Alltså jag slänger in mina två röda öre i vad jag tycker/tänker om detta men det är inte the be-all/end-all om vad som är bäst och blorbigast. Är intresserad av din erfarenhet kring detta.
Jag har två invändningar och det är två
separata invändningar.
Måns;n329901 said:
2097 Men om vi vill ha en levande verklig värld så är der väl mer realistiskt att vi vet att SLP a rånar banken den 7:e, flyr upp i bergen till stugan och gömmer sig tills maten tar slut den 13:e? Om RP kommer till stugan den 6:e är den tom. Kommer de dit den 14:e är den tom.
Om RP kommer dit den 10:e så kanske det blir så att maten inte tar slut den 13:e.
Vi har alltså preppat något som inte kan stämma.
Vi kan alltså inte hålla oss till preppen (i den händelse att RP kommer dit den 10:e).
Vi har alltså åtagit oss ett förhållande till prepp att den bara är preliminär.
(Lösningen för detta skulle ju vara att dom ist har en
agenda av att ge sig upp till stugan med mat för 6 dagar och sen häcka där tills maten är slut. Då är det SLPs
agenda som är preppad, vilket är helt OK, inte
världshistoriens tidslinje, vilket skulle ha lett till paradoxen ovan. En agenda kan disruptas utan att det blir en tidsparadox.)
Måns;n329901 said:
Eftersom världen är riktig.
Jämför:
När RP kommer till stugan, slå 1T6
1-4 Den är tom
5-6 SLP a är där
Mmm det där liknar hur jag skulle göra. För mig är det ett sätt att göra världen
levande. Dom där SLP-bankrånarna blir som myror och spelvärlden min myrfarm, jag kan inte riktigt styra över hur dom kravlar runt där inne, eller förutse. Speciellt i en plats som B4 The Lost City där helt plötsligt är det några Usamigaraner som RP stöter på på en patrull osv. Tycker intressant, blir att rollspelet blir the greatest show on Earth för mig som DM.
Det är också en fråga om att abstrahera. Ha enklare regler för SLP än för RP så att jag inte behöver spelleda för 7 miljarder rollpersoner.
Skulle i ärlighetens namn---vårt mål här är ju att ärligt redogöra för hur vi faktiskt gör i praktiken, och hur vi kan förbättra det osv osv ---inte dra mig för att bara preppa en stuga med rånare som häckat där i 2 dagar och dom har mat kvar för 4 dagar. Skulle inte reagera över det som spelare. Det är skillnad mot starthändelsen i DCO där reaktionen blev "jo viiiiisst att det där råkade hända precis när vi kom dit" från min spelgrupp.
Skulle också kunna tänka mig att göra det som du föreslår: att mellan 7:e till 13:e finns det risk att råka på rånarna där i stugan. Osv. Det är inte orimligt som abstraktion utifrån agendatänket. Men förstår du vad jag menar? Är trött... behöver sova
Måns;n329901 said:
Det är inte på riktigt för mig. Då måste jag extrapolera och hitta en logisk förklaring till det.
För världen funkar inte så. Den riktiga världen. Saker händer av en orsak. Att slumpa är något annat.
Det här tycker jag är värdefullt; din upplevelse om att detta är otillfredsställande, overkligt osv och hur vi kan förändra våra tekniker för att bättre tillfredsställa det målet.
Kausalitet... jag är väldigt invested i två typer av kausalitet.
- RPs egna handlingar.
- Handlingar som SLP har faktiskt gjort, oavsett om det är onscreen eller offscreen, men som dom har gjort mha nån regel. (Ex vis jag har slagit fram random att bonderna har samlat ihop sig till en milis för att ta ner draken).
Båda dessa ska ha konsekvenser.
Men när det gäller alla andra handlingar i spelvärlden: "i en pytteliten skogsby tre kungariken bort som RP inte ens vet namnet på, om någon går och hämtar vatten vid byns brunn, i vilka hus finns det nu vatten, och vilka dagar?" osv... det brukar jag inte göra. Är ok med att slumpa fram vilka hus som har vatten om RP nu mot all världens förmodan tar sig till den byn.
Så när jag tycker kausalitet är overkill, vad använder jag då? Prerequisites. Och här fallerar [ onämnd röd bok ]. Sakerna kan hända i huller om buller ordning i den eftersom det inte finns linjär tid i den spelvärlden. Det är dåligt. Om det är uppenbart att XYZ inte kan hända pga W har inte hänt, eller att W måste ha hänt eftersom XYZ har hänt osv... så får vi reda ut det pusslet. Saker måste hända i nån typ av ordning. Alice kan inte döda Bob
efter att Bob har dödat Alice. (Ist för att komma med kommentarer om vandöda osv så kom med ett bättre exempel, jag är trött och även mycket sjuk.)