Krille
Super Moderator
Typiskt toaletter. När man sitter på dem så kommer man alltid på de bästa idéer.
Nå, i det här fallet rör det flygstrid, som i Slaget om Storbritannien, Top Gun och Star Wars. Det har funnits ett antal rollspel som har försökt ge sig på flygstrid, och enligt min åsikt så har alla misslyckats. Ingen har lyckats fånga den där jaktstridskänslan och de flesta brukar fastna i koola manövrer som man behöver vara jaktpilot eller flygsimulatorbiten för att förstå vad som menas.
Men nu när jag satt på holken så kom lösningen som en blixt från klar himmel: taktikvalskorten i Skymningshem!
Taktivalskorten är egentligen avsedda för manga-aktiga samurajdueller. De är fem till antalet, nämligen Offensiv, Försiktig, Defensiv, Avvaktande och Avbrytande. I normal svärdsfäktning så väljer båda sidorna ett kort vardera och drämmer i bordet samtidigt. Därefter så ser man vilka kort som valdes och avgör vad som hände. Offensiv mot Offensiv gör att båda slår ett anfallsslag och den som slår högst gör jävelmycket skada först. Överlever den andre så gör han jävelmycket skada tillbaks. Offensiv mot Försiktig innebär att den offensive drämmer till den försiktige. Offensiv mot Defensiv innebär att den offensive är så uppenbar att den defensive inte ens behöver anstränga sig för att försvara sig. Offensiv mot Avvaktande gör att den avvaktande utnyttjar den offensives öppning och slår tillbaka först. Och så vidare. Det finns en kortfattad regeltext på korten som säger vad som gäller. Taktikvalskorten ersätter både initiativ/turordning och handlingsdeklarerande - det blir tämligen uppenbart vad som gäller när man spelar dem.
Och när jag satt där på holken och funderade så insåg jag plötsligt att jaktstrid av den där cineastiska varianten som egentligen aldrig utförts sedan Korea faktiskt skulle simuleras ypperligt av taktivalskorten. Det enda jag i princip skulle behöva göra är att byta ut motiven på korten till flygplan eller jaktskepp eller nåt i den stilen, och vips skulle jag få ett jaktstridssystem helt gratis till T10, som inte bara fångar den där härliga jaktstridskänslan utan även skulle gå snabbt och vara begripligt även för de som inte är inbitna flygare. Förmodligen skulle det dessutom vara relativt realistiskt, i alla fall om man spelade i en miljö mellan 1914 och 1954 eller i en galax långt borta.
Nå, i det här fallet rör det flygstrid, som i Slaget om Storbritannien, Top Gun och Star Wars. Det har funnits ett antal rollspel som har försökt ge sig på flygstrid, och enligt min åsikt så har alla misslyckats. Ingen har lyckats fånga den där jaktstridskänslan och de flesta brukar fastna i koola manövrer som man behöver vara jaktpilot eller flygsimulatorbiten för att förstå vad som menas.
Men nu när jag satt på holken så kom lösningen som en blixt från klar himmel: taktikvalskorten i Skymningshem!
Taktivalskorten är egentligen avsedda för manga-aktiga samurajdueller. De är fem till antalet, nämligen Offensiv, Försiktig, Defensiv, Avvaktande och Avbrytande. I normal svärdsfäktning så väljer båda sidorna ett kort vardera och drämmer i bordet samtidigt. Därefter så ser man vilka kort som valdes och avgör vad som hände. Offensiv mot Offensiv gör att båda slår ett anfallsslag och den som slår högst gör jävelmycket skada först. Överlever den andre så gör han jävelmycket skada tillbaks. Offensiv mot Försiktig innebär att den offensive drämmer till den försiktige. Offensiv mot Defensiv innebär att den offensive är så uppenbar att den defensive inte ens behöver anstränga sig för att försvara sig. Offensiv mot Avvaktande gör att den avvaktande utnyttjar den offensives öppning och slår tillbaka först. Och så vidare. Det finns en kortfattad regeltext på korten som säger vad som gäller. Taktikvalskorten ersätter både initiativ/turordning och handlingsdeklarerande - det blir tämligen uppenbart vad som gäller när man spelar dem.
Och när jag satt där på holken och funderade så insåg jag plötsligt att jaktstrid av den där cineastiska varianten som egentligen aldrig utförts sedan Korea faktiskt skulle simuleras ypperligt av taktivalskorten. Det enda jag i princip skulle behöva göra är att byta ut motiven på korten till flygplan eller jaktskepp eller nåt i den stilen, och vips skulle jag få ett jaktstridssystem helt gratis till T10, som inte bara fångar den där härliga jaktstridskänslan utan även skulle gå snabbt och vara begripligt även för de som inte är inbitna flygare. Förmodligen skulle det dessutom vara relativt realistiskt, i alla fall om man spelade i en miljö mellan 1914 och 1954 eller i en galax långt borta.