Nekromanti [Recension] Nya Coriolis

Minimoni

Homelander
Lightshy: Även om Coriolis är ett påhittat spel, som jag är säker på att du vet att det är. Så har väl jag och andra intresserade rätt att diskutera saker i spelet vi gillar samt ogillar och vilka associationer vi vill förmedla med VÅR kampanj? Eller i det här fallet med MIN kampanj? Eller anser du att jag inte har rätt att diskutera vilka källor jag anser som inspirerande och relevanta för spelet så anmäl mina inlägg till en moderator istället för att trolla.

Lightshy

Hero
Kör på, jag har inte nekat någon att göra vad de vill med ett spel. Jag är nog helt åt andra hållet.
Regel 1 i rollspel: Använd fantasin och gör vad du tycker är bäst för att spelupplevelsen ska bli så bra som möjligt.

Kan dock tycka att en recenssion av Nya Coriolis här på forummet borde innehålla mer än en djupdykning av birrets vara eller inte vara?

Minimoni

Homelander
Lightshy: Diskutera det som DU tycker är viktigt att få upp till ytan med nya Coriolis då! Ingen hindrar dig från att diskutera andra saker än valutan. Tex, vad tycker du om den nya världsbeskrivningen? Håller den som världsbygge och inspiration att äventyra i?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Och efter det lilla sidospåret så återgår vi till att diskutera Coriolis och slutar att diskutera hur vi ska diskutera Coriolis.

Tack!

Lightshy

Hero
Än så länge är det väl precis samma världsbygge som fanns till i version 1, inklusive Birr?
Det som tillkommit där är väl 1 & 1/2 nya fraktioner och lite mer fluff för att bygga ut det som redan fanns. Mycket av detta är taget från Järnringens matrial som aldrig gavs ut om jag förstått det rätt.
Sedan har Fria Ligan lagt till egna saker också.
Men en del av det fanns ju redan till version 1 också (det var ju faktiskt så Fria Ligan startade), fast på nätet.
Så världsbygget var ju grymt bra från början med tanke på vad de hann ge ut & nu har det blivit mer av de bra grejerna.
Vad det gäller Horisontens Hemligheter som ligger näst i pipen och finns på Betan avvaktar jag att bedömma.

Fria Ligans största tillägg är ju det helt nya regelsystemet. Tror det kommer fungera perfekt till Coriolis.

2 saker som dock stör mig är:

1. Vill man vara mystiker från start med mystiska förmågor som talang, så finns det ju bara ett alternativ.
Jag tycker att Rymling/Mystiker inte är ett "rent" koncept som tex Rymmare/Brottsling.
Som jag ser det borde man drabbas av det Mystiska (ungefär som en sjukdom) oavsett vad man valt för väg i livet (Brottsling, Pilot, Gast, Kurtisan osv.)
Man väljer inte det mystiska som ett yrkesval.
(Skulle gärna se fler mystiska förmågor. Men jag gissar att det kommer fler så småningom)

2. Jag är inte helt vän med tanken att man måste ingå i en besättning från start. Blir lite mer Firefly än Coriolis i mitt tycke. Å andra sidan är man bara på rymdstationen så blir det Babylon 5

Minimoni

Homelander
Lightshy: Nr 2 håller jag med om, det borde finnas flera ingångar i ett spel som trots allt utspelar sig i vad jag förstått, i en rätt stor rymd. Just en sådan sak som jag kommer husregla! ;-)

Mogger

Hipsteranka
Jag gillar ju alla FL:s spel, men Coriolis är nog det första som gett mig den där "jag vill spela NU!"-känslan som jag nog inte har upplevt på väldigt länge.

Blir ju tvungen att köpa Emissarien när den kommer.

terje

xenomorf mystiker
Jag har ännu inte läst så mycket i böckerna, men det mesta ser jäkligt fint ut. En sak som skaver en aning är de allt för tydliga Lovecraft-referenserna i beskrivningen av Mörkret mellan stjärnorna. Jag ser gärna inslag av kosmisk fasa men att ge varelser och väsen namn som tagits direkt från cthulhu mythos och bara getts en lite annorlunda stavning kändes trist. Just i Coriolis och den Tredje Horisonten kändes det inte helt rätt. Men som andra påpekat, det är ju lätt att själv ändra så små detaljer.

Minimoni

Homelander
Terje: Dock så passar det min Mass Effect liknande kampanj perfekt. Tror jag kommer sno hela Mass effekt världen ända fram till Mass Effect 2 och dess metaplott. Synd att det aldrig kom ett tredje spel i serien.(NEJ, det finns inget Mass Effect 3 vad folk än försöker lura i er) sen låter jag helt enkelt tredje horisonten vara en den av Mass Effect universat och köra på att chthulu liknande monster förbereder sin invasion men verkar mest via kulter och liknande då deras invasion är långt in i framtiden i människoliv räknat. Fungerar som metaplot för mig och ger mig dessutom möjlighet att byga vidare på den coola scifi-världen Mass Effect utspelar sig i utan att spela ett tredje spel i serien som uppenbarligen aldrig funnits och inte heller kommer att göra.

CapnZapp

Myrmidon
Gurgeh;n189524 said:
MODERERING

Och efter det lilla sidospåret så återgår vi till att diskutera Coriolis och slutar att diskutera hur vi ska diskutera Coriolis.

Tack!
Men det är det intressanta juh! :D

Bör Coriolis diskuteras på samma sätt som Mutant diskuteras? Är det något med Fria Ligans spel som gör att man diskuterar dem på ett särskilt sätt? Tycker ni också Fria Ligans Coriolis bör diskuteras annorlunda än Järnringens Coriolis?

Kanske en ny tråd... ;)

CapnZapp

Myrmidon
Lightshy;n189526 said:
2 saker som dock stör mig är:

1. Vill man vara mystiker från start med mystiska förmågor som talang, så finns det ju bara ett alternativ.
Jag tycker att Rymling/Mystiker inte är ett "rent" koncept som tex Rymmare/Brottsling.
1. Men det är ju å andra sidan väldigt lätt att strunta i. :)

Alla JFAB och FL spel hittills fortsätter ju DoD-traditionen av att behandla sina "arketyper" som rekommendationer. Jag skulle exempelvis lätt kunna skapa en MUA-karaktär som plockar färdigheter från två eller fler yrken. Precis som Symbaroum eller DoD91.

Det är ju inte som i D&D där det är hårigt att ta en tjuvförmåga som barbar, eftersom allt är tänkt hänga samman i långt högre grad.

I färdighetsbaserade spel finns inte det problemet. Det finns ingen kombination av valmöjligheter som är helt överbäst och som ingen karaktär skall eller får ha.

2. Jag är inte helt vän med tanken att man måste ingå i en besättning från start. Blir lite mer Firefly än Coriolis i mitt tycke. Å andra sidan är man bara på rymdstationen så blir det Babylon 5
Men det är väl lätt att strunta i det?

Jag håller fullt med, jag tänker också låta mina spelare slå fram "vanliga knegare" som bara "råkar" ramla över ett skepp rätt snart...

Och jag håller med om att det då är en smula synd att fler sidor regler inte kommer till användning... men det är fortfarande lätt att strunta i Fria Ligans idé om "skeppet som ark", det är ju absolut inte så att spelet bygger på eller kräver någonting dylikt. Arken är ju tusen gånger mer central för själva idén med År Noll, än skeppet för Coriolis! :)

CapnZapp

Myrmidon
PS. Skrev inte förra inlägget för att säga emot dig Lightshy. Ville bara klargöra för läsarna att det du talar om inte är krav, utan som mest lösa rekommendationer :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n189593 said:
jag tänker också låta mina spelare slå fram "vanliga knegare" som bara "råkar" ramla över ett skepp rätt snart...
Jag är nyfiken; om du ändå tänker ge dem en skepp "rätt snart", varför då inte låta dem ha skeppet från början och just göra en skeppsbesättning från start? Jag förutsätter att det finns någon baktanke med det?

Är det för att lättare kunna ta ifrån dem rymdskeppet vid ett senare tillfälle, utan att det känns lika mycket som stympning av karaktärerna?

Leon

Leo carcion
Minimoni;n189489 said:
Denarer må vara romerskt men både Abbasiderna och Umayyaderna använde Dinarer när de härskade över sina kalifat.

Alla civilizationer byggs på ruinerna av sina föregångare. Förutom de första stadsbyggande civilisationerna då.
Så är det ju verkligen, och passande valuta för Qayser-i Rûm

Lukas

Mannen i Gult
Hmm jag har inte fått mitt exemplar av Coriolis än, är det dags att börja bli orolig?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lukas;n189630 said:
Hmm jag har inte fått mitt exemplar av Coriolis än, är det dags att börja bli orolig?
I fysisk form? De första lådorna började väl trilla in i slutet av förra veckan, som jag uppfattat det. Tror du kanske kan vänta till nästa vecka i alla fall innan du börjar bli orolig?

Lukas

Mannen i Gult
Rymdhamster;n189631 said:
I fysisk form? De första lådorna började väl trilla in i slutet av förra veckan, som jag uppfattat det. Tror du kanske kan vänta till nästa vecka i alla fall innan du börjar bli orolig?

precis efter att jag skrev mitt inlägg fick jag mail om att jag ahde paket att hämta ut.
Så du hade rätt i att jag inte behövde oroa mig :)

Lightshy

Hero
CapnZapp;n189595 said:
PS. Skrev inte förra inlägget för att säga emot dig Lightshy. Ville bara klargöra för läsarna att det du talar om inte är krav, utan som mest lösa rekommendationer :)
Detta är bara saker som stör mig. Inget som inte går att enkelt ta sig runt. Ska dock börja med att köra som det är tänkt i reglerna innan jag görändrar något.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n189596 said:
Jag är nyfiken; om du ändå tänker ge dem en skepp "rätt snart", varför då inte låta dem ha skeppet från början och just göra en skeppsbesättning från start? Jag förutsätter att det finns någon baktanke med det?

Är det för att lättare kunna ta ifrån dem rymdskeppet vid ett senare tillfälle, utan att det känns lika mycket som stympning av karaktärerna?
Vi är vana vid att slå fram rollpersoner som sedan träffas utan att gruppen blir en grej - vi har aldrig gett gruppen ett namn eller så. Att ge gruppen mekaniska bonusar känns... lökigt och klatschigt, som något som man hittar i ett brädspel. Att associera skeppet med gruppen känns också en smula... tja.

Att bara få ett skepp så där rätt av känns dessutom som att man skippar en av de roligaste sakerna med sin "bil", nämligen hur det kom sig att man alls har den! Du vet själv hur du värderar saker du kämpat för högre än saker du bara fått! :)

CapnZapp

Myrmidon
Lukas;n189633 said:
precis efter att jag skrev mitt inlägg fick jag mail om att jag ahde paket att hämta ut.
Så du hade rätt i att jag inte behövde oroa mig :)
Fick mitt idag.

Hann aldrig bli orolig :)