Är inte helt såld på Vincents historia för det känns inte som att den är så oberoende? Hade haft många liknande upplevelser som Vincents trollstav innan jag började med blorbigheten och visst var det dom mest awesome stunderna av oblorbigt spelande men kan inte mäta sig med typ vilken vecka som helst av blorbigt spelande.Flanellkatt;n329830 said:Något som liksom formats spontant men oberoende av spelarna. Tycker det matchar mot Vincents historia och kanske mot Måns med?
Sim a la Kuhner och Kim snarare än Forge... i the Forge är typ Wushu och Prime Time Adventures och Feng Shui och Toon "sim" vilket bara är ett jättestort bevis på hur extremt långt dom var för att förstå att blorben var nåt som fanns. Nu är ju både Ron och Vincent ombord men det har varit en lång resa.Flanellkatt;n329830 said:Visst hette Blorben från början typ Sim eller Simulationism i orginalformuleringen av RISS? Jag tycker det leder tankarna rätt om man inte redan har en annan idé om vad simulationism betyder lagrad i huvudet.
Sen hette det också Sandbox ett tag. Det är det som är S:et i RISS. Men jag tycker blorb är ett bättre namn! "Sandbox" kan betyda allt möjligt vilket bl.a. Rickard så korrekt har påpekat.
Det har varit extremt bra för blorben att få ett eget namn för det släpper alla konnotationer. Sim och sandbox, folk tror dom vet vad det är så blir det missförstånd. Men om det heter sin egen grej så kan det bli väldigt noggrannt med vad som är blorbigt och oblorbigt.
Och, skulle hellre ha valt ett namn som "påtaglighet" än "sandboxighet" eller "sim".
När jag lurkade på RFGA på 90-talet var Sim ganska avtändande. Krångliga regler, allt tar tid, mycket prepp, behöver spelare som villiga att lära sig GURPS typ... (hata gurps). OSR med sina konkreta preptekniker och enklare regler var verkligen en godsend för blorbigheten!