Problemet med Star Wars (och liknande system, såsom Gondica) är att de inte klarar värden under 1D något vidare, och inte heller fungerar särskilt bra när värdena blir för stora.
3D mot 3D är ungefär samma sak som 6D mot 6D
...men det löser väl inte problemet? Lösningen skall vara att ju större rasen är, desto större spännvidd skall det vara mellan svaga och starka individer sett ur en mindre varelses synvinkel, fastän skillnaden mellan starka och svaga individer ur en och
samma ras ska vara densamma, oavsett hur stor rasen är.
men tex DoD kan väl hantera en fajt mellan människa och rese rätt bra
Jo, men fajter mellan olika resar framstår som något helt annat än fajter mellan olika människor.
eller en smurf och en iller
Nä, det är DoD kroniskt dålig på, eftersom man får sådana problem med skador. En stark smurf får ingen styrkebonus i jämförelse med en svag smurf (såsom det är mellan människor), och det går inte att göra mindre skada än 1, vilket ändå är ganska mycket (det lägsta man kan göra med en mänsklig knytnäve, väl?) varpå det inte direkt går att ge smurfer olika vapen. Skada 1, Skada 1d2, skada 1d3, skada 1d2+1 osv. Rätt snabbt så kommer vi upp till skador som vore helt livsfarliga om tre, fyra smurfer samarbetade mot en människa.
Problemet (samma problem som i Star Wars) är att man använder en skala som är -praktisk- alltså med lagom många tärningar och lagom stora modifikationer. Vilket funkar bra, så länge man har att göra med "lagom" varelser. (vilket iofs är majoriteten av varelserna i Star Wars resp. Gondica) Så fort man går utanför lagomvarelserna så blir det dock ohanterligt. Antingen för att man inte har tillräckligt små tärningar, eller för att det blir oöverskådligt att rulla för många av dem.