Lightshy;n189526 said:
2 saker som dock stör mig är:
1. Vill man vara mystiker från start med mystiska förmågor som talang, så finns det ju bara ett alternativ.
Jag tycker att Rymling/Mystiker inte är ett "rent" koncept som tex Rymmare/Brottsling.
1. Men det är ju å andra sidan väldigt lätt att strunta i.
Alla JFAB och FL spel hittills fortsätter ju DoD-traditionen av att behandla sina "arketyper" som rekommendationer. Jag skulle exempelvis lätt kunna skapa en MUA-karaktär som plockar färdigheter från två eller fler yrken. Precis som Symbaroum eller DoD91.
Det är ju inte som i D&D där det är hårigt att ta en tjuvförmåga som barbar, eftersom allt är tänkt hänga samman i långt högre grad.
I färdighetsbaserade spel finns inte det problemet. Det finns ingen kombination av valmöjligheter som är helt överbäst och som ingen karaktär skall eller får ha.
2. Jag är inte helt vän med tanken att man måste ingå i en besättning från start. Blir lite mer Firefly än Coriolis i mitt tycke. Å andra sidan är man bara på rymdstationen så blir det Babylon 5
Men det är väl lätt att strunta i det?
Jag håller fullt med, jag tänker också låta mina spelare slå fram "vanliga knegare" som bara "råkar" ramla över ett skepp rätt snart...
Och jag håller med om att det då är en smula synd att fler sidor regler inte kommer till användning... men det är fortfarande lätt att strunta i Fria Ligans idé om "skeppet som ark", det är ju absolut inte så att spelet bygger på eller kräver någonting dylikt. Arken är ju tusen gånger mer central för själva idén med År Noll, än skeppet för Coriolis!