Flanellkatt;n329781 said:
Och vet inte om jag ror i land kombon radikal transparens och tät skräckstämning.
Du behöver två saker.
- ENKLA regler. Glöm 2097e med sina tusen sidors stridsregler. Vi kan spela tät skräckstämning med dom reglerna men det är för att vi kan reglerna vid det här laget.
- Visa preppen efter snarare än medan.
Sen är det så här att det finns två sortens immersion.
"Närvaro"-immersion och "buy-in"--immersion. Oblorbighet pajar ju verkligen buy-in, det vet du ju, men hur maxar man närvarokänslan? Skippa OOC snack, ha bra ljussättning i rummet osv.
Under mina 20 år av oblorbigt spelande, innan jag hittade blorben, gick jag extremt in för närvarokänslan, och det var något som var genemsamt för alla spelledare jag körde med också (vi älskade skräck). Vi gjorde allt för att hålla dataskärmar och siffror och tärningar och snacks och sånt borta från spelbordet.
När jag sen började spela D&D på anths kontor med sina extremt stämningsdödande lysrör i taket och jag ändå brydde mig mer om det som hände, och var mer engagerad i dom där skeletten och trollspeglarna eller vad fan det var än nånsin innan, så fattade jag hur otroligt mycket viktigare buy-in är än närvaro.
Men inte fel att försöka maxa båda, bara det inte sker på bekostnad av buy-in!
Sen lite mer om 2097e-reglerna i det här sammanhanget:
Vi tar ju bara fram tärningarna när det väl blivit slakt-dags! När väl frankenstein håller på att slafsa dig med en stor kedja eller vad det är! Vi har inte tärningar för att leta fällor eller prata med bybor eller vad det kan vara. Tärningarna är "pistolerna på bordet" som vi bara rör när det väl är en livsfarlig situation.