Tant Ragnar
Gamle usling
Gällande spelstil: fair enough! Jag fick intrycket att det var väldigt viktigt att blorb inte var just en spelstil efter Måns och dina tidigare kommentarer, därav min fråga.2097;n330091 said:(Tant Ragnar jag har inte något koncist och korrekt svar på din fråga! Jag använder dom begreppen lite luddigt! Om jag har något extremt noggrant definierat koncept så brukar det heta något i stil med "frobnikering" eller liknande så att det inte ska sammanblandas med normala ord.)
Dvs Kuhner/Kim simulationism ist för Edwards simulationism. Ja det började som det. Ordet blorb är också namnet på dom principer som jag använder för att uppnå det. Dom principerna är väl sådär, ärligt talas! Dom kan definitivt förbättras! Sen är ordet blorb också namnet på det game state som vi har att arbeta med. Dvs "spelvärlden" (inte settingen utan den konkreta och specifika spelvärlden).
OK det här med rigid vs free krigsspiel...
Spelledarens roll är definitivt mer rigid än free. Spelarna kan försöka göra vad dom vill. Dvs blorbprinciperna försöker förena detta mha nomiskt patchande av regelverket.
Helt rätt. I mitt eget rollspel har jag också regler för vilken rollperson som blir attackerad av vilket monster osv, så DM inte behöver ta be slut om det.
Den personen som designar platsen, som inte nödvändigt är samma person som sen spelleder platsen, har tillåtelse att tänka sig en tänkt grupp och dess kapabilitet och försöka designa ett lagom svårt motstånd. Under plats-design-läget. Men när man väl börjar köra är allt det tänket out the window. Om RP när dom är level ettor går till ett ställe noggrannt designat för level treor så ok! Dom får ge sig på dom där arga ugglebjörnarna efter bästa förmåga!
Helt rätt. Och namnet kommer från dataspelet Enchanter.
Helt rätt. Gloraklet, som är konstruerad av regler, tärningar och prepp, är den som bestämmer, snarare än att DM är den som bestämmer.
Nej... men... Ett fel av sju! Inte illa! Gloraklets namn kommer från en fras jag använde en gång "the glorious oracle of dice and prep". Insåg inom tre millisekunder att det var en konstruktion jag ville bevara så jag slog ihop orden till "gloracle" eller då på svenska "gloraklet".
Men om det inte är ett strikt definierat begrepp ska jag inte hänga upp mig på det.