Nekromanti Rape of thrones

CapnZapp

Myrmidon
Vad jag menar är att jag ogillar när Mary Sue eller liknande försöker få det till att det är något objektivt fel på serien.

Hade de sagt "nu slutar vi prata om Thrones eftersom vi inte gillar det längre" hade det varit ok.

Men nej, det räcker inte med att säga jag ogillar när "min" hjältinna våldtas, antagligen för att man inte vill svara på "men alla andra som våldtas då?" eller "men alla som dödas då?".

Utan beslutet ska grundas i något slags förment objektivitet, alltså att det är rätt och riktigt att straffa Thrones för sitt tilltag. Eller ännu mer: att berätta för andra mänskor att de gör fel som fortsätter titta.

Det är det jag menar är nonsens.

Mundo

Myrmidon
CapnZapp;n94201 said:
Vad jag menar är att jag ogillar när Mary Sue eller liknande försöker få det till att det är något objektivt fel på serien.

Hade de sagt "nu slutar vi prata om Thrones eftersom vi inte gillar det längre" hade det varit ok.

Men nej, det räcker inte med att säga jag ogillar när "min" hjältinna våldtas, antagligen för att man inte vill svara på "men alla andra som våldtas då?" eller "men alla som dödas då?".

Utan beslutet ska grundas i något slags förment objektivitet, alltså att det är rätt och riktigt att straffa Thrones för sitt tilltag. Eller ännu mer: att berätta för andra mänskor att de gör fel som fortsätter titta.

Det är det jag menar är nonsens.
Vem är det som har sagt det då? Vem är denna Mary Sue som säger att Game of Thrones är dåligt för att deras favoritkaraktär precis blev våldtagen? Jag ser ingen i den här tråden än så länge?

Vinterskog

Veteran
Man kan väl säga att de som gör GoT vet vilka knappar de ska trycka på för att skapa rubriker. Då de inte haft så många oväntade dödsfall denna säsong så märkte de väl vilken tumult det blev från en scen förra säsongen och därför valde de att ha kvar scenen med Sansa så att de fick lite publicitet.

Personligen tycker jag att övergreppet mot sansa var milt. Kameran tittade bort liksom.

Jag tycker också att folk blir upprörda på väldigt konstiga saker. Det verkar som att vissa övergrepp är okej medan andra inte är okej.
Men antar att det är trenden som går just nu.

RasmusL

Champion
Vinterskog;n94227 said:
Man kan väl säga att de som gör GoT vet vilka knappar de ska trycka på för att skapa rubriker. Då de inte haft så många oväntade dödsfall denna säsong så märkte de väl vilken tumult det blev från en scen förra säsongen och därför valde de att ha kvar scenen med Sansa så att de fick lite publicitet.

Personligen tycker jag att övergreppet mot sansa var milt. Kameran tittade bort liksom.

Jag tycker också att folk blir upprörda på väldigt konstiga saker. Det verkar som att vissa övergrepp är okej medan andra inte är okej.

Jag tror att du missförstått kritiken. Det handlar inte om att övergreppet mot Sansa var "för grovt" utan snarare om varför det fick ta plats i TV-rutan över huvud taget. Vad är existensberättigandet? Vi vet redan att det kommer att ske, vi vet redan att ondingen är Ond, varför? Det handlar om ett mönster av sexuellt våld mot underlägsna kvinnor och att det används för senstaionalisering.

EDIT: "sansationalisering" -> "sensationalisering", även om det handlar om Sansa så kändes felstavningen opassande :)

RasmusL

Champion
Big Marco;n94205 said:

Ja, just ja, det jag skrev hade redan tagits upp i tråden :)

In this particular instance, rape is not necessary to Sansa’s character development (she’s already overcome abusive violence at the hands of men); it is not necessary to establish Ramsay as a bad guy (we already know he is); it is not necessary to prove “how bad things were for women” (Game of Thrones exists in a fictional universe, and we already know it’s exceptionally patriarchal). Rape here, like in all instances, is not a necessary story-driving device.

Mundo

Myrmidon
Vinterskog;n94227 said:

Mitt enda riktiga klagomål möt det hela (förutom att det inte händer i böckerna) är att kameran just tittar bort. Varför ska vi fokusera på att Theon/Reek är ledsen när det är Sansa som blir våldtagen? Jag skiter väl i Theon!

God45

#PrayersForBahakan
Folk pratar ganska mycket om nödvändigt och rimligt i den här tråden. Men är det här inte en bokserie i genren Grimdark som dessutom är en dekonstruktion av fantasy? Det är klart det inte är nödvändigt eller rimligt. Det är en Grimdark dekonstruktion.

Kärlekscraft

Swordsman
Ok, som Mundo beskrev tidigare: Boken är mycket värre än TV-serien....:sad::confused:
Kan lägga upp en liten spoilerruta, men man ska verkligen inte, i skenet av boken, klaga på HBO som snarare förmildrande handlingen i jämförelse.

chrull

Stockholm Kartell
Mundo;n94236 said:
Mitt enda riktiga klagomål möt det hela (förutom att det inte händer i böckerna) är att kameran just tittar bort. Varför ska vi fokusera på att Theon/Reek är ledsen när det är Sansa som blir våldtagen? Jag skiter väl i Theon!

Också finns det de som säger att de har fått nog av våldtäktsscener som visas som om de vore gjorde för att göra åskådaren upphetsad. Att visa Theon är ett sätt att undvika det.

Cissi

Up to no good.
chrull;n94302 said:
Också finns det de som säger att de har fått nog av våldtäktsscener som visas som om de vore gjorde för att göra åskådaren upphetsad. Att visa Theon är ett sätt att undvika det.
Jag håller med Mundo, så som scenen utspelades fokuserades allt på Theons lidande när han såg vad som hände, medan Sansas lidande blev en sidogrej. Om de hade velat undvika att göra en scen som gör folk upphetsade hade de kunnat zooma in på något annat i rummet, ett ljus, skymningen utanför fönstret, vad som helst.

Och eftersom RasmusL redan skrivit exakt det jag känner runt existensberättigandet så lämnar jag det där.

Recca

Femme Fatale
Cissi;n94314 said:
Jag håller med Mundo, så som scenen utspelades fokuserades allt på Theons lidande när han såg vad som hände, medan Sansas lidande blev en sidogrej. Om de hade velat undvika att göra en scen som gör folk upphetsade hade de kunnat zooma in på något annat i rummet, ett ljus, skymningen utanför fönstret, vad som helst.
Det hade ju varit en sak om det i boken beskrevs utifrån Theons perspektiv. Jag har för mig att kapitel är inordnade på det viset. Att överföra det konceptet till film/serie blir helt fel när två protagonister deltar i samma scen. Vi ser inte att berättarkonceptet utgår från Theon utan vi tvingas från tredje persons- till andra persons perspektiv. Mitt i en scen. Som det är så känner jag att det blir lite osmakligt.

Det här förstör inte serien för mig, som det verkar göra för vissa. Jag kommer fortsätta se den för den är fortfarande det intressantaste som går just nu.

RasmusL

Champion
Kärlekscraft;n94299 said:
Ok, som Mundo beskrev tidigare: Boken är mycket värre än TV-serien....:sad::confused:
Kan lägga upp en liten spoilerruta, men man ska verkligen inte, i skenet av boken, klaga på HBO som snarare förmildrande handlingen i jämförelse.

Inte att utan hur! DET kan man klaga på!

chrull

Stockholm Kartell
Cissi;n94314 said:
Absolut, men fokuset på Theon kan ju ha varit en del av en red herring också. Spoilers för senaste avsnittet:
Många verkade anta att det var just det här som skulle få Theon att agera på något sätt, att hjälpa Sansa, att scenen bara existerade för att en manlig protagonist ska motiveras till agerande.
Så blev det ju absolut inte.

Det här är inte menat som något försvar av varken scenen, dess skapare eller ens serien. Den här säsongen tråkar mest ut mig.

Och dessutom är det här allt jag kan tänka på när jag ser Theon i rutan:

(den handlar alltså om Alfie Allen som spelar Theon... )

Kärlekscraft

Swordsman
RasmusL;n94329 said:
Inte att utan hur! DET kan man klaga på!
Inräknat är det mildare i TV-serien där Theon tvingas stå i givakt och titta på när hans barndomsvän blir brutaliserad som den duktige Reek han är. Och i boken där han tvingas joina in som förspel.

Kärlekscraft

Swordsman
Recca;n94317 said:
Det hade ju varit en sak om det i boken beskrevs utifrån Theons perspektiv. Jag har för mig att kapitel är inordnade på det viset. Att överföra det konceptet till film/serie blir helt fel när två protagonister deltar i samma scen. Vi ser inte att berättarkonceptet utgår från Theon utan vi tvingas från tredje persons- till andra persons perspektiv. Mitt i en scen. Som det är så känner jag att det blir lite osmakligt.
Ja, boken kör mera flashbacks, efterberättar och antyder vad som hänt Theon/Reek. Inte som i TV-serien där dom körde rakt på och visar/visade vad som hände.
T.ex. antyds det bara att han blev kastrerad i boken, man kan inte vara riktigt helt säker. Däremot förlorade han ett par fingrar och tår i boken och hudremsan från hans ena finger skickas till Järnöarna med diplomatisk post och inte hans gurka

Kärlekscraft

Swordsman
chrull;n94333 said:
Absolut, men fokuset på Theon kan ju ha varit en del av en red herring också.
Är menat för att plåga Theon/Reek + Sansa också. Dom visar ju inte nåt förrutom fokuset på Theon. Sen är det väl bara bra att det diskuteras, "för all publicitet är ju bra publicitet".

PAX

Jordisk Äventyrare
Theons roll i scenen är att bevitttna något som är så osmakligt att vi inte får se det. Han blir en spegel av den ohyggliga händelsen. Dvs filmiskt mycket bra berättat. En klar förstärkning av scenen. Du som åskådare får helt enkelt själv fantisera om vad som sker. Scenen hade inte upplevts lika osmaklig om det hela hade filmats. Om det är omodigt eller inte att utelämna kan ju diskuteras.

Dessutom så ska ju Theon också torteras vidare av Ramsey. Så på så sätt är ju Theons närvaro given.

Mundo

Myrmidon
PAX;n94501 said:
Theons roll i scenen är att bevitttna något som är så osmakligt att vi inte får se det. Han blir en spegel av den ohyggliga händelsen. Dvs filmiskt mycket bra berättat. En klar förstärkning av scenen. Du som åskådare får helt enkelt själv fantisera om vad som sker. Scenen hade inte upplevts lika osmaklig om det hela hade filmats. Om det är omodigt eller inte att utelämna kan ju diskuteras.

Dessutom så ska ju Theon också torteras vidare av Ramsey. Så på så sätt är ju Theons närvaro given.
Problemet är att Sansas lidande alltid blir backdrop.
Ett annat exempel på detta är i tidigare säsong när Tyrion går till hennes rum för att berätta att hennes bror är död. Då får vi se henne ledsen och sen går kameran över på Tyrion och fokuserar på hur han känner över det hela. Sansa blir en docka som de andra ska reagera på. Filmiskt kanske det fungerar i den scenen men att det blir lite återkommande att Sansa är den som lider och vi får se hur andra känner över det hela känns lite lame.

Arfert

Facit
Theons roll i scenen är att bevitttna något som är så osmakligt att vi inte får se det. Han blir en spegel av den ohyggliga händelsen. Dvs filmiskt mycket bra berättat. En klar förstärkning av scenen.
Håller med. Skickligt berättat utan att egentligen visa något. Vi förstår ändå. Och samtidigt lurar det tittaren hur det kommer påverka nästa avsnitt.