Nekromanti Renässansstadskampanj

Radioaktiv

Hero
Ja, insåg sedan att måttband inte känns helt rätt. Möjligtvis mätsnöre med lod eller så. Måttsticka funkar bra det med. Hm...

Eller med en sländtrissa som sitter fast i snöret som konstant spinner ödets tråd, eventuellt bara en sländtrissa i handen som snurrar?

Anarchclown

Swashbuckler
Awesome. Älskar hjälp. Hursomhelst låter mätsticka och slända som spinner konstant helt jättebra. Eftersom det är två statyer så kan vi ha både slända, mätsticka och timglas.

Cassius

Hero
Jag gillar att helgon alltid bär med sig prylen som dödade dom, kan inte statyerna ha en symbol för hur rättvisa och trygghet dödas? Som kommunicerar bilden av ondska? Förstår ni hur jag tänker, typ en varg(som symbol för kaos och frånvaron av civilisation) eller en slöja(som förhindrar oss från att se de onda).

Anarchclown

Swashbuckler
Jag förstår vad du menar, tror jag. Gillar idén. Just vargen är ju en av delarna som Korpsfinxen är uppbyggd av. I och med detta dyrkas den ju i staden och är således iofs en mörk symbol men likväl en symbol för samhället. Med detta inte sagt att det inte fungerar som symbol i detta sammanhanget. Jag ser gärna att du utvecklar hur du tänker. :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Vargens Månad
Vargen är en minst sagt omtvistad figur i den Ch’Araldagiska kulturen. Delvis är Vargen en del av korpsfinxens väsen, delvis är den en stor del av religionen då den är solens jägare. Den är dock också en mörk figur som sprider död och blod omkring sig. En hämnare i natten som knappast är människans vän utan snarare samexisterar med denna. En skoningslös och fruktad allierad som fortfarande står med sina tänder mot mänsklighetens strupe. På samma sätt är vargens månad den mörkaste och ofta kallaste av månader. Den är en tid då mörkret endast kan bekämpas med mörker. Då naturen och skymningen får ta över för att driva bort midnattsvidundrens hantlangare. Denna månad ägnas i största möjliga mån till att sitta inomhus och göra mest ingenting, det händer till och med att havet och vikarna runt Ch’Araldagy fryser till is just då. Eftersom man inte har så mycket annat för sig så är detta en tid då olika ritualer vidtas.
Vargnatt
Denna ritual äger rum blott några nätter efter att ett nyfött barn har kommit till. Den går ut på att man lägger ut barnet, täckt i filtar och kläder så klart, över natten i ett område befolkat av vargar. Eftersom vargmånadsbarn anses behöva vara starka för att hantera mörkret och vemoden i deras kroppar, testas de tidigt på detta sätt. De som överlever denna grymma rit är ödesbestämda att följa vargens tecken och att hänge sig till jakten, kriget och flocken. Det bör nämnas att vanligt folk ofta undviker denna sed och endast fanatiska eller desperata människor eller människor av hög börd genomför den. Eftersom statusen som kommer med att ha överlevt detta är märkbar så är det fortfarande vanligare än man tror.
Mörkerfest
Detta är en av Ch’Araldagys största högtider. Släkter, familjer och allierade samlas alla i den största tillgängliga salen och umgås under tre dygn då det äts och dricks kopiösa mängder. Man undviker att gå ut då ljus utomhus anses vara blasfemiska. Detta för att vargar och andra onda men rättfärdiga andar skall tillåtas härska över de långa nätterna under högtiden. Nästan alla värdshus ser det som sin årliga välgörenhet att öppna dörrarna även för trashankar och smutsmän under dessa mörka nätter.
Blotfest
I Vargkyrka, där de Khiliska kulturernas legosoldater träffas och festar, som ligger i ett värdshus helt i närheten av festivaltorget, hålls det i en inhägnad stora vargar. Dessa utfodras varje dag för att blidka vargens ande. Under Blotfest offras dock extra mycket föda och under mer rituella former, unga män och kvinnor som vill vinna status smörjer in sig med offerblod och dansar bland vargarna som inte helt sällan ger dansarna ärr som bärs med stolthet. Denna rit utförs för att vargen anses ha drivit solen för långt bort från världen, därför offrar man till vargen för att få den att återvända och föra solen framför sig. Riten är en utpräglat Khilisk rit men en hel del öbor har börjat närvara också. Eventuella Heliokratiska invånare i Ch’Araldagy håller sig så långt bort som möjligt ifrån dessa tillställningar då riterna frambringar känslor av raseri och avsky hos dessa klenmagade fastlandsbor.

Cassius

Hero
Anarchclown said:
Jag förstår vad du menar, tror jag. Gillar idén. Just vargen är ju en av delarna som Korpsfinxen är uppbyggd av. I och med detta dyrkas den ju i staden och är således iofs en mörk symbol men likväl en symbol för samhället. Med detta inte sagt att det inte fungerar som symbol i detta sammanhanget. Jag ser gärna att du utvecklar hur du tänker. :gremsmile:
Jag vet inte riktigt hur jag ska utveckla det. Det behöver verkligen inte vara vargen, ifall det är en kust/ö stad så kan vågen(vatten då alltså) vara en tecken för naturenskraft något man ogillar, eftersom den förhindrar civilisation. Men kasta gärna upp lite helgon gestalter så skriver jag gärna hur de blev dödade.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag har en idé. Vad sägs om att utveckla något själv? Typ: Ett hus, med tillhörande skyddshelgon, med sättet de dog på, och en huvudnäring? I en text? :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Ett par tankar om Vargmånaden...

...De tre dagarna när man håller sig inomhus kan vara de tre dagar om året då det "försvinner" oönskade individer i samhället. Alltså, om man inte lyckats finna en enda person som vill ta in en i värmen så "förtärs man av mörkret". Vissa säger att det är samhällets "renhållning" som drar fram då så att de slipper obekväma frågor, andra säger att det är just de mörka andarna eller vargarna som tar hand om dem.

...Vargnatt används som ursäkt för att lägga ut oönskade barn, missbildade barn etc. Notera att det oftast görs efter att familjen bestämt det, sällan för att en ensam moder vill det.

För övrigt var det en jättebra text, och jag hoppas få spela igenom högtiderna ordentligt :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Självklart. Båda dessa tillägg verkar helt lysande.
Eller mörka då iofs. :gremtongue:

Undrar om det är någon som använder den här settingen utom jag och min spelargrupp?

Radioaktiv

Hero
Hm... Tänker mig en skandal där ett rikt hus lagt ut någon annans barn istället för sitt eget, men med tanke på alla kläder byltet var inlindat i så upptäcktes det inte till en början. Barnet som lades ut dog, och det döda barnet hittades någonstans, men av någon anledning hade den fina familjen kvar sin unge helt oskadd. Eller något sådant. Fusk förekommer ju överallt.

Radioaktiv

Hero
I natt hade jag en mysko dröm som jag tänkte jag kunde hämta lite inspiration från. I en miljö som så som jag föreställer mig Ch’Araldaghy, (jag tror det var ett torg), satt det enorma purpurfärgade svanar och vaktade sina ungar.

De hade svarta halsar, fötter, huvuden och vingspetsar, stora ljusa ögon, (tror de var isblå), och var i övrigt olika nyanser av purpur. Hur vackra som helst, stolta drag och förde sig som om de ägde stället.

Alltså, vi har ju en grej för fåglar verkar det som. Men jag tycker inte att de passar riktigt in i Ch'Araldaghy, kanske mer i Tiao eller Marionne. Ifall de finns i Marionne är de säkert någon typ av kejserlig fågel som är ett gott järtecken och vaktar ett svärd i en sjö eller något liknande. Ifall de finns i Tiao är de väktare av något slag och kommer kanske från samma gudomliga stam som korpsfinxarna?

Anarchclown

Swashbuckler
Marionne fungerar otroligt bra tror jag. :gremsmile: Känns som att fastlandet i öst behöver mer färg och flärd och att Tiao redan har en hel del fantastiska element. Eller?