Nekromanti Religösa människor som får mig att koka

Arfert

Facit
när jag gick på gymnasiet i Vetlanda 77-78 så hade vi hetska diskussioner i aulan mellan pro-kreationister och pro-vetenskap...

Bunny

Crazy like a fool
Du får ursäkta

En liten kommentar bara:

"Kommunister som vill skjuta mig eller sätta mig i arbetsläger för att jag inte delar deras syn på hur ett samhälle ska se ut och för att jag vägrar att hylla Marx, Engels och Lenin."

Jag känner kommunister som skulle ta illa upp av att utmålas för att stå för den intolerans och likvideringskult som var som mest utbredd under Stalins regim i Sovjet. Jag tycker det är viktigt att inte ge alla kommunister denna stämpel, för det vore i sin tur ett väldigt stort tecken på fördom och intolerans. Jag anklagar dig inte för detta, men vill be dig att tydligare undvika sådana generaliseringar av en så delad grupp.

----

En till grej:

Vad lägger ni egentligen för betydelse i begreppet "islamist"? Är det en tro eller ideologi? Handlar det rakt av om fundamentalister, så varför inte kalla dem för detta? Jag är intresserad.

Feuflux

omjonasson.se
1. Jag använder mig av ignoreringsmetoden och tar aldrig in vad de här galningarna säger och blir följdaktligen inte irriterad på dom heller.

2. Kolla in filmen Saved men se för fasen till att inte ta saker på allvar (för då blir det så tragiskt... ungefär som de du beskriver är i verkligheten). :gremsmile: Helfestlig rulle.

3. Jag orkar inte med den här tråden så jag hoppas jag inte missar nåt vettigt nu (även om jag tvivlar).

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Javisst, jag ursäktar

Jag pekar i min utsaga enbart ut de kommunister som vill straffa mig för att jag inte underkastar mig deras lära. Kommunister som godtar min frihet att gå min egen väg genom livet känner jag ingen aversion mot.

Islamismen är en ideologi inom islams ram, en variant som hävdar att implementeringen av vissa konservativa och strikta tolkningar av islam är det enda sättet att skapa ett gott och rent samhälle.

Rävnos

Warrior
Re: Du får ursäkta

för mig är det stor skillnad på en islamist och en muslim. En muslim tror på islam, religionen och en islamist tror på Islam, staten.

För mig är detta icke något positvit, visst finns det jävligt softa muslimska länder, men jag kan inte komma på något islamistiskt.

Men detta är min personliga definition, språkligt är det ingen skillnad på islamist, muslim, muhammedhan som jag har uppfattat iaf. Förutom att det sista är missvisande eftersom muhammed inte var något specielt förutom den sista profeten.
Därför föredrar muslimer inte det namnet. sedan har det sista fått definitionen jag håller mig med, extrema, bokstavstroende, Jihad stödjande iranier och afghaner liksom, de är islamister för mig.

/Rävnos sticker och pluggar igen

Arfert

Facit

...och jag känner nynassar som VERKLIGEN inte vill bli ihopblandade med de där osnygga affärerna som hände i Tyskland på 30-40-talet... *obs ironi*

...jag tycker att om man VERKLIGEN vill kalla sig kommunist så får man nog stå ut med att sammanblandas med kommunismens historia. Som Lenin så glatt uttryckte det "man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg"...

..antar att MEKANURG menade att islamism är den rörelse som vill återupprätta första kalifatet osv... det är en extremvariant av islam ... precis som ku klux klan är en mer extrem variant av kristendom.

Gordeg

Hero
Nu gissar jag lite, men jag tror att Rosen syftar på de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor, som är något av en het potatis kan man säga. Särskilt teorier om hur våra hjärnor fungerar.

Gordeg

Arfert

Facit
Re: Religösa människor som får mig att koka OT

tja, jag tror nog att det finns skillnader... vore förmätet att tro nåt annat. Varför skulle VI vara annorlunda än andra däggdjur... kolla våra närmsta släktingar t.ex.

folk är normalt sett inte rädda för kor, men till en tjurhage går man inte in hursomhelst.

Nightowl

Champion
OT

Det fanns faktiskt en aktiv kreationiströrelse i Sverige redan under 1980-talet.
Dom brukade dela ut skojiga pamfletter, min farmor hade flera stycken.

Det skulle vara ganska kul att starta en darwinist-ateist-humanistisk väckelserörelse. Det finns ju en del knäppa fanatiker med min världsbild på nätet, jag skulle kunna bygga den på dom.

Sedan kunde jag trycka upp pamfletter och knacka dörr. "Goddag, det var från Ingemar Hedenius Vittnen. Har du ägnat en tanke åt att Jesus inte finns på sistone?" :gremelak:

Erik, tycker fortfarande om nackdelen "Attraherar Jehovas Vittnen" i spelet Vin, Kvinnor och Sång

Nightowl

Champion
Religionerna är koola

Dom har George "Va?" W. Bush, Dalai Lama, killen som ser ut som Bert i Sesame Street och bor i en grotta och vill bomba alla icke-muslimer, jesuitorden, zen, Shiva, spanska inkvisitionen, kabbala, Chesterton, och de flesta svenska svordomar.

Erik

Korpen

Hero
Eller när religiösa dogmer krockar hårt med verkligheten. Som kristna hjälporganisationer som lär ut avhållsamhet i ett sargat Afrika hemsökt av Aids.
om folk faktiskt lyssnade på den biten av deras budskap skulle HIV/aids inte vara ett problem, avhållsamhet är nämnligen ett 100% skydd mot sexuelltöverförbara sjukdomar...
(och med avhållsamhet menas att om du vill ha sex, gift dig och nöj dig med en partner)

Sen har jag märkt att det i sverige finns det en övertro på kondomer i kampen mot HIV/aids, MSF gjorde en studie , har för mig att det var zambia, där man tittade på smittningsfrekevensen och kondomanvändande (bland män), och på 10år var det ingen signifikant skillnad mellan de som använde kondom vid 90% av samlagen och de som aldrig använde kondom, bara de som alltid använde kondom hade en signifikant lägre andel smittade.
Sen kan man fråga sig hur många som alltid använder kondom, om man tittar på sverige så kan man se en klar ökning av STD, och vi har varken brist på kondomer eller information om dem....

Rising

Vila i frid
hjälp!

jag tycker att om man VERKLIGEN vill kalla sig kommunist så får man nog stå ut med att sammanblandas med kommunismens historia.
Hur är det med kristna; måste de ta på sig skulden för häxbränningarna och korstågen? Bara för att man gillar globaliseringstanken; måste man också skriva under på de fullkomligt vidriga arbetsförhållandena i dagens Kina och Indien? Kan man bära en svensk flagga med stolthet utan att sammanblandas med nynazister som bär samma flagga med samma stolthet, även om de lägger helt olika värderingar i vad flaggan representerar?

Jag tycker personligen att människor själva skall få bestämma vad de menar med deras övertygelser. Det är rentutav en grundläggande demokratisk rättighet, menar jag.

Jag har träffat "nynazister" som inte velat stå bakom nazisternas verk i andra världskriget, och jag har snarast blivit nyfiken (med reservation) på vad de egentligen har för åsikter. Jag tycker visserligen att det är klumpigt att kalla sig för nynazist då jag personligen bara har negativa associationer med ordet, men försöker i vart fall att inte lägga några förutfattade meningar i vägen när jag bedömer dessa människor. Ja, jag tycker att de är värda att få bli lyssnade på utan fördomar.

Och citatet "man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg" har väl inte med det här att göra? Det är väl snarare en variant på att "låta ändamålen helga medlen", alltså en sorts mer eller mindre nödvändig form av hänsynslöshet. Vad det har med den personliga identiteten förstår jag inte.

Det citat jag tror att du letade efter är "Är det något jag vet så är det att marxist är jag inte" av Marx. Det kan ju användas för att visa att när det uppstår en klyfta mellan ens egna värderingar och de som sammanknippas med en term, då skall man (precis som Marx) ta avstånd från denna term.

Jag tycker dock att Marx lika gärna kunde ha sagt "Är det något jag vet så är det att ni inte är marxister, i vart fall inte samma sorts marxister som jag."

Och framför allt: Innebörden av ord som "kommunist" skall absolut bestämmas av kommunisterna själva, och inte några nyliberaler (såsom fallet är i Sverige idag).

Jag kräver exempelvis inte att alla hinduer skall sammanblandas med det sjuka och människofientliga kastsystemet. Tvärtom skulle jag tycka att det vore rent äckligt om moderniserade hinduer mötte motstånd i form av personer som försökte sammanknyta bilden av en "hindu" med en människoförtryckare. Man skall ju (om man är humanist) uppmuntra förändringar där man vill se dem, även från ens politiska motståndare.

Nightowl

Champion
när jag gick på gymnasiet i Vetlanda 77-78 så hade vi hetska diskussioner i aulan mellan pro-kreationister och pro-vetenskap...
Detsamma hände i korridorerna på Nolaskolan i Örnsköldsvik under slutet av 90-talet, när jag gick på gymnasiet.

Det mest fascinerande är förstås att även folk som "tror" på evolutionen inte har förstått hur den fungerar, och att många åtminstone de kristna jag brukade debattera med uppenbarligen inte läst Bibeln! :gremgrin:

Erik

Helmgast

Om man vill ha gemensamt ägande - ska man då låta Josef Stalin och Per Ahlmark definera ens människosyn? Kan man inte får göra det själv?

Rising förklarar det rätt bra.

Helmgast
Re: Religösa människor som får mig att koka OT

tja, jag tror nog att det finns skillnader... vore förmätet att tro nåt annat. Varför skulle VI vara annorlunda än andra däggdjur... kolla våra närmsta släktingar t.ex.

folk är normalt sett inte rädda för kor, men till en tjurhage går man inte in hursomhelst.

Och pitbulls är argare än taxar, alltså är judar snålare än tyskar? (Eller mer "seriös" tolkning - jag borde inte argumentera emot dig, då du är en människotjur och kan stånga mig blodig?)

Min människosyn baserar sig på individer, inte på kön och ras.

Bunny

Crazy like a fool
Nu får ni ursäkta igen

"...och jag känner nynassar som VERKLIGEN inte vill bli ihopblandade med de där osnygga affärerna som hände i Tyskland på 30-40-talet... *obs ironi*"

Varför kommer alltid Nazi-tyskland upp när någon verkligen vill klämma i från tårna i en diskussion? Det är lika förutsägbart som det är tråkigt. Om dessa nynassar inte vill bli ihopblandade med nazismens historia så är det upp till dem, men ärligt talat - varför skulle jag bry mig om det. Eftersom de inte tolererar mig behöver inte jag visa det minsta tolerans mot dem. "Jag tolererar inte intolerans" är en klysha, men jag använde den innan Timbuktu använde den i sin låt.

"...jag tycker att om man VERKLIGEN vill kalla sig kommunist så får man nog stå ut med att sammanblandas med kommunismens historia. Som Lenin så glatt uttryckte det 'man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg'..."

Att samanblanda en modern kommunist med Stalin är att säga att Leijonborg påminner om Mussolini. Det är en typiskt intolerant åsikt du yttrar. Visst kan man hävda att det historiska arvet alltid ska tas med, men det ligger knappast ohämmade usa-förespråkare till fördel heller.

Det var sådana här sugiga svar jag helst av allt inte ville se när jag kommenterade Mekanurgs inlägg. Tråkigt.