Ok, ett sista inlägg.
I den bästa av världar borde kvinnor kunna avbildas hur som helst. I den bästa av världar borde jag kunna gå på maskerad med Black face och käka banan.
För i den bästa av världar skulle ingen vara så enfaldig att de skulle tro att man kan klumpa ihop folk i grupper och sätta etiketter på dom. Speciellt inte nedlåtande etiketter.
Tyvärr lever vi inte i den bästa av världar. Vi klumpar ihop grupper av folk och sätter etiketter på dom. I samtliga fel visar den här etiketten på en felaktig bild, i somliga fall är etiketten direkt nedlåtande och i värsta fall är etiketten direkt diskriminerande.
I den bästa av världar hade vi förstått att grupper består av individer som alla är unika, med egna svagheter och styrkor. Visst, vi kommer sannolikt aldrig komma ifrån sociala och kulturella strukturer, men i den bästa av världar behöver det inte vara något problem.
Så, i den bästa av världar kanske vi hade kunnat anklaga folk för dubbelmoral och att vara hycklare (men sannolikt hade vi inte behövt det heller) för att man för fram argument som inte passar in i DERAS världsbild.
Men vi är inte där. Jag kan visserligen gå på maskerad utklädd till djungelafrikan och käka bananer men jag skulle förhoppningsvis, och med rätta, bli fullständigt söndermald av vettiga argument om att jag beter mig som en idiot. Men det skulle säkert finnas någon som sa något i stil med "men Henrik åt ju en banan på lunchen. Är han också rsist nu med???". Och den personen skulle ha helt fel. Och missat poängen helt. För det är inte dubbelmoral att erkänna att grupper av människor kategoriskt blivit nedlåtande behandlade av en majoritet. Det är därför det inte är provocerande att säga att värmlänningar eller elektriker har stora näsor, men att det är provocerande, och direkt rasistiskt, att säga att judar har det.
Det är därför det inte är provocerande när en man avbildas som hjälplös och sexig. Medan det är objektifierande när man avbildar en kvinna på samma sätt.
Så, det handlar inte om att jag tycker illa om bananer, näsor eller bröst. Det handlar om att jag kan se att mitt agerande går helt i linje med hundraårigt förtryck, och att jag inte vill vara en del av det.
Nu kan man naturligtvis hävda att man tycker att vi har kommit så långt när det gäller jämlikhet att det faktiskt visst går att avbilda kvinnor som hjälplösa och sexiga, och det är väl ett ok argument, men bara det faktum att 50% av de som postar i den här tråden inte håller med säger väl en del.
Sedan är vi mitt inne i det här just nu. Vi har ögonen på det här. Helmgasts tajming är inte optimal, om de ville smyga under radarn (vilket jag inte tror att de ville). Det är inte konstigt att det här upprör kust nu. Dessutom är det bra att vi ifrågasätter.
Så, nu ska jag inte tjata om det här mer.