Nekromanti Reality is just a point of view

2097

deleta mitt konto tack
Ang att vi har hittat sanningen, det är lite tradigt att folk kommer in i tråd efter tråd för att skriva att dom vägrar gå med på att 2 + 2 skulle vara fyra! Att det kan bli alla möjliga nummer! Free men pull in all kinds of directions!

Och också lite dubbelbestraffning: Varannan sekund får vi höra att blorben inte är nåt särskilt, inte nåt annorlunda än vad dom redan har testat och tröttnat på osv, och varannan sekund att blorben är ett sånt totalt paradigmskifte att alla känner sig manade att ta ställning till den och två sina händer från den

2097

deleta mitt konto tack
Flanellkatt;n329882 said:
Och blorb är det där writ large!
Precis. Oldtimer är helt med på noterna att inte ändra på entiteter när en interaktion väl börjat. Så det försöker vi inte halmdocka honom för. Men bara använda det konceptet för en liknelse av att blorb är samma grej fast utzoomat på en metanivå.

2097

deleta mitt konto tack
Blorben, varken blorbteknikerna eller blorbanalysen är perfekt än. Långt därifrån. Men vi är flera som tycker det är något som verkligen förändrar hur rollspelet känns ända in i grunden. Att det blir som en helt annan sak som händer vid bordet än oblorbigt rollspel. Vi vill fortsätta forska kring detta. Se om vi kan göra det lättare att blorba, eller hitta något ännu bättre&ballare än blorben.
Tycker om hur Måns och Zire engagerar sig med materialet på ett öppet men ändå ifrågasättande sätt.

Flanellkatt

Veteran
2097 (om events)

Jag tänker dock på t.ex. Deep Carbon Observatory? När
dammen brister.
Här har vi ju en event som du själv föredrar som låst i sten framför att den triggas av rollpersonernas ankomst.

Om eventsen händer oavsett om rollpersonernas val rent logiskt borde hindra saker - oblorbigt.

Och om eventsen berör rollpersonerna direkt - grumligt vatten! Kliv försiktigt! Här skulle jag verkligen vilja hitta skiljelinjerna.

Schemat över vad alla viktiga NPCs gör de dagarna Kidnap the Archpriest utspelar sig känns till exempel "verkligt" för mig - och ett värdefullt redskap för en blorbig heist.

Medan händelsekedjor av typen "först möter spelarna NPC 1, sedan blir de vittne till mordet på NPC 2" är en helt annan femma.

edit: gömde en spoiler

Ram

Skev
2097;n329888 said:
Jag glömde att svara på detta. Det gäller att göra regler helt enkelt! En SLP av det slaget är inte bara sin backstory och sina stats utan också en hög med custom made mekaniker och moves
Skulle man kunna få se ett exempel på en sådan?

Mogger

Hipsteranka
2097;n329889 said:
Måns well vi vill ju inte preppa events. Dom ska uppstå när dom andra preppade entiteterna släpps lösa som ett stort flipperspel eller en "petri dish". Dels för att det är dålig speldesign att ha preppade events för då finns det ju inget kvar att göra för spelarna, dels för att ett event aldrig kan bli mer än ett förslag (om det står i Allt om 1989 att ett hus brann ner men så var RP där med vatten och släckte… ex vis) och vi vill inte ha en situation där vi förhåller oss till preppen som förslag.
Nej du missförstår. Detta är alltså händelser som sker och inte påverkas av RP. Det gör världen verklig och levande. Vad RP gör och hur deras agerande påverkar världen är en helt annan sak.

Edit Flanellkatt hadd redan svarar

2097

deleta mitt konto tack
Efter floppen med
dammen
i DCO bytte jag till att placera eventsen på tärningsslag. Tycker det här är ett svårlöst problem.

Kevin Crawfords Sine Nomine system med factions är dels för tungrott, dels för svårt att förstå, dels fortf för subjektivt.

[ OSR Asshole #4 ]s förslag i [ icke namngiven röd Dracula i Underlandet–bok ] med att alla eventsen är hippsom happ att det inte finns nån kausalitet är otillfredsställande och ologiskt och gör all interaktion meningslös ("men vi hade ju dödat dracula men nu är han här igen…?").

Jag är intresserad av vad som händer i spelet. Hade en idé en gång när jag ville ha väder/klimat som liknade österbotten 1956. Det var att varje diegetisk dag skulle jag slå 4dF och se vilken offset det blev från det riktiga. Då skulle det följa det riktiga året ungefär men det ändå fanns oklarheter om exakt när snön skulle falla osv.

Jag vill knyta ihop events såsom
dammen
i DCO med rumors tabellen snarare än att RP anländer till en viss plats. Tror det kan bli en smidig abstraktion. "Har du hört att
dammen uppflods om Carrowmore har brustit?"

2097

deleta mitt konto tack
Ram;n329896 said:
Skulle man kunna få se ett exempel på en sådan?
Hot Springs Island har såna SLPer (går att se i deras gratis/demo–PDF—nån som ids länka?) men deras implementation är lite overkill. Men det är ett väldigt realiserat exempel.

Mycket enklare är red wizards i Omu-kapitlet i Tomb of Annihilation där det är slumpmässigt vilka shrines dom raidar varje dag så länge dom går lösa.

Jag hade en stad en gång där det fanns regler för olika platser och relationer och saker att göra. Så om jag undrade vad en viss SLP gjorde så rullade jag upp en random plats åt henom, slog fram relationen till personerna på den platsen om det inte redan var känt, och vad dom gjorde där ihop. Slog varandra, brämade, konspirerade osv. Så hela staden var "systemet" inte bara en SLP. Jag använde också en liknande teknik för Esme i Curse of Strahd— rullade var hon gick framförallt. Och Withers i Tomb of A för den delen, slår fram var han går och var han gömmer sig.

2097

deleta mitt konto tack
Måns jag tycker det låter som att du och din grupp hade samma mål som vi har med blorben. Säger inte emot det. Men jag tror att ha förutbestämda events kan motverka det målet. Det tog ett tag för mig att komma på det.

Mogger

Hipsteranka
2097 Men om vi vill ha en levande verklig värld så är der väl mer realistiskt att vi vet att SLP a rånar banken den 7:e, flyr upp i bergen till stugan och gömmer sig tills maten tar slut den 13:e? Om RP kommer till stugan den 6:e är den tom. Kommer de dit den 14:e är den tom. Eftersom världen är riktig.

Jämför:

När RP kommer till stugan, slå 1T6
1-4 Den är tom
5-6 SLP a är där

Det är inte på riktigt för mig. Då måste jag extrapolera och hitta en logisk förklaring till det.

För världen funkar inte så. Den riktiga världen. Saker händer av en orsak. Att slumpa är något annat.

ceruleanfive

Bläckfisk
Måns;n329901 said:
2097 Men om vi vill ha en levande verklig värld så är der väl mer realistiskt att vi vet att SLP a rånar banken den 7:e, flyr upp i bergen till stugan och gömmer sig tills maten tar slut den 13:e? Om RP kommer till stugan den 6:e är den tom. Kommer de dit den 14:e är den tom. Eftersom världen är riktig.

Jämför:

1-4 Den är tom
5-6 SLP a är där

Det är inte på riktigt för mig. Då måste jag extrapolera och hitta en logisk förklaring till det.

För världen funkar inte så. Den riktiga världen. Saker händer av en orsak. Att slumpa är något annat.
Också en grej som dök upp i senaste Fummelpodden-snacket!

Jag håller med dig. Som jag ser det har man tabeller och sånt för tillfällen då man inte har någon direkt timeline.

Alltså, antingen kan man dunderpreppa varje SLPs dagliga handlingar realistiskt in i minsta detalj. Eller så kan man vara lite mer lat/praktisk och låta tärningarna avgöra när man har luckor i preppen.

Flanellkatt

Veteran
Jag tycker det är intressant för även om jag *föredrar* idén att plonka ner DCO-spoilern på en ryktestabell så tycker jag inte att det känns mindre "verkligt" att säga att det händer den 21:a kl 14 om ingen hindrar det. Det håller fortfarande världen fast och påtaglig. Lite mer deterministisk än jag gillar?

Det känns som att här någonstans finns det en intressant skiljelinje. Där kriterierna för "påtaglighet" är helt uppfyllda och det som skaver istället har mer att göra med "play to find out". (Känner jag!)

P.S. Måns gamla prepideal känns grymt för en tidsresekampanj

2097

deleta mitt konto tack
Alltså jag slänger in mina två röda öre i vad jag tycker/tänker om detta men det är inte the be-all/end-all om vad som är bäst och blorbigast. Är intresserad av din erfarenhet kring detta.

Jag har två invändningar och det är två separata invändningar.

Måns;n329901 said:
2097 Men om vi vill ha en levande verklig värld så är der väl mer realistiskt att vi vet att SLP a rånar banken den 7:e, flyr upp i bergen till stugan och gömmer sig tills maten tar slut den 13:e? Om RP kommer till stugan den 6:e är den tom. Kommer de dit den 14:e är den tom.
Om RP kommer dit den 10:e så kanske det blir så att maten inte tar slut den 13:e.
Vi har alltså preppat något som inte kan stämma.
Vi kan alltså inte hålla oss till preppen (i den händelse att RP kommer dit den 10:e).
Vi har alltså åtagit oss ett förhållande till prepp att den bara är preliminär.

(Lösningen för detta skulle ju vara att dom ist har en agenda av att ge sig upp till stugan med mat för 6 dagar och sen häcka där tills maten är slut. Då är det SLPs agenda som är preppad, vilket är helt OK, inte världshistoriens tidslinje, vilket skulle ha lett till paradoxen ovan. En agenda kan disruptas utan att det blir en tidsparadox.)

Måns;n329901 said:
Eftersom världen är riktig.

Jämför:

1-4 Den är tom
5-6 SLP a är där
Mmm det där liknar hur jag skulle göra. För mig är det ett sätt att göra världen levande. Dom där SLP-bankrånarna blir som myror och spelvärlden min myrfarm, jag kan inte riktigt styra över hur dom kravlar runt där inne, eller förutse. Speciellt i en plats som B4 The Lost City där helt plötsligt är det några Usamigaraner som RP stöter på på en patrull osv. Tycker intressant, blir att rollspelet blir the greatest show on Earth för mig som DM.

Det är också en fråga om att abstrahera. Ha enklare regler för SLP än för RP så att jag inte behöver spelleda för 7 miljarder rollpersoner.

Skulle i ärlighetens namn---vårt mål här är ju att ärligt redogöra för hur vi faktiskt gör i praktiken, och hur vi kan förbättra det osv osv ---inte dra mig för att bara preppa en stuga med rånare som häckat där i 2 dagar och dom har mat kvar för 4 dagar. Skulle inte reagera över det som spelare. Det är skillnad mot starthändelsen i DCO där reaktionen blev "jo viiiiisst att det där råkade hända precis när vi kom dit" från min spelgrupp.

Skulle också kunna tänka mig att göra det som du föreslår: att mellan 7:e till 13:e finns det risk att råka på rånarna där i stugan. Osv. Det är inte orimligt som abstraktion utifrån agendatänket. Men förstår du vad jag menar? Är trött... behöver sova

Måns;n329901 said:

Det här tycker jag är värdefullt; din upplevelse om att detta är otillfredsställande, overkligt osv och hur vi kan förändra våra tekniker för att bättre tillfredsställa det målet.

Kausalitet... jag är väldigt invested i två typer av kausalitet.
  1. RPs egna handlingar.
  2. Handlingar som SLP har faktiskt gjort, oavsett om det är onscreen eller offscreen, men som dom har gjort mha nån regel. (Ex vis jag har slagit fram random att bonderna har samlat ihop sig till en milis för att ta ner draken).

Båda dessa ska ha konsekvenser.

Men när det gäller alla andra handlingar i spelvärlden: "i en pytteliten skogsby tre kungariken bort som RP inte ens vet namnet på, om någon går och hämtar vatten vid byns brunn, i vilka hus finns det nu vatten, och vilka dagar?" osv... det brukar jag inte göra. Är ok med att slumpa fram vilka hus som har vatten om RP nu mot all världens förmodan tar sig till den byn.

Så när jag tycker kausalitet är overkill, vad använder jag då? Prerequisites. Och här fallerar [ onämnd röd bok ]. Sakerna kan hända i huller om buller ordning i den eftersom det inte finns linjär tid i den spelvärlden. Det är dåligt. Om det är uppenbart att XYZ inte kan hända pga W har inte hänt, eller att W måste ha hänt eftersom XYZ har hänt osv... så får vi reda ut det pusslet. Saker måste hända i nån typ av ordning. Alice kan inte döda Bob efter att Bob har dödat Alice. (Ist för att komma med kommentarer om vandöda osv så kom med ett bättre exempel, jag är trött och även mycket sjuk.)

2097

deleta mitt konto tack
(Måste be om ursäkt till alla å Flanellkatts vägar för spoilern om dammen...)

Flanellkatt;n329903 said:
Jag tycker det är intressant för även om jag *föredrar* idén att plonka ner DCO-spoilern på en ryktestabell så tycker jag inte att det känns mindre "verkligt" att säga att det händer den 21:a kl 14 om ingen hindrar det. Det håller fortfarande världen fast och påtaglig. Lite mer deterministisk än jag gillar?
Ja... att formulera om det till "Dammens nuvarande konstruktion håller i X år dvs om inget händer så skulle det innebära att det spricker den 21:a september 1391." Ist för "Dammen spricker den 21:a september 1391." #ordmärkar2097

Flanellkatt;n329903 said:
Det känns som att här någonstans finns det en intressant skiljelinje. Där kriterierna för "påtaglighet" är helt uppfyllda och det som skaver istället har mer att göra med "play to find out". (Känner jag!)
Ja, intressant!

Jag har också det skavet, jag älskar play to find out! Och du har rätt, vi ska inte sammanblanda dom.

cogitare

Swashbuckler
2097;n329891 said:
Varannan sekund får vi höra att blorben inte är nåt särskilt, inte nåt annorlunda än vad dom redan har testat och tröttnat på osv, och varannan sekund att blorben är ett sånt totalt paradigmskifte att alla känner sig manade att ta ställning till den och två sina händer från den
I ärlighetens namn är det främst du (och kanske Flanellkatten) som hävdar saker som paradigmskifte. Iaf på wrnu. Kan inte svara för andra forum.

??????Övriga rör sig kring intressant teoribygge, kul att du hittat din grej men inte för mig, skall se om jag kan plocka delar av det för mitt eget spelande och liknande.

Men det här är väl ganska OT så lika bra att lämna det här...

Cog.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
2097;n329899 said:
Hot Springs Island har såna SLPer (går att se i deras gratis/demo–PDF—nån som ids länka?) men deras implementation är lite overkill. Men det är ett väldigt realiserat exempel.

Mycket enklare är red wizards i Omu-kapitlet i Tomb of Annihilation där det är slumpmässigt vilka shrines dom raidar varje dag så länge dom går lösa.

Jag hade en stad en gång där det fanns regler för olika platser och relationer och saker att göra. Så om jag undrade vad en viss SLP gjorde så rullade jag upp en random plats åt henom, slog fram relationen till personerna på den platsen om det inte redan var känt, och vad dom gjorde där ihop. Slog varandra, brämade, konspirerade osv. Så hela staden var "systemet" inte bara en SLP. Jag använde också en liknande teknik för Esme i Curse of Strahd— rullade var hon gick framförallt. Och Withers i Tomb of A för den delen, slår fram var han går och var han gömmer sig.
Men allt det där låter som regler för hur spelledarpersonerna agerar mot världen. Det går det att ställa upp regler för, eftersom resten av världen också följer reglerna. Det jag vill veta är hur det bestäms hur spelledarpersonerna agerar mot rollpersonerna, som är oförutsägbara och kan hitta på lite vad som helst.

Minimoni

Homelander
Jag har inte skrivit något i någon tråd som avhandlat ”blorb” då jag helt ärligt dels med största sannolikhet inte förstår allt som berättas om den, men också att jag inte tror på att ett sätt att spela rollspel på är så mycket bättre än alla andra att man bör försöka konvertera människor. Jag vill verkligen inte vara elak så har jag missförstått eller på annat sätt helt enkelt varit för korkad för att förstå ”blorb” och dess storhet så ber jag om ursäkt, men all diskussion om den känns som att det är John Calvin som predikar Reformismens överlägsenhet över katolicismen när det gäller att uppnå bäst relation till Gud. Det blir en närmast religiös diskussion när någon annan berättar för mig hur jag och mina vänner bäst skall spela på utan att lämna utrymme till några av mig valda friheter utan att för att ha som mest kul(nå Gud)så måste blorben följas! Kättare kommer straffas med ohygglig leda och tråkigt rollspel för all framtid då de inte funnit sanningen(blorb).

Jag har förstått att det uppenbarligen finns en del som brinner för blorb, mer makt åt er men det är enligt mig väldigt trångsynt och världsfrånvänt att tro sig veta den enda och bästa sanningen när det gäller ett så brett medium som rollspel.

Än en gång, jag kan ha uppfattat allt hur fel som helst och då blir jag gärna rättad.

Ram

Skev
2097;n329899 said:

Det som skaver för mig i alla dessa diskussioner om blorb är att i alla fall där jag frågar om saker så skall saker ha så tydliga svar utifrån prepp/glorakel och jag fattar inte hur det skall funka. Gurgehs exempel belyser även mina frågor väldigt bra. Om jag tangerar hans exempel lite; I en liten stad kommer min grupp hem och har besegrat en Robin Hood-liknande karaktär, lite brutalare men ger till fattiga etc. Denne kan vara infångad eller dödad, RP kan rida in i staden diskret med ett öra i fickan eller sjungandes med rövarens huvud på en pinne. Som jag vill tolka blorb så skall systemet kunna svara på frågorna:
* Kallas det till en bankett? Av vem? Hur stor? Vilka får komma?
* Vilka kommer om spelarna själva vill hålla en stadsfest för att fira sin seger?
* Hur förändras RPs relation till alla olika personer i staden? Vilka hade vilken relation till rövaren? Ändras detta av hur rövaren löstes (vid liv, död men med värdighet, dödad och förnedrad)? Blir några förtjusta i en för en är hjälte? Blir några så sura att de försöker bränna en inne, förgifta en eller hoppar på en på gatan?
• Kommer detta att påverka hur dyrt saker blir att handla framöver? Sura SLPs tar mer betalt, välvilliga mindre etc. Hur länge gäller en sådan status? Hur fort glömmer staden?
* Och då har vi inte ens gått in på flörtande, fylle-messups på banketten, att min lågadliga riddare och hertigdottern blir kära på festen och skall gifta sig osv.

Hur gör man när man preppar detta? Jag såg A star is born i går kväll. Hur preppar man att en RP pissar på sig på scenen under en annan RPs grammistal? Jag kan inte göra planen/preppen som löser det där uppe. Och det som jag beskriver kan i princip en random encounter ( Rulla T10: 3: I skogen härjar en brutal rövare med Robin Hood/V for vendetta-drag).

Hur skall jag tänka runt detta i blorb? Det här är sådant som händer hela tiden när jag spelar. Var tänker jag fel?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Hej, jag tror att diskussionen skulle må bra av att vi bara diskuterar rollspel, regler och teori här och inte vilken typ av religionsutövare andra användare liknar när de argumenterar för eller mot något. Det blir en trevligare diskussion då.

Tack så mycket!

Minimoni

Homelander
Ok, eftersom mina metaforer uppenbarligen var upprörande så skall jag uttrycka mig annorlunda. Jag är intresserad av rollspelsteori och allt kringliggande. Jag har läst otaliga spännande trådar om sandlådor, fisktankar, räls, rollspel utan SL, tradd, osr och mycket mer utan att jag har upplevt att om jag säger något så kommer mitt rollspelande bli inte bara ifrågasatt men kanske också utdömt som fel sätt att spela på. Jag trodde helt enkelt att vi hade passerat stadiet där ”mitt kul är bättre, roligare, finare och mer på riktigt än ditt”. Så jag ställer frågan igen, är det så blorben fungerar? Är blorben enligt de som förespråkar den allt det jag sa eller har jag missförstått hela poängen? Jag tycker det är en relevant fråga för mig att veta och få någon form av svar på om jag alls ska ha en möjlighet att argumentera för/mot eller bara ge mina åsikter om enskilda delar.