Hej
Minimoni
Jag förstår tyvärr inte ett ord av vad du skriver. Trots det ska jag försöka besvara dig, men eftersom jag inte förstår vad du skriver kommer mina svar antagligen att låta som "goddag yxskaft".
Förhoppningsvis ser du vad jag missuppfattat och kan skriva ett förtydligande inlägg som jag förstår.
Jag har valt ett lite annorlunda format i det här inlägget:
Fet stil är citat av dig.
Kursiv stil är min (antagilgen felaktiga) tolkning av vad du menar.
Vanlig stil är mitt svar på det som jag tolkat.
Jag har inte skrivit något i någon tråd som avhandlat ”blorb”
Du har inte skrivit i någon blorbtråd tidigare.
Då är vi två stycken. Det här är första gången jag skriver i en blorbtråd med.
då jag helt ärligt dels med största sannolikhet inte förstår allt som berättas om den
Du erkänner att du antagligen inte förstått allt om blorb.
Det gör antagligen inte jag heller. Det beror på att jag är extremt ointresserad av spelteori. För mig är "spelteori" som att säga att man måste kunna Einsteins relativitetsteori för att använda en mobiltelefon - jag behöver helt enkelt ingen spelteori för att spela rollspel och tycker personligen att all spelteori känns som navelskådande.
Men gissningsvis har blorb vissa likheter med min spelstil då jag både spelat och diskuterat med 2097 tidigare.
men också att jag inte tror på att ett sätt att spela rollspel på är så mycket bättre än alla andra att man bör försöka konvertera människor.
Du tror inte att det finns ett bästa sätt att spela rollspel och du tror inte att man ska försöka konvertera människor till sin egen spelstil.
Jag håller med om att man inte ska "missionera". Att skapa en ny tråd där man beskriver en ny spelstil är dock inte att missionera enligt mig. Enligt mig är att missionera att "kidnappa" andra trådar och skriva att ens egen spelstil/rollspel är bäst och löser alla problem som diskuteras i de andra trådarna (det finns forumiter som ägnar sig åt sånt, men av vad jag vet har det ännu inte hänt med blorb).
Jag vill verkligen inte vara elak så har jag missförstått eller på annat sätt helt enkelt varit för korkad för att förstå ”blorb” och dess storhet så ber jag om ursäkt
Du ber om ursäkt om du missförstått.
Vi kan inte avgöra om du missförstått eftersom du ännu inte beskrivit din syn på spelstilen blorb.
men all diskussion om den känns som att det är John Calvin som predikar Reformismens överlägsenhet över katolicismen när det gäller att uppnå bäst relation till Gud. Det blir en närmast religiös diskussion när någon annan berättar för mig hur jag och mina vänner bäst skall spela på utan att lämna utrymme till några av mig valda friheter utan att för att ha som mest kul(nå Gud)så måste blorben följas! Kättare kommer straffas med ohygglig leda och tråkigt rollspel för all framtid då de inte funnit sanningen(blorb).
Du liknar blorb-trådarna vid väckelsemöten för att konvertera folk till blorb-spel.
Och? Jag tycker att Eon-trådar känns som väckelsemöten för Eon, eller DnD-trådar för DnD, o.s.v.. Jag hade blivit mer förvånad om de inte känts som väckelsemöten.
Jag har förstått att det uppenbarligen finns en del som brinner för blorb, mer makt åt er
Du förstår att vissa människor tycker om blorb.
men det är enligt mig väldigt trångsynt och världsfrånvänt att tro sig veta den enda och bästa sanningen när det gäller ett så brett medium som rollspel.
Du tycker att det är fel om någon tror att denne funnit "den enda sanningen" - då det enligt dig inte finns "en enda sanning".
Jag skulle kunna peka ut trådar i Eon-forumet, i Western-forumet, i DnD-forumet o.s.v. som får det att låta som att just det rollspelet är bäst i hela världen. Det betyder inte att de spelarna är världsfrånvända (åtminstone hoppas jag inte det). Samma sak med en blorbtråd.
Än en gång, jag kan ha uppfattat allt hur fel som helst och då blir jag gärna rättad.
Du ber återigen om ursäkt om du missuppfattat.
Felet är inte om du missuppfattat något. Felet är att du inte skrivit hur du uppfattar blorb, utan hur du uppfattar blorbtrådar. Och ja, jag tycker att du missuppfattat blorbtrådar.
Ok, eftersom mina metaforer uppenbarligen var upprörande så skall jag uttrycka mig annorlunda.
Du ber att få omformulera dig.
Bra - nu kanske vi får veta vad du tycker om blorb och inte vad du tycker om blorbtrådar.
Jag är intresserad av rollspelsteori och allt kringliggande. Jag har läst otaliga spännande trådar om sandlådor, fisktankar, räls, rollspel utan SL, tradd, osr och mycket mer
Du berättar om dig själv och att du läst mycket om rollspelsteori på forumet.
utan att jag har upplevt att om jag säger något så kommer mitt rollspelande bli inte bara ifrågasatt men kanske också utdömt som fel sätt att spela på.
Du säger att ditt sätt att spelleda normalt inte brukar bli ifrågasatt.
Jag uppfattar det (rätt eller fel) som att du anser att blorb-förespråkare frågasätter din spelstil. Fastän det här är första gången du skriver i en blorbtråd och du inte ens beskrivit din spelstil.
Jag trodde helt enkelt att vi hade passerat stadiet där ”mitt kul är bättre, roligare, finare och mer på riktigt än ditt”.
Du säger att du trodde vi passerat "apstadiet".
Apstadiet är min benämning av pajkastningen du beskriver (d.v.s. jag håller med dig).
Så jag ställer frågan igen
Du säger att du ska ställa om samma fråga igen.
Jag hittar dock ingen tidigare fråga så jag har svårt att se vad du syftar på.
är det så blorben fungerar?
Du frågar om det är "så" blorben fungerar.
Det är oklart vad "så" syftar på, eftersom du fortfarande inte beskrivit din syn på blorb, bara hur du anser att folk skriver i blorbtrådar.
Är blorben enligt de som förespråkar den allt det jag sa eller har jag missförstått hela poängen?
Du undrar om din blorb-beskrivning är korrekt eller om du missuppfattat.
Det är oklart vad du menar då ingenting av vad du skrivit har med blorb att göra, utan handlar om hur folk skriver på forumet.
Jag tycker det är en relevant fråga för mig att veta och få någon form av svar på om jag alls ska ha en möjlighet att argumentera för/mot eller bara ge mina åsikter om enskilda delar.
Du säger att din fråga är relevant för att du ska kunna diskutera blorb.
Jag håller med om att det är relevant att man frågar vad som diskuteras så man förstår diskussionen och kan delta i den. Problemet är fortfarande att du inte ställt någon fråga om blorb.
Sammanfattningsvis hade det varit kul att veta vad du tycker om blorb - så vi kan svara på om du missuppfattat blorb eller ej.