CapnZapp
Myrmidon
Tack - det är precis det här jag menar.RasmusL;n94230 said:In this particular instance, rape is not necessary to Sansa’s character development (she’s already overcome abusive violence at the hands of men); it is not necessary to establish Ramsay as a bad guy (we already know he is); it is not necessary to prove “how bad things were for women” (Game of Thrones exists in a fictional universe, and we already know it’s exceptionally patriarchal). Rape here, like in all instances, is not a necessary story-driving device.
Jag tänkte igenom argumentationen och kom fram till att om tidningen sagt "vi gillar det inte" så hade jag kunnat respektera det.
Men eftersom det då handlat om subjektivt tyckande hade man också kunnat ignorera det.
Därför vill Mary Sue (och många andra!) få det till att något objektivt är fel, så man kan klandra serien (och implicit även de som fortsätter titta), och framställa sig själv som ett slags fanbärare för en god och viktig sak.
Detta är prima tjurskit.
Mary Sue har inte slutat titta när så många andra kvinnor blivit våldtagna, utan att det funnits tillstymmelse till "story-driving".
Mary Sue har inte slutat titta när en hel massa andra brott begåtts, både värre och mildare än våldtäkt, utan att det funnits tillstymmelse till "story-driving".
Mary Sue vill uppenbarligen ha sin fantasy våldtäktsfri trots att våldtäkt är en stor, nej massiv, del av den mänskliga kulturen. Precis som mord, slaveri, krig, med flera sorters lidande och död.
Dessutom: vad är det för trams att händelser måste vara storydrivande för att få visas?
Nej, jag kokar ner argumentet till "jag gillar det inte" och sågar försöket till att förvandla, nej ikläda, nej dölja, denna (fullständigt rimliga men subjektiva) åsikt till något objektivt fel. Vilket det alltså inte alls är.
Mary Sue hade kunnat säga "nu är det nog, sluta våldta våra hjältinnor, upprop till bojkott, låt tittarsiffrorna rasa" och det hade varit ok. Så hade de sedan fått stå sitt kast om tittarsiffrorna inte alls rasar.
Men nu vill de rättfärdiga sina åsikter med teoretiska resonemang (notera triggerwords som "unnecessary character development" och "exceptionally patriarchial") för att underkänna tvskaparna/grrm's rätt till att fritt skapa sitt verk.
Det är nonsens.