men inte nått hela vägen. Om vi redan levde i ett jämställt samhälle så skulle det du säger vara helt OK men som det ser ut idag så faller ditt resonemang kort. Male gaze och skadliga strukturer kring objektifiering av kvinnor är idag ett problem i mycket större utsträckning än vad det är för män (som likt kvinnor oftast porträtteras med en manlig publik i åtanke men då som aktiva subjekt istället för som passiva objekt), att porträttera en objektifierad passiv man är att frångå normen, att porträttera en kvinna i samma situation är att följa och stärka den. Glasklart när du tänker ett varv till, eller hur?

Självklart finns skillnader på hur män och kvinnor avbildas. Och jag förnekar inte att det i stor utsträckning är kvinnor som oftare blir objektifierade än män. och att det är ett objektifieringen av kvinnor är ett större problem än den av män.

Men helt ärligt vad har det att göra med vad som är ok ock inte? att kvinnor är hårdare drabbade än män gör väl inte på något sätt att det är mer Ok att objektifiera män enbart för att de är män.
Den logiken och tankesättet är enligt mig snedvriden och väldigt felaktig. Det är som att säga

"Män utsätts mer ofta för våld och misshandel på öppen gata. därför är det helt ok om kvinnor blir misshandel på puben tex"
Eller "Kvinnor utsätts mer ofta för våldtäkter än men. så då är det inte så farligt om killar blir våldtagna"

Olika saker men samma logik och tankesätt. Att göra skillnad på kön. eller göra skillnad på vad som räknas som ok eller inte beroende på vilket kön en person har. är INTE rätt väg att gå om man ska uppnå jämlikhet.

Lukas;n153794 said:
Två sidor av samma mynt,

Dock har dock den typiska mansbilden den fördel att vi porträtteras som aktiva varelser som handlar och såvida löser sina problem, medans kvinnorna blir reducerade till passiva objekt som kommer behöva hjälp för att åstadkomma något.

Självklart finns det skillnader på hur män och kvinnor generellt set objektifieras. och självklart finns det värre och lindrigare sätt på vilka olika kön kan objektifieras.
Men att detta har ju egentligen inget att göra med Könet av den objektifierade. utan det är sättet den objektifierade blir objektifierad på.

helt klart finns det som sagt köns skillnader. men att stirra sig blind på könet blir ju fel när det i många fall är sättet de blir objektifierade på som är roten till problem inte könet

krank;n153806 said:
Du beskriver det som om "fel" vore binärt, alltså som om det bara kunde finnas "fel" och "rätt". Jag tycker att man måstre kunna gradera skalan lite finare.

Om jag ska utveckla din liknelse lite:
A, B och C går i nian i samma högstadieskola.

A har aldrig fått stryk i sitt liv. Plötsligt hamnar A i en situation där hen får stryk av C. Det är fel, och ett problem.
B har fått stryk av sina klasskamrater, bland annat C, varje dag i åtta år. Idag får B återigen stryk av C. Det är, som jag ser det, MER fel och ett STÖRRE problem, eftersom det är en del av ett mönster. Eftersom effekten på B av dessa upprepade strykgivningar kan antas ha haft en större långsiktigt negativ effekt på B.

Det här är vad begreppet "mobbning" handlar om, till exempel. Att säga till någon en gång att hen är en värdelös idiot är en sak. Att göra det upprepade gånger över flera år, i grupp, är en annan sak.

Därför är det skillnad på att sexualisera manskroppar och att sexualisera kvinnokroppar. Sexualisering av manskroppen är normbrytande; det är inte en del av ett mönster utan något som kan ses som en enskild händelse. Sexualisering av kvinnokroppen är normföljande; det är en del av ett mönster och något som inte kan ses som en enskild händelse.

Hade kontexten varit ett jämställt samhälle där sexualisering av mans- och kvinnokroppar vore lika vanligt så hade man också kunnat betrakta enskilda fall av sexualisering av respektive kropp som likvärdiga och "samma sak".
Att det är skillnad på objektifieringen av män och kvinnor håller jag med om. och att det finns olika former av objektifiering där en del inte är speciellt allvarlig medan vissa kan vara väldigt förnedrande. helt klart

men i grunden har det med sättet den/de utsatta blir objektifierade. inte könet. Även om det tyvärr görs på tok för mycket skillnad på folk på grund av kön är fel. Men att försöka rätta till detta genom att göra skillnad på kön är rätt vansinnigt. Och att anse att ett kön av någon anledning är mer ok att att objektifiera är att göra skillnad på könen

Att Göra skillnad på sätten de utsatta blir objektifierade är en HELT annan sak

Mundo

Myrmidon
Reddokk Fheg;n153949 said:
Olika saker men samma logik och tankesätt. Att göra skillnad på kön. eller göra skillnad på vad som räknas som ok eller inte beroende på vilket kön en person har. är INTE rätt väg att gå om man ska uppnå jämlikhet.

EDIT: Det betyder att jag håller med >.>

Status
Not open for further replies.