Flanellkatt;n330166 said:
2097 kritiserade
Rangerthemans sätt att spela Symbaroum för ett tag sedan.
Well det var mer att jag hade en massa frågor om Rangerthemans sätt att spela Symbaroum för jag undrade om det verkligen var ett så bra regelverk. Men vi kom inte så långt i det samtalet; vi "got off on the wrong foot" eftersom Rangertheman hade varit i en väldigt hettad diskussion i en annan tråd precis innan om hur dåliga Symbs regler var. Så det är inte konstigt att det var defensive mode. Och, "språket" om exakt hur man spelar är ju inte speciellt utvecklat (något ord som "blorbighet" och "oblorbighet" m.fl. förhoppningsvis kommer avhjälpa.)
Eftersom 2097 tycker att alla borde spela blorb - nu precis som då - så vill Rangertheman argumentera emot idén att blorb skulle passa alla.
Korrekt!
Jag vill helst släppa det spåret. Jag tycker den här tråden handlar om andra intressantare saker. Men jag fattar precis.
Håller med! Den här tråden har blivit grym!
Jag svarade ju också lite syrligt när Rangertheman gav sin ärliga bild av blorbigt spel som någon slags opersonligt robotlir. Det är svårt att inte vilja argumentera för sin sak när man känner att någon annan bedömt en orättvist.
Men jag hade både negativa och positiva känslor inför det inlägget.
Ja jo det är lite tungt att bli kallad (av flera personer) för en fyrkantig religiös robotisk operson (gråta och hulka hela kvällen är väl en proportionerlig reaktion på detta---fick trösta mig med att läsa SICP, lösa ekvationer, och sjunga psaltarpsalmer på lojbanska) men inlägget öppnade upp för den poängen som både du och jag gjorde: att dra likheter mellan spelledarens roll i blorbiga rollspel och
spelarnas roll.
Under prep mode finns det vissa regler för SL att göra världen och vissa regler för spelare att göra RP.
Under play mode så finns det vissa regler för SL att följa och vissa regler för spelare att följa.
(Som Rangertheman poängterar är inte alla spel Drakar 91. Det finns dom som har en del regler för SL ändå, det är inte "anarki" på SL-fronten. Men, det är ju bra! Det är ett tecken på hur rollspel i stort håller på att utvecklas åt att bli mer blorbiga än hur det var på 90-talet. Som i det nya Alienrollspelet där rymdvarelsen rör sig på nån sorts hidden record sheets. En intressant och blorbig regel!)
Nu är ju en extremt stor charm med rollspel att det inte
är schack & magic, att man kan göra mer än bara exekvera moves utan att man kan spela och utforska väldigt fritt. Som God45 sa, i ett dataspel kan man gå in i en vapenaffär och köpa vapen. I ett rollspel kan man gå in där och, jag kommer inte ihåg vad han hade för exempel. Man kan göra vad man vill! Ragga på snubben som står och säljer vapen, förstöra affären, råna den, ge honom extra pengar, försöka söka jobb där, ja vad som helst!
Det är
öppet ist för bara en lista med alternativ. Det vill vi verkligen bevara. Spel som inte har den öppenheten kan ändå vara roliga och intressanta, som ex vis magic där det finns över 15000 unika kort,
men, dom kan ändå aldrig mäta sig med ett rollspel där det går att göra
allt. Det är nåt som är viktigt & värdefullt med rollspel och det finns kvar i blorben!
(Arguably är det
mer meningsfullt eller intressant att leka runt i en blorb än i en oblorb. På samma sätt som det är roligt att leka runt på en sommaräng trots att gräset och stenarna och gråsuggorna och nyckelpigorna där är riktiga och inte bara hittepå.)