Wyldstorm
Swordsman
Re: Mest meningslösa diskussion någonsin
Vettig kommentar.
En bra definition (iaf enligt mig) på rälsning är nog om SL kan ersättas av ett dataspel.
Låter säkert urfånigt, men det är den enda def. jag kan tänka på som klarar en ytlig granskning...
Tillåter SL det oändliga antal lösningar som finns?
Tillåter SL att RP gör val som förändrar äventyrets karaktär?
Tillåter SL saker han INTE gillar personligen?
Kort sagt...
Om nu SL säger åt mig att "The Evil bad-guy" flyr genom att hoppa skrattande mellan husen..
a. Avråder, b. tvingar, c. lockar eller d. bibehåller han sin objektivitet
-När jag säker "Nej tack, jag ger honom fingret & tar taxin... Hoppas jag nu gissat rätt och far till rätt ställe."
(På skalan "räls" blir det nog b,a,c,d..)
Poängen är den att om äventyret har EN enda situation där RP's val styrs av annat än en objektiv världs logik, så är det rälsning.
Den scenen hade altså kunnat ersättas av ett dataspels då man kontrollerade vad/vilka som kom in, vad som kunde hända och vad/vilka som gick ut ur scenen.
Ett spel klarar inte sånt (än), en hyfsad SL har inte den ursäkten.
Många tycker nog att t.ex. spel som Jedi knight 2 är bra, jag får bara liret av alla begränsningar på min förmåga att lösa problemet på smidigare sätt.
Sen finns det ju olika nivåer av hellvete *host* -"rälsning"..
Till dess fördel måste jag ju nämna sannorlikheten(1) att dramaturgiskt korrekta scener utspelas...
Vettig kommentar.
En bra definition (iaf enligt mig) på rälsning är nog om SL kan ersättas av ett dataspel.
Låter säkert urfånigt, men det är den enda def. jag kan tänka på som klarar en ytlig granskning...
Tillåter SL det oändliga antal lösningar som finns?
Tillåter SL att RP gör val som förändrar äventyrets karaktär?
Tillåter SL saker han INTE gillar personligen?
Kort sagt...
Om nu SL säger åt mig att "The Evil bad-guy" flyr genom att hoppa skrattande mellan husen..
a. Avråder, b. tvingar, c. lockar eller d. bibehåller han sin objektivitet
-När jag säker "Nej tack, jag ger honom fingret & tar taxin... Hoppas jag nu gissat rätt och far till rätt ställe."
(På skalan "räls" blir det nog b,a,c,d..)
Poängen är den att om äventyret har EN enda situation där RP's val styrs av annat än en objektiv världs logik, så är det rälsning.
Den scenen hade altså kunnat ersättas av ett dataspels då man kontrollerade vad/vilka som kom in, vad som kunde hända och vad/vilka som gick ut ur scenen.
Ett spel klarar inte sånt (än), en hyfsad SL har inte den ursäkten.
Många tycker nog att t.ex. spel som Jedi knight 2 är bra, jag får bara liret av alla begränsningar på min förmåga att lösa problemet på smidigare sätt.
Sen finns det ju olika nivåer av hellvete *host* -"rälsning"..
Till dess fördel måste jag ju nämna sannorlikheten(1) att dramaturgiskt korrekta scener utspelas...