Nekromanti Reality is just a point of view

afUttermark

Swashbuckler
Jag läser det inte som om blorben är bäst utan mer som om spelledaren måste engagera sig sjukt mycket och lägga ner extremt mycket tid på förberedelse.
Jag har svårt att förstå upprördheten över att någons spelstil är bättre än någon annans. Kan inte de som hatar blorb starta en vi hatar blorb tråd och spy galla där så slipper jag läsa arg text.

Slår tjuven för dyrka lås i blorben.
Om Ja, måste barbaren yxa ner dörren om hen misslyckas med sitt dyrka slag.
Eller får en försöka igen.

Minimoni

Homelander
afUttermark;n329914 said:
Jag läser det inte som om blorben är bäst utan mer som om spelledaren måste engagera sig sjukt mycket och lägga ner extremt mycket tid på förberedelse.
Jag har svårt att förstå upprördheten över att någons spelstil är bättre än någon annans. Kan inte de som hatar blorb starta en vi hatar blorb tråd och spy galla där så slipper jag läsa arg text.

Eller så frågar man om man har uppfattat rätt eller fel gällande vad en blorb är i en tråd om rollspelsteori!? Jag kan varken gilla eller hata något jag inte vet vad det är, alltså så måste jag ställa frågor så jag vet inom vilka ramar jag kan eller vill diskutera. Det är väl ingen som spytt galla heller? Jag måste säga att ditt inlägg gör mig konfys.

Tant Ragnar

Gamle usling
Ram;n329910 said:
Det som skaver för mig i alla dessa diskussioner om blorb är att i alla fall där jag frågar om saker så skall saker ha så tydliga svar utifrån prepp/glorakel och jag fattar inte hur det skall funka. Gurgehs exempel belyser även mina frågor väldigt bra. Om jag tangerar hans exempel lite; I en liten stad kommer min grupp hem och har besegrat en Robin Hood-liknande karaktär, lite brutalare men ger till fattiga etc. Denne kan vara infångad eller dödad, RP kan rida in i staden diskret med ett öra i fickan eller sjungandes med rövarens huvud på en pinne. Som jag vill tolka blorb så skall systemet kunna svara på frågorna:
* Kallas det till en bankett? Av vem? Hur stor? Vilka får komma?
* Vilka kommer om spelarna själva vill hålla en stadsfest för att fira sin seger?
* Hur förändras RPs relation till alla olika personer i staden? Vilka hade vilken relation till rövaren? Ändras detta av hur rövaren löstes (vid liv, död men med värdighet, dödad och förnedrad)? Blir några förtjusta i en för en är hjälte? Blir några så sura att de försöker bränna en inne, förgifta en eller hoppar på en på gatan?
• Kommer detta att påverka hur dyrt saker blir att handla framöver? Sura SLPs tar mer betalt, välvilliga mindre etc. Hur länge gäller en sådan status? Hur fort glömmer staden?
* Och då har vi inte ens gått in på flörtande, fylle-messups på banketten, att min lågadliga riddare och hertigdottern blir kära på festen och skall gifta sig osv.

Hur gör man när man preppar detta? Jag såg A star is born i går kväll. Hur preppar man att en RP pissar på sig på scenen under en annan RPs grammistal? Jag kan inte göra planen/preppen som löser det där uppe. Och det som jag beskriver kan i princip en random encounter ( Rulla T10: 3: I skogen härjar en brutal rövare med Robin Hood/V for vendetta-drag).

Hur skall jag tänka runt detta i blorb? Det här är sådant som händer hela tiden när jag spelar. Var tänker jag fel?
Jag försöker mig på ett svar - 2097 får gärna rätta mig om jag missar målet här!

Jag gillar att diskutera runt konkreta exempel, så jag tar mig friheten att länka till det jag tror är "hot springs island RPG": https://drive.google.com/file/d/0B2vRPHp5ZV31YjYtMmhhTENZRXc/view

Här hittar man SLP på PDF sidan 13 (sidnummer 130 i boken), som bland annat är beskrivna med en punktlista "what does So-and-So want?" samt "what does So-and-So not want?".

För ditt exempel så -gissar jag- krävs det att alla viktiga SLP har en sådan punktlista där inställning till rövaren är tydligt deklarerad. Och en generisk lista för random folk i staden där inställning till rövaren kanske bestäms ad-hoc via en slumptabell.

Och för helt andra interaktioner som rollpersonerna kan komma på (flirta, muta, hota) så finns SLP:s beteende definierat (ointresserad av romans, intresserad av person men bara snygga/smarta/whatever, paniskt rädd för motsatta könet).

I de fall rollpersonerna får för sig att göra något helt annat ("vi testar att sjunga en sufisk kuplett för att distrahera vakten!") så får SLP:s inställning till sufiska kupletter (eller kanske mer generellt till svår kultur) läggas till på want/not want listan.

Flanellkatt

Veteran
cogitare;n329906 said:
I ärlighetens namn är det främst du (och kanske Flanellkatten) som hävdar saker som paradigmskifte. Iaf på wrnu. Kan inte svara för andra forum.

??????Övriga rör sig kring intressant teoribygge, kul att du hittat din grej men inte för mig, skall se om jag kan plocka delar av det för mitt eget spelande och liknande.

Men det här är väl ganska OT så lika bra att lämna det här...

Cog.
Jag tycker alltså att många, många grupper redan spelar blorbigt. Så inget paradigmskifte där.

De flesta kritikerna tar sig an blorben som en ny spelstil, snarare än ett teoribygge som försöker visa vad som orsakar en viss effekt ("påtagligheten") i redan existerande spelstilar.

Då blir det de mest udda delarna av 2097s upplägg som hamnar i centrum och dessutom tolkas så snävt som möjligt för att folk försöker förstå vad "det nya" i spelstilen är.

cogitare

Swashbuckler
Flanellkatt;n329917 said:
Jag tycker alltså att många, många grupper redan spelar blorbigt. Så inget paradigmskifte där.

De flesta kritikerna tar sig an blorben som en ny spelstil, snarare än ett teoribygge som försöker visa vad som orsakar en viss effekt ("påtagligheten") i redan existerande spelstilar.

Då blir det de mest udda delarna av 2097s upplägg som hamnar i centrum och dessutom tolkas så snävt som möjligt för att folk försöker förstå vad "det nya" i spelstilen är.
Jag har läst men väljer att inte kommentera pga. Moderators påpekande ovan...

Kanske tar jag upp något i en annan tråd, kanske inte.

Cog.

Ram

Skev
Tant Ragnar;n329916 said:
Jag försöker mig på ett svar - 2097 får gärna rätta mig om jag missar målet här!

Jag gillar att diskutera runt konkreta exempel, så jag tar mig friheten att länka till det jag tror är "hot springs island RPG": https://drive.google.com/file/d/0B2v...hhTENZRXc/view

Här hittar man SLP på PDF sidan 13 (sidnummer 130 i boken), som bland annat är beskrivna med en punktlista "what does So-and-So want?" samt "what does So-and-So not want?".

För ditt exempel så -gissar jag- krävs det att alla viktiga SLP har en sådan punktlista där inställning till rövaren är tydligt deklarerad. Och en generisk lista för random folk i staden där inställning till rövaren kanske bestäms ad-hoc via en slumptabell.

Och för helt andra interaktioner som rollpersonerna kan komma på (flirta, muta, hota) så finns SLP:s beteende definierat (ointresserad av romans, intresserad av person men bara snygga/smarta/whatever, paniskt rädd för motsatta könet).

I de fall rollpersonerna får för sig att göra något helt annat ("vi testar att sjunga en sufisk kuplett för att distrahera vakten!") så får SLP:s inställning till sufiska kupletter (eller kanske mer generellt till svår kultur) läggas till på want/not want listan.
Jättebra exempel och bra beskrivningar i scenariot men det missar målet i min fråga.

Jag förstår inte hur blorben skalar. Eller konkret, jag känner att jag inte tror att den skalar vidare bra. Jag förstår utmärkt hur den fungerar med ett lågt antal SLP, Jag tror blorb är jättebra för just den typen av scenarion med färre aktörer och färre saker man kan göra så att säga. En dungeon, en ö, en Död skog. Det länkade exemplet innehåller två SLP med viljor t.ex.

Så jag vill gärna prata om just mina exempel. Hur det går om RP strävar efter mer globala mål i en vidare kontextsåsom att bli populära, måste välja sida i konflikter, hur det reageras när man tar till våldsamma, oortodoxa eller kulturkonfliktande lösningar. Det är nämligen det jag spelar, inte dungeons. Hoppas det går bra?

Mogger

Hipsteranka
2097

Jag tror att skillnaden inte är så stor. Jag har heller inga problem att använda tabeller eller agendor

(i ärlighetens namn så är min tidslinje vad som sker om inte RP eller annan konsekvens fuckar upp det. Anledningen till att tidslinjer kan vara praktiska är just samma som din orsak att använda tabeller - att förenkla och abstrahera. För mig kan det vara enklare att kolla upp vad som händer då och då än att ha alla de rörliga delarna framför mig och försöka utröna vad som leder till vad)

Jag vill bara poängtera att jag talar om ett ideal här, inte i första hand praktiskt spel. Det är steg två. Men jag kan inte låta bli att känna att det blir Shrödingers stuga. Vid ett givet tillfälle kan rånarna både befinna sig där eller inte. Tärningen avgör. Jag vet inte, men det är något där som skaver. Vet jag att "om inget annat händer så är rånarna där mellan 7-13:e (eller vad jag nu sa). Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Jag behöver klura lite till.

Flanellkatt

Veteran
Minimoni;n329913 said:
Ok, eftersom mina metaforer uppenbarligen var upprörande så skall jag uttrycka mig annorlunda. Jag är intresserad av rollspelsteori och allt kringliggande. Jag har läst otaliga spännande trådar om sandlådor, fisktankar, räls, rollspel utan SL, tradd, osr och mycket mer utan att jag har upplevt att om jag säger något så kommer mitt rollspelande bli inte bara ifrågasatt men kanske också utdömt som fel sätt att spela på. Jag trodde helt enkelt att vi hade passerat stadiet där ”mitt kul är bättre, roligare, finare och mer på riktigt än ditt”. Så jag ställer frågan igen, är det så blorben fungerar? Är blorben enligt de som förespråkar den allt det jag sa eller har jag missförstått hela poängen? Jag tycker det är en relevant fråga för mig att veta och få någon form av svar på om jag alls ska ha en möjlighet att argumentera för/mot eller bara ge mina åsikter om enskilda delar.
Mer "på riktigt"? Ja. Med en viss definition av "på riktigt" är det blorbens hela fokus. "På riktigt" är så värdeladdat och så lätt att blanda ihop med t.ex. inlevelse att jag skulle vilja hitta ett annat ord.

Att 2097 också lanserar blorben som "bättre, roligare, finare" får "på riktigt" att bara låta som ytterligare ett värdeomdöme. Men så ser inte jag det i alla fall.

Vissa tekniker skapar en viss upplevelse. Vissa andra tekniker kan inte mixas in utan att *just den* upplevelsen går i kras.

Drar jag ooc-skämt och spelar flamsigt riskerar tät skräckstämning saboteras (fast kanske blir det kul skräckkomedi).

Byter jag ginen mot rabarbersaft i min G&T blir jag inte full (men det kanske smakar godare).

Bestämmer SL i sista sekunden att nerfa krokodilen som håller på att orsaka en TPK så kommer den där krokodilen kännas mindre "blorb-på-riktigt" (men kanske kommer den kännas mer realistisk t.ex.)

Men det stora kontroversiella claimet är alltså att den här typen av "på riktigt" är en egen grej (som har något att göra med spelmekanik, hur "oberoende" av SL och spelare världen är, med mera).

2097

deleta mitt konto tack
Gurgeh;n329907 said:
Men allt det där låter som regler för hur spelledarpersonerna agerar mot världen. Det går det att ställa upp regler för, eftersom resten av världen också följer reglerna. Det jag vill veta är hur det bestäms hur spelledarpersonerna agerar mot rollpersonerna, som är oförutsägbara och kan hitta på lite vad som helst.
Ja, du har rätt, jag missförstod frågan. Vi har ett loyaltyvärde som tickar ner, när rollpersonerna är taskiga mot SLPn får dom minus 1d4 och när dom är schyssta plus 1d4. Vi har också tactics/petitions–systemet som jag har fortf har utlovat en annan tråd kring.

Ofta är det så att rollpersonerna är extremt benägna att lägga sig i saker och ta ställning själva. Ett exempel jag gjorde ett handelshus med en arvskonflikt en liten såpopera jag tänkte att RP skulle kunna sylta in sig i. Och som twist hade jag att en tjuv försökte sno från den firman. Men det som hände när vi först började köra var att RP bestämde sig för att stjäla från dom och så blev dom bästa polare med den tjuven.

luddwig

Lawful evil
Flanellkatt;n329917 said:
Medhåll. Om jag läser blorben som en teori som förklarar vad som kan ge en känsla av påtaglighet i rollspel är den vettig. Metoderna i sig är inte nya, men att presentera metoderna på ett sammanhängande sätt är nytt.

2097

deleta mitt konto tack
afUttermark;n329914 said:
Det är inget som har med blorb och blorbighet att göra utan om andra aspekter med rollspelandet. I mitt spel så får dom ett försök på denna typ av checks. Det är min regel. I ett annat blorbigt spel skulle det kunna fungera annorlunda. Blorbighet styr inte alla aspekter av spelande och spelledande utan är bara ett "fysiklager" typ.

Mogger

Hipsteranka
Flanellkatt;n329924 said:
Men det stora kontroversiella claimet är alltså att den här typen av "på riktigt" är en egen grej (som har något att göra med spelmekanik, hur "oberoende" av SL och spelare världen är, med mera).
Vilket är vad som gör det intressant. Det är inte preferenser eller spelstil. Det är en ny grej, absolut!

Mogger

Hipsteranka
Ok, jag tror jag har listat ut var det skaver. Blorb är spel. Jag blev lite förvirrad av snacket om "på riktigt" men det ska naturligvis förstås som på riktigt i spelet. Jag är helt med nu.

Blorben ger en "verklig" upplevelse. Men den behöver inte vara verklig/realistisk. Det är två typer av verklighet.

Blorben kan nog absolut användas till att försöka simulera en verklig verklighet men jag är inte säker på att det är dess främsta styrka. Det går nog, men då måste vi adressera det där som Ram pratar om. Men som sagt, blorben skapar sin egen verklighet och den är på riktigt.

Ok, jag är med nu. Det har klickat.

2097

deleta mitt konto tack
Bra frågor Ram!

Ram;n329910 said:
Det som skaver för mig i alla dessa diskussioner om blorb är att i alla fall där jag frågar om saker så skall saker ha så tydliga svar utifrån prepp/glorakel och jag fattar inte hur det skall funka. Gurgehs exempel belyser även mina frågor väldigt bra. Om jag tangerar hans exempel lite; I en liten stad kommer min grupp hem och har besegrat en Robin Hood-liknande karaktär, lite brutalare men ger till fattiga etc. Denne kan vara infångad eller dödad, RP kan rida in i staden diskret med ett öra i fickan eller sjungandes med rövarens huvud på en pinne. Som jag vill tolka blorb så skall systemet kunna svara på frågorna:
* Kallas det till en bankett? Av vem? Hur stor? Vilka får komma?
* Vilka kommer om spelarna själva vill hålla en stadsfest för att fira sin seger?
* Hur förändras RPs relation till alla olika personer i staden? Vilka hade vilken relation till rövaren? Ändras detta av hur rövaren löstes (vid liv, död men med värdighet, dödad och förnedrad)? Blir några förtjusta i en för en är hjälte? Blir några så sura att de försöker bränna en inne, förgifta en eller hoppar på en på gatan?
• Kommer detta att påverka hur dyrt saker blir att handla framöver? Sura SLPs tar mer betalt, välvilliga mindre etc. Hur länge gäller en sådan status? Hur fort glömmer staden?
* Och då har vi inte ens gått in på flörtande, fylle-messups på banketten, att min lågadliga riddare och hertigdottern blir kära på festen och skall gifta sig osv.

Hur gör man när man preppar detta?
Ja, vår ambition är att kunna skapa ett glorakel så kapabelt att det kan ge svar på dom frågorna.
Det låter ju verkligen inte som det lättaste.

Genom att systemet "patchar sig själv" mha tre-sanningar så skapas efter hand dom regler som är relevanta.

Här är några förslag på hur såna regler skulle kunna se ut.

Ram;n329910 said:
Kallas det till en bankett? Av vem? Hur stor? Vilka får komma?
Kolla i "demographics of levelled characters" i ACKS för att se vem som tillkallar banketten. Cha-klasser såsom bard, paladin, sorcerer, warlock vinner ties. Dom kallar till banketten alla som har mer HD än commoners. Relationskartan overridar detta åt båda håll---bjuda in commoners eller excludera över-commoners.

Ram;n329910 said:
Vilka kommer om spelarna själva vill hålla en stadsfest för att fira sin seger?
Rulla 1d20 + RPs högsta cha för alla dom bjuder in. Alla 10 och högre kommer. Exempel RP har +7 i cha checks och dom bjuder in 400 personer. Det betyder att 360 personer kommer (+7 vs 10 = 90%). Om dom undrar om någon specifik har kommit så rulla tärningen.

Eller så är faktumet exakt vem det är som bjudit till banketten och vilka som kommer ett tapetfaktum och det salienta är OM det blir en bankett och vad som händer där. Då kan det bli enklare. Det är olika från grupp till grupp vad dom behöver.

Ram;n329910 said:
Hur förändras RPs relation till alla olika personer i staden? Vilka hade vilken relation till rövaren? Ändras detta av hur rövaren löstes (vid liv, död men med värdighet, dödad och förnedrad)?
Ja här är det bara att använda relationskartetabellen. Nåt liknande sidan 53 i [ icke namngiven stadsbok... kan inte nån schysst person göra en remake av den tabellen ].

Ram;n329910 said:
Kommer detta att påverka hur dyrt saker blir att handla framöver? Sura SLPs tar mer betalt, välvilliga mindre etc. Hur länge gäller en sådan status? Hur fort glömmer staden?
Ja ACKS har regler för detta sidan 143--144.

Dom reglerna tycker jag är lite krångliga och overkill. Jag brukar bara tänka sur SLP dubbla priset (men kan starta med ett asking price mycket högre sen rollspelar vi ut förhandlingen), välvillig SLP halva priset. Har för mig jag snodde den regeln från Curse of Strahd men jag minns inte.

Ram;n329910 said:
Jag såg A star is born i går kväll. Hur preppar man att en RP pissar på sig på scenen under en annan RPs grammistal?
RP kan ju göra vad dom vill.

Menar du SLP?

Det jag brukar tänka som gör reglerna mycket enklare är att preppa det salienta stålskelettet och lämna plats runt om för detaljerna runt om att vara tapet.

Om regeln är att SLP eller RP skämmer ut sig totalt och även skämmer ut sin maka, och vi har en generell regel som leder till den typen av situationer så kan det specifika sättet att skämma ut sig improviseras, eller snarare försöka hitta det värsta tänkbara som ändå är trovärdigt. Ramlar, kräks, säger nåt hemskt osv...

2097

deleta mitt konto tack
Måns;n329929 said:
Ok, jag tror jag har listat ut var det skaver. Blorb är spel. Jag blev lite förvirrad av snacket om "på riktigt" men det ska naturligvis förstås som på riktigt i spelet. Jag är helt med nu.

Blorben ger en "verklig" upplevelse. Men den behöver inte vara verklig/realistisk. Det är två typer av verklighet.

Blorben kan nog absolut användas till att försöka simulera en verklig verklighet men jag är inte säker på att det är dess främsta styrka. Det går nog, men då måste vi adressera det där som Ram pratar om. Men som sagt, blorben skapar sin egen verklighet och den är på riktigt.

Ok, jag är med nu. Det har klickat.
TACK! Det här hjälpte mig också att fatta. Väldigt hjälpsamt inlägg och jag håller med!

Ja, det ska hända genom spelande. Fast, "i spelet". Öh… ja jag håller med men jag har också svårt att hitta orden! Semantik den sämsta examen of all time…

Jag har några på S-G som just nu brottas med samma frågeställning och du hjälpte mig hitta var det skavde för dom. Vet nu bara inte hur jag ska formulera det…

2097

deleta mitt konto tack
Flanellkatt;n329924 said:
Bestämmer SL i sista sekunden att nerfa krokodilen som håller på att orsaka en TPK så kommer den där krokodilen kännas mindre "blorb-på-riktigt" (men kanske kommer den kännas mer realistisk t.ex.)
Här har vi också en fördel med ordet blorbigt för det är ju precis vad det är att göra en sån ändring. Krokodilen blir oblorbig.

anth

Vetefan
Hej Minimoni
Jag förstår tyvärr inte ett ord av vad du skriver. Trots det ska jag försöka besvara dig, men eftersom jag inte förstår vad du skriver kommer mina svar antagligen att låta som "goddag yxskaft".
Förhoppningsvis ser du vad jag missuppfattat och kan skriva ett förtydligande inlägg som jag förstår.
Jag har valt ett lite annorlunda format i det här inlägget:

Fet stil är citat av dig.
Kursiv stil är min (antagilgen felaktiga) tolkning av vad du menar.
Vanlig stil är mitt svar på det som jag tolkat.

Jag har inte skrivit något i någon tråd som avhandlat ”blorb”
Du har inte skrivit i någon blorbtråd tidigare.
Då är vi två stycken. Det här är första gången jag skriver i en blorbtråd med.

då jag helt ärligt dels med största sannolikhet inte förstår allt som berättas om den
Du erkänner att du antagligen inte förstått allt om blorb.
Det gör antagligen inte jag heller. Det beror på att jag är extremt ointresserad av spelteori. För mig är "spelteori" som att säga att man måste kunna Einsteins relativitetsteori för att använda en mobiltelefon - jag behöver helt enkelt ingen spelteori för att spela rollspel och tycker personligen att all spelteori känns som navelskådande.
Men gissningsvis har blorb vissa likheter med min spelstil då jag både spelat och diskuterat med 2097 tidigare.

men också att jag inte tror på att ett sätt att spela rollspel på är så mycket bättre än alla andra att man bör försöka konvertera människor.
Du tror inte att det finns ett bästa sätt att spela rollspel och du tror inte att man ska försöka konvertera människor till sin egen spelstil.
Jag håller med om att man inte ska "missionera". Att skapa en ny tråd där man beskriver en ny spelstil är dock inte att missionera enligt mig. Enligt mig är att missionera att "kidnappa" andra trådar och skriva att ens egen spelstil/rollspel är bäst och löser alla problem som diskuteras i de andra trådarna (det finns forumiter som ägnar sig åt sånt, men av vad jag vet har det ännu inte hänt med blorb).

Jag vill verkligen inte vara elak så har jag missförstått eller på annat sätt helt enkelt varit för korkad för att förstå ”blorb” och dess storhet så ber jag om ursäkt
Du ber om ursäkt om du missförstått.
Vi kan inte avgöra om du missförstått eftersom du ännu inte beskrivit din syn på spelstilen blorb.

men all diskussion om den känns som att det är John Calvin som predikar Reformismens överlägsenhet över katolicismen när det gäller att uppnå bäst relation till Gud. Det blir en närmast religiös diskussion när någon annan berättar för mig hur jag och mina vänner bäst skall spela på utan att lämna utrymme till några av mig valda friheter utan att för att ha som mest kul(nå Gud)så måste blorben följas! Kättare kommer straffas med ohygglig leda och tråkigt rollspel för all framtid då de inte funnit sanningen(blorb).
Du liknar blorb-trådarna vid väckelsemöten för att konvertera folk till blorb-spel.
Och? Jag tycker att Eon-trådar känns som väckelsemöten för Eon, eller DnD-trådar för DnD, o.s.v.. Jag hade blivit mer förvånad om de inte känts som väckelsemöten. :)

Jag har förstått att det uppenbarligen finns en del som brinner för blorb, mer makt åt er
Du förstår att vissa människor tycker om blorb.

men det är enligt mig väldigt trångsynt och världsfrånvänt att tro sig veta den enda och bästa sanningen när det gäller ett så brett medium som rollspel.
Du tycker att det är fel om någon tror att denne funnit "den enda sanningen" - då det enligt dig inte finns "en enda sanning".
Jag skulle kunna peka ut trådar i Eon-forumet, i Western-forumet, i DnD-forumet o.s.v. som får det att låta som att just det rollspelet är bäst i hela världen. Det betyder inte att de spelarna är världsfrånvända (åtminstone hoppas jag inte det). Samma sak med en blorbtråd.

Än en gång, jag kan ha uppfattat allt hur fel som helst och då blir jag gärna rättad.
Du ber återigen om ursäkt om du missuppfattat.
Felet är inte om du missuppfattat något. Felet är att du inte skrivit hur du uppfattar blorb, utan hur du uppfattar blorbtrådar. Och ja, jag tycker att du missuppfattat blorbtrådar.

Ok, eftersom mina metaforer uppenbarligen var upprörande så skall jag uttrycka mig annorlunda.
Du ber att få omformulera dig.
Bra - nu kanske vi får veta vad du tycker om blorb och inte vad du tycker om blorbtrådar. :)

Jag är intresserad av rollspelsteori och allt kringliggande. Jag har läst otaliga spännande trådar om sandlådor, fisktankar, räls, rollspel utan SL, tradd, osr och mycket mer
Du berättar om dig själv och att du läst mycket om rollspelsteori på forumet.

utan att jag har upplevt att om jag säger något så kommer mitt rollspelande bli inte bara ifrågasatt men kanske också utdömt som fel sätt att spela på.
Du säger att ditt sätt att spelleda normalt inte brukar bli ifrågasatt.
Jag uppfattar det (rätt eller fel) som att du anser att blorb-förespråkare frågasätter din spelstil. Fastän det här är första gången du skriver i en blorbtråd och du inte ens beskrivit din spelstil.

Jag trodde helt enkelt att vi hade passerat stadiet där ”mitt kul är bättre, roligare, finare och mer på riktigt än ditt”.
Du säger att du trodde vi passerat "apstadiet".
Apstadiet är min benämning av pajkastningen du beskriver (d.v.s. jag håller med dig).

Så jag ställer frågan igen
Du säger att du ska ställa om samma fråga igen.
Jag hittar dock ingen tidigare fråga så jag har svårt att se vad du syftar på.

är det så blorben fungerar?
Du frågar om det är "så" blorben fungerar.
Det är oklart vad "så" syftar på, eftersom du fortfarande inte beskrivit din syn på blorb, bara hur du anser att folk skriver i blorbtrådar.

Är blorben enligt de som förespråkar den allt det jag sa eller har jag missförstått hela poängen?
Du undrar om din blorb-beskrivning är korrekt eller om du missuppfattat.
Det är oklart vad du menar då ingenting av vad du skrivit har med blorb att göra, utan handlar om hur folk skriver på forumet.

Jag tycker det är en relevant fråga för mig att veta och få någon form av svar på om jag alls ska ha en möjlighet att argumentera för/mot eller bara ge mina åsikter om enskilda delar.
Du säger att din fråga är relevant för att du ska kunna diskutera blorb.
Jag håller med om att det är relevant att man frågar vad som diskuteras så man förstår diskussionen och kan delta i den. Problemet är fortfarande att du inte ställt någon fråga om blorb.

Sammanfattningsvis hade det varit kul att veta vad du tycker om blorb - så vi kan svara på om du missuppfattat blorb eller ej. :)

Flanellkatt

Veteran
anth;n329935 said:
men också att jag inte tror på att ett sätt att spela rollspel på är så mycket bättre än alla andra att man bör försöka konvertera människor.
Du tror inte att det finns ett bästa sätt att spela rollspel och du tror inte att man ska försöka konvertera människor till sin egen spelstil.
Jag håller med om att man inte ska "missionera". Att skapa en ny tråd där man beskriver en ny spelstil är dock inte att missionera enligt mig. Enligt mig är att missionera att "kidnappa" andra trådar och skriva att ens egen spelstil/rollspel är bäst och löser alla problem som diskuteras i de andra trådarna (det finns forumiter som ägnar sig åt sånt, men av vad jag vet har det ännu inte hänt med blorb).
Tyvärr har sådana "trådkidnappningar" hänt med blorb, vilket är bakgrunden till att rätt många har taggarna utåt även i den här tråden (där blorb är helt on topic).

anth

Vetefan
Flanellkatt;n329941 said:
Tyvärr har sådana "trådkidnappningar" hänt med blorb, vilket är bakgrunden till att rätt många har taggarna utåt även i den här tråden (där blorb är helt on topic).
Vill bara förtydliga:
Vad jag menade var att ännu har inget blorb-fan kidnappat någon annan tråd och skrivit om blorbens förträfflighet.
(det motsatta har säkert hänt, precis som du säger)
Så ingen missförstår.

Ram

Skev
2097, tack för ett jättebra och utförligt svar! Jag tycker jag förstår hur det är tänkt att fungera nu (och det sätt som jag trott att det skall fungera ett tag), jag upplever att svaret är prepp, regel och tabeller för alla scenarion och att preppet växer med det som det någonsin funnits ett behov av att hantera, past and future. Rätta mig om jag har fel. :)

Jag vill bara förtydliga en sak i frågeställningen; Frågan runt A star is born var just hur omvärlden reagerar på RPs agerande.

Om jag får komma med en personlig tanke så är jag inte helt tillfreds med att lämna över sådana reaktioner till reaktionstabeller. Jag tror det är en av punkterna där blorb skaver för mig. Jag upplever, och det är troligen fel, att tabeller av det slaget kan modifieras av Karisma-bonus/slag etc, men jag är mer intresserad av vad som blir reaktionerna på hur situationen hanteras i efterhand av RP, vad de säger och gör orelaterat eller lösare relaterat till Karisma- värde. Detta i kombination med en för mig orimlig mängd interagerande tabeller etc. har jag svårt för. Och allt detta för att frikoppla en världslig reaktion från spelledarens. Det finns mycket som jag gillar, men detta har jag svårt för. Jag får fundera vidare.

Återigen, stort tack för svaret!