Det behöver inte nödvändigtvis vara så att man frångår nollsummespelet, man kan ju vikta det så att i vissa situationer är vissa taktiker säkrare eller farligare, naturligtvis kopplat till motsvarande effekter.Å andra sidan är det svårt att få till det i ett taktiksystem. Antingen gör man det som ett obalanserat system, alltså så att den som börjar få ett övertag sedan får ett plus på sina framtida slag. Då kommer striderna att bli ojämnare och ojämnare ju längre de pågår. Alltså; den som får ett övertag i början kommer med största sannolikhet att vinna till slut.
Jag undrar om det räcker med att dela in fordon i storleksklasser. En strid med tre människor mot en bil fungerar ju på helt annat sätt än tre stridsflygplan mot ett stort bombflygplan. Enhetens rörlighet verkar vara av stor vikt när det gäller vilka kort vi tycker att man ska få använda och vilka som blir konstiga."När det gäller ett stegs skillnad i storlek så föreslår jag att den mindre enheten inte får använda Avvaktande eller Försiktig istället."
Nja, det känns fel på något sätt. Men det behövs funderas på.
Dessutom gör det inte ont på en maskin. Man kanske kan såra dess känslor med nedsättande tillmälen, men det är något annat.Om du inte träffar ett kritiskt organ eller om han blöder till döds så kvittar det hur många hål du gör.
Men, tja, det är väl just det där med dödsblödningen som HP-system försöker efterlikna (på enklaste sätt). Ju fler hål man får, desto mer blöder man, desto snabbare kommer man att dö.
Jag insåg det, jag bara ville hjälpa dig genom att vidare förklara för den okunniga pöbeln vad som borde vara uppenbart men som i stort sett alla spelkonstruktörer missat.Det är just det som det inte blir genom det här systemet. Tvärtom blir det precis som du vill - system slås ut, och slås fel system ut så är det gonatt.
I det här fallet är det nog så att en defensiv taktik snarare är att springa mot närmaste skyddsrum...Okej, det där var ju inte riktigt vad jag menade. Jag refraserar mig: Om ett bombflygplan är Offensiv mot min snubbe med pickadoling, då känns det lurigt om jag kan undvika att ta skada genom att vara Defensiv. Bombflygplanet och snubben lirar liksom inte i samma liga. Vad han än gör så åker han dit. Han kan inte Avvakta och vinna på taktiskt vis.
Det är inte riktigt så lätt. Bombplanen har en hel del att sätta mot, men kan inte gå på offensiven mot jaktplanen. De är mer som en sån där fisk med massor av giftiga taggar på fenorna som jag nästan simmade in i i våras. Den är harmlös, men kommer man i vägen för fel bitar av den så är den attans otäck.Så fort man blandar in bombflygplanen tycker jag det blir konstigt eftersom de är större än stridsflygplanen, men rent tekniskt borde ha ganska lite att sätta emot dessa. Det påminner inte ett dugg om "människa mot helikopter" och liknande.
Jag kan inte tänka mig någon bättre anledning!Det finns ingen anledning att lägga in ett specialfall i flygstrid bara för att troberg får ett nyck.
Det behöver inte vara så. Kör man med flera och olika kort(uppsättningar) så kan man låta bombaren bara ha defensiv (vilket motsvarar undanmanöver, tätare formation osv) och avvaktande (flygger rakt på, skjuter på det som kommer inom räckhåll).Bra tankegång där. Det torde resultera i att dogfightregler i princip enbart kan användas på samma skala. På skilda skalor så är det mer någon form av täckande eld (eller motsvarande) som gäller. Även på lika skalor torde dogfightregler vara ute i vissa fall (slagskeppsdueller till exempel), och mer hamna under konventionella eldstridsregler.