Re: Jag kan hålla med
"Nå, när det sker i början på filmen så vet vi i publiken att Bond inte kommer att dö [snippeti]
Likväl är den rätt odramatisk i spelet. Precis som bond så kan man lugnt rätta till slipsen när man väl är i säkerhet. I början på filmen är inget särskilt farligt."
Åkej, vi glömmer bort att rollspelare spelar Bond, inte publiken i biosalongen, och ger oss ikast med den dramatiska strukturen i filmen. Problemet är att egentligen gäller samma sak i slutet på filmen. Hur ska Bond kunna pussa flickan på slutet för att bli påkommen av M och Q om slutfajten plötsligt blir farligare än anslagsfajten? Vi (publiken) vet trots allt att Bond är huvudpersonen och kommer att överleva allt, så att han kan pussa på flickan på slutet. Om den logiken kan appliceras på början av filmen, varför kan den inte appliceras på slutet?
Om vi nu applicerar principen likvärdigt över hela filmen med syfte att Bond ska kunna pussa flickan på slutet, hur uppnår man då en spännande situation? Jo, genom att på något sätt ta sig förbi publikens inbyggda objektiva logik och helt enkelt lura publiken att situationen är farlig. Publiken luras med en hel klase specialeffekter och fräcka stunts. Det
ser farligt ut, alltså
är det farligt.
Rollspelare kan inte luras på samma sätt. De
ser trots allt ingenting annat än sitt rollformulär, och där är hit points-pölen full. Alltså är situationen ofarlig. Resten får de föreställa sig. Man kan säkert rollspela sig förbi den uppenbarelsen, men det är faktiskt inte samma sak. Man kan säkert beskriva situationen bra som spelledare så att den känns farlig, men det är heller inte samma sak. Dessutom kräver det att spelare såväl som spelledare är bra rollspelare, vilket utestänger sisådär 90% av Sveriges rollspelare. Inklusive mig, måste jag erkänna - jag är på sin höjd halvbra. Så jag vill gärna ha något extra som övertygar mig om att situationen
är farlig.
Entré en klase med regler som gör att utgången är osäker. Och ur den synvinkeln så är en klase hjältepoäng alternativt en stor hit points-pöl kontraproduktiv, emedan de gör att utgången
är säker.
Vilket för oss över till
den här tråden, samt även
den här, och långt bortom den ursprungliga tråden om realism och tunga regler.