Nekromanti Renässansstadskampanj

Anarchclown

Swashbuckler
Kan tänka mig att man i Marionne rent allmänt tillverkar diverse gökur och liknande också eftersom man ligger långt fram mekaniskt.

Anarchclown

Swashbuckler
Explosiva Gökur? :gremsmile: Holy Clockinations Batman! :gremtongue:

Men jo. För att vara mer allvarlig. Det är självklart att det finns krigsmaskiner med diverse mer och mer avancerad mekanik i. Min tanke litegrann är väl att man förlitar sig på den mer än i vår värld eftersom vi hade uppfunnit kanonen.

Radioaktiv

Hero
Jag förstår. Tänkte på en sak till. Jag förutsätter att man uppfunnit kikaren, men Skulle det inte kunna finnas någon nation som uppfunnit ett riktigt bra kikarsikte?

Radioaktiv

Hero
Skall vi skriva om sex och relationsnormer i Ch'Araldaghy? Just öarna, inte Marionne och så till en början. Det är väl inte relevant för kampanjen just nu iallafall. Tänkte mycket på just smutsmännens åsikter kring relationer med människor, normer i det vanliga samhället och i de olika husen etc. Vi har ju redan slagit fast att det inte är så stor skillnad på kvinnor och män förutom att män inte kan föda barn. Would this seem relevant?

Anarchclown

Swashbuckler
Ja. Börja gärna du så lägger jag till saker om jag kommer på något. Antar att detta inkluderar giftemål, juridiken kring barnafödande och lite andra praktiska detaljer också?

Radioaktiv

Hero
Japp, tyckte det var lite konstigt att vi inte satt ut reglerna ordentligt med tanke på att det faktiskt är en av de grejerna i kampanjen.

Radioaktiv

Hero
Okej, så lite om sex och relationsnormer i Ch'Araldaghy.

1. Det finns preventivmedel. Beroende på vilken klass man lever i så är det olika accepterat. I de finare husen vill man inte veta av något sådant eftersom man vill att det egna huset skall växa, dessutom har man ju tillgång till bra läkarvård och mediciner, och de gravida kvinnorna behöver inte anstränga sig under sin graviditet utan kan fokusera på att bara klara av den.

Är man däremot född i en av de lägre klasserna så har man ofta inte så mycket val annat än att använda preventivmedel. Man har inte råd med hur många barn som helst, det är farligt att föda barn ifall man inte har tillgång till läkare osv.

Preventivmedel är relativt billigt, och brukas av kvinnor och män i alla samhällsskikt, dock med olika nivåer av diskretion.

2. För varje stadsdel finns det minst en barnmorska, ofta utbildad av huset Mitsvane eller av en lärjunge till dem. I flera stadsdelar finansierar Mitsvane fattigvård, och många finare hus använder Mitsvanes läkare som husläkare och har gjort så i generationer.

Att vara barnmorska är ett statusyrke av samma typ som balsamerare eller gravväktare. Det handlar om att göra förfäderna stolta, och deras minne lever ju vidare genom att släkterna lever vidare och blir större. Barnmorskans arbete blir så ovärdeligt, och en kunnig barnmorska är nästan lika eftertraktad som en effektiv bödel.

Anarchclown

Swashbuckler
Så långt mycket intressant och troligt. Barnmorska som högstatusyrke är ju också givet i ett samhälle som är så otroligt inställt på att skydda de gamla ätterna etc.

Radioaktiv

Hero
Danke!

Mer info då.

Preventivmedel borde vara lätt att få tag i och ganska billigt. Det består oftast av malda växter som man kan blanda med thé, betalar man lite mer så finns det även i diskretare pillerform.

Preventivmedel kan även användas som abortmetod, man tar en betydligt större dos och sedan ett annat läkemedel för att stoppa blödningen efter ett tag. Det finns dock alltid en risk för att det andra läkemedlet inte fungerar i tid och kvinnor som blött ihjäl är ett tragiskt men inte helt ovanligt faktum. Det är dock billigare och diskretare än en abort hos en riktig läkare.

Radioaktiv

Hero
För övrigt borde balsamerare vara ett av de starkare "gillena" i staden, eventuellt utbildas på hypnakion och kunna syssla med magifuffens...

Anarchclown

Swashbuckler
Cool. Alltså det är väl just sådant som prästerna gör dock. Att förbereda folk för begravning och genomföra riterna är nog en del av de saker man har om man är en präst i staden.

Med det sagt kan jag väl definitivt säga att balsamerare är väl ansett och att det förmodligen krävs personer som är yrkesaktiva redan från ung ålder för att lära sig det så att man på så sätt alltså hoppar över det gamla kravet på att präster inte träder i tjänst förrän de är gamla. Så ja. Det kan nog definitivt finnas hela familjer som har haft det som ett jobb i flera generationer.

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Det borde kallas för kollegie eller skrå eller något då eftersom ordet gille är associerat med upprorsmakare.

Radioaktiv

Hero
Jag tänkte på det där med skolor också. Läs- och skrivkunnigheten i landet är ju hög, därför måste det också finnas skolor.

Förslaget var väl att husen skulle ta hand om det, mot att man jobbade för minimilön hos dem ett tag. Annars skulle det kunna vara upplagt som så att man jobbar halva dagen och pluggar resten.

Antagligen är det lärlingsjobb av något slag som de riktigt duktiga, eventuellt lite äldre barnen får, medan de yngre får fabriksjobb eller andra lättare sysslor.

Visar man sig duktig i skolan så finns det en chans att huset ser dig som en tillgång och satsar på din utbildning för att du sedan jobbar hos dem i åtminstone femton år.

VIdare förslag?