Re: What are you gonna do? Bleed on me?
"Jag ser det däremot inte som en sektion med en liten hälsomätare, en stor hälsomätare och en hemsk hälsomätare."
Finns väl int' mycket att säga egentligen (och likförbannat blir det lite text nedan...så kan det gå). Jag skulle kunna ljuga och säga att tre rutsamlingar minsann är mycket jobbigare än en, men det vore under min värdighet. Jag nöjer mig med att konstatera att vi ser olika på't.
För egen del så kör jag med nåt slags halvrippad variant av WW's system med health levels. Där finns det tre olika skadetyper som fylls i på olika sätt i rutorna; om vi kallar dem A, B och C (från mesigast till farligast) så fyller man i skadenivåer av typ A som ett enkelt streck, och när mätaren är full så börjar man om igen och kryssar över, varvid de omvandlas till variant B istället, und so weiter. Knytnävar (t.ex) gör då A-nivåer, svärd och dylikt gör B-nivåer...det får bl.a effekten att man kan knocka någon med sina knytnävar relativt enkelt, men att slå ihjäl kräket är desto svårare. Det kan bli lite kladdigt att sitta och fylla i rutorna på skumma sätt på det där viset, men jag tycker inte att det är några större problem.
Nå, jag har suttit och funderat lite över det där idag. Jag ser inga direkta fördelar med den metoden över den du använder, förutom att jag tycker att den här är smidigare. Jag gissar att du tycker precis tvärtom. Det finns två skäl till att jag tog upp det; främst vill jag presentera alternativ (hey, den här deltråden handlar ju om skadesystem), dels är jag faktiskt rätt insnöad på just den där varianten, varvid det här blir ett sätt att få eventuella brister utpekade (lite självisk kan man väl få vara).
För övrigt så ägnades dagen i stort åt Buffy-maraton, så tiden för skadesystemstänk begränsades till de korta pauserna mellan avsnitten. Slutsats: om du tycker att jag tänker knasigt, var glad att jag inte börjat mumla om ångestpoäng (och nej, du behöver inte nämna Wraith... ^_~).