Nekromanti Renässansstadskampanj

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Andra kyrkor utom förfädernas är rätt vanliga tänker jag mig. De bara har inte samma grundmurade inflytande över stadens befolkning. Det är nog till och med så att vissa ätter ber till mindre gudomar av olika slag. Svaret är ja, det finns rätt mycket invandrare, skulle tro runt fem procent eller så. (DVS hälften så mycket som Sverige idag om jag inte minns fel, men att röra sig är lite krångligare i en renässansvärld än i vår värld).

De har egna förföderskyrkor där deras aska förvaras. Nästan alla släkterna som kom samtidigt som ätterna men som tjänare har till exempel en tillsammans. På de flesta småöar finns det egna kyrkor som håller alla på den öns aska etc.

Ja. Lättjans väg är just den platsen.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Rollpersonerna kommer tillbaka till Edala där de upptäcker att deras tidigare räder har blivit upptäckta av de som jobbar i gruvan som felaktigt antar att det är Malkia som har utfört dem och därför är denna just nu jagad.

Ett skepp anländer ifrån släkten Dubiks närliggande fäste. Denna är där för att hämta upp malmen men lämnar även av gruppens siare som har kommit hit på ett infall ifrån Ghougs visioner. Man bestämmer tillsammans att man ska försöka göra någonting åt gruvans styre och försöka befria de zombifierade fångarna. Detta gör att de skickar Lucas Marotti Marotti, gruppens handelsman med skeppet till släkten Dubiks fäste för att om möjligt finna hjälp där medan de andra stannar på platsen för att se om de kan göra något själva i lönndom.

Senare bestämmer sig Duellanten och Bortbytingen för att de ska supa ner de vakter som nu går och patrullerar i Edala i väntan på att Malkia eventuellt skall återvända till staden. Siaren som är mer än lovligt "inspirerad" beslutar sig för att det är bättre att ta det säkra före det osäkra och skära halsen av båda de nedsupna vakterna. Detta skyndar på schemat för rollspersonernas handlande då de måste slå till denna natt eller ta konsekvenserna av detta på morgonen när vaktombytet sker.

Malkia har dessutom smugit sig in i Edala och samtalar med rollspersonerna som kortast. Eftersom hon redan har blivit anfallen och jagad av gruvförmännen så väljer hon och hennes mannar att delta i eventuella aktioner mot gruvan.

Rollpersonerna beslutar sig för att sätta sig i vildmarken och vänta på att vaktombytet skall anlända ifrån gruvan då de nedgör dessa två vakter också innan de smyger sig fram till gruvan och besegrara vaktposterna där och sedan även den ytterligare handfull förmän de kan finna.

De är sedan mycket upptagna med att försöka rädda de zombifierade gruvarbetarna och att samtala med ätten Dubik som i teorin är feodalherrar över ön och gruvan. Släkten Dubik är inte helt otippat inte ett dugg nöjd med Niavkets tilltag med att zombifiera invånarna på en annan ö i området och tvinga dem att jobba som slavar i gruvan. De väljer därför att sälja arrenderätten till gruvan i femtio år till rollpersonerna istället. Sessionen slutar med att rollspersonerna åker tillbaka till Ch'araldagy för att finna finanserna för att köpa gruvan och i ett grovt misslyckande så beslutar de sig för att det bästa sättet att göra detta är genom att låna pengar av den ökände benknäckaren och ockraren Stor-Knut.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Khatavs Kedeli

Konstnärernas, studenternas, poeternas, artisternas, filosofernas, radikalernas och de fria tänkarnas stadsdel. Namnet i sig betyder målad vägg, och fastän byggnaderna är både gammla och ganska slitna är de målade i mjuka, glada färger. Vissa har till och med mindre mosaikutsmyckningar, men då det är dyrt så är det vanligaste småsten hämtade på stranden i olika grå och roströda nyanser.

Från torget går sex relativt smala huvudvägar som övergår i branta trappor ner för kullen. Det är alltså inte möjligt att med häst och vagn ta sig dit, vilket i sig är en anledning till att adeln inte besöker platsen. Den enda andra vägen att ta sig till platsen är genom stora teatern, mer om det senare.

Åt sidorna mynnar vägarna ut i mindre gränder och gångar. Mellan balkonger och hus är det broar och stegar vilka vittnar om den gemytliga stämning som oftast råder här. Byggnaderna har tegel eller jordtak med klängväxter som väller ner över husen runt fönster och dörrar, och det hänger lanternor överallt som tänds av medborgarna själva i skymningen.

Baserat runt Ch'umad Moedani, 'tysta torget'. Inte för att det är tystare än något annat torg i stan, men fontänen som står i mitten är kaputt efter en incident, så den gör iallafall inget ljud ifrån sig. Skriver mer om det sedan.

Sitter i skolan. Får posta mer sen.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Fortsättning

Valvet är fem meter brett, ungefär lika högt och åtta meter långt. Den är lite högre än den nersjunkna mur som omger stadsdelen, och murens insida är självklart målad i glada färger den med.

I själva valvet ligger poeternas väggar.
På tunna träplattor och grovt flätat vasspapper skrives och ritas med tusch poesi, skämt, böner, bilder, korta historier etc. De signeras aldrig med personens riktiga namn. (Tusch kallas också fattigmansbläck, och görs av finkrossat kol, vatten och såpa).

Verken hänges på krokar i valvet för allmän beskådan. Ofta skildrar texterna/bilderna den politiska stämningen, och karikatyrer av inflytelserika personer är väldigt populära. Det är också ganska vanligt att man skriver svar till varandra, som ett tyst forum.

-

Jonglörskolan
Största byggnaden vid torget är Jonglörskolan som utbildar artister av alla de slag. Många duktiga skådespelare,
musiker, dansare och sångare är utbildade här. Byggnaden är helt uppförd i blåleretegel, med ett oxiderat grönt koppartak med liten kupol. I alkover vid ingången ser man skolans grundares ansikten.

Byggnaden har tre våningar. En för musik, en för dans och en för teater.

Personen som är rektor över skolan är också teaterchef över Cha'ghaldys stadsteater. Det gäller alltså att hålla sig väl med sin rektor, för att kunna få några bättre roller i skådespelen alls.

There will be more.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Gött, då bli det mer då :gremsmile:

Cha'ghaldys stadsteater, 'Saubardi P'arda'.
Beläget vid foten av Khatavs Kedelis branta kulle. Ena hälften uthuggen ur själva stenen som en amfiteater, andra hälften är själva teaterbyggnaden och scenen. Det finns en uthuggen trappa i berget som tar en upp till Khatavs Kedeli via Jonglörskolans entréhall. För många aristokrater är det den enda väg de kan tänkas ta.

Byggnaden är uppförd i röd sandsten, och som med Jonglörskolan så sitter statyer föreställande grundarna av teatern i alkover vid ingången. Har ingen egentlig aning om hur den ser ut innuti, förutom att taket är målat som en himmel med molnslöjor. Det får någon annan komma på..
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Utkast till ny stadsdel: Stosori, av allmänheten kallad Porslinskvarteren.

Här bor de de handelsklaner som sköter affärerna åt landet Ts'antri. Allmän info kommer i en separat post senare, men de sysslar iallafall mycket med handel av lyxprodukter som porslin och kristall.

Längst med en relativt smal kullerstensgata ligger, (på båda sidor), medelstora tvåplansvillor. Flera av husen har öppna tak som man kommer upp till genom en lucka, annars används skiffer. Byggnaderna är vitkalkade eller har fasad av blåtegel, och är sparsamt utsmyckade runt fönsterkarmar och dörrar.

I trädgårdarna växer gräset knähögt, vårdat och vackert. Vindpinade tallar och enar kantar vägarna till husen. Det ser ut som ett ordnat kaos, och vanligt folk finner det helt klart konstigt.

I slutet av gatan finns en vändplats för vagnar och en kyrka tillhörande Uzarmazaris kult. Det kommer en separat post om den också.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Då kör vi på då :gremsmile:

Ts'antri

Med en bergvägg i ryggen och en långsmal kustremsa ligger Ts’antri. Längst med kusten ligger tre större städer, inåt land byar och kanske lite större samhällen.

Ju längre från kustremsan man kommer, ju mer skog blir det, och inklämda i skogen ligger bosättningarna. Uppe i bergen bor mest jägare, och om vintern håller man sig mest därifrån.

Folket är vidskepligt och tolkar stjärnor och naturtecken. Religionen kan mest liknas vid mer organiserad schamanism.

Människorna är generellt sett längre än andra folkslag, har ljust till mörkbrunt hår och blek till lätt solbränd hudton. Gröna och bruna ögon är vanligast.

Likt Cha'raldaghy, (stavning!), så styrs landet av familjer, här dock mer klanlikt med egna traditioner och även lokala skillnader i lagar. Samma grunder följs dock av alla. Av landets åtta klaner väljs en ledare att representera landet i störra sammanhang.

...det kommer mer. Men nu slutade min lektion.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Håller med Björn. Krånglig är du. Från början fick jag för mig att det hette Chaghaldy. Fråga inte varför... Jag lovar att uppdatera när du gett mig namnet på det där landet som inte alls är frankrike. Eh, skriv bara vad alla länder heter föresten...

En sak till, har ett förslag jag vill få okejat. Jätten i Ts'antris religion representerar ju allt gott, och en del i sagan om henne skulle kunna vara att hon driver ut alla vargar ur skogen och upp i bergen. Det skulle kunna innebära att den religion som dyrkar vargar, (eller fick jag det om bakfoten?), blir en naturlig fiende till landet. Eller så finns det åtminstone en motsättning av något slag. Eh... överanalyserar jag?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Stratagonda
Denna stadsdel är centralt belägen i närheten av Mahrefortagi. Här återfinnes ett flertal mycket exotiska palats som innehas mestadels av oberoende rika medlemmar av de olika ätterna. De är alltså inte lika enorma som de kvartersborgar som återfinns på andra platser i staden men dekorerade med en prakt som knappast finner sin like.
De olika lokala herremännen har dekorerat sina hus med emalj, mosaiker, ikoner av förfäder, ebenholtsstatyer inköpta för hundratals år sedan ifrån Aurakions hemländer, tinnar, torn och en uppsjö av olika gargoylkonstruktioner som lägger till ytterligare flärd till byggnaderna. Gatorna är ordentligt lagda med kullerstenar och eftersom man ligger nära centrum har man också här kloaksystem som rinner ut i undergrottorna.
Då det finns en mindre klyfta ner mot undergrottorna i den ena änden av stadsdelen där gatan vilken kvarteren är döpta efter tar slut så finns där en stor artificiell balkong ut över klyftan som är ungefär femtio meter djup. Denna halvcirkelformade balkong innehåller ett litet torg på vilket man handlar med religiös parafernalia och örter av olika slag, myrra, olibanum, fenixaska och tigerextrakt står alla att finna på detta lilla torg och dess doft skänker stadsdelen en unikt sötaktig odör som förmodligen är klart att föredra för dess invånare över den konstanta fisk och skräpdoft som dominerar resten av innerstaden.
Inga parker eller offentliga grönområden står att finna inom detta lilla område men de absolut rikaste familjerna bor i kvarteret Droaga (Tjuren) där de delar en magnifik innergård med en mytomspunnen kristallfontän som sägs besökas ibland av en underjordisk najad som vanligtvis vakar över strömmarna genom grottorna under staden.
Vid balkongens sida kan man kan man finna en nedgång i klyftan som alltid vaktas av en rituell krigare vilken betalas av Hypnakions brödraskap och som enligt utsago håller utkik efter de förunderliga krafter som ibland kan komma vällandes ut i ång- eller askform ifrån underjorden.

Hypnakion
Hypnakion är ett tempelliknande svart palats med mässingsportar täckta med symboler liknande sfinxernas runor. Det är ett tempel tillägnat just dessa urgamla symboler och studierna av dessa. På ytan är ett intresse för historia och mystik de enda anledningarna till att dessa bröder och systrar träffas i det fördolda bakom sina portar. De hävdar ofta att all säkerhet runt huset i form av Kverakliska lås, Aloniska gåtspel, bläckfiskväxter och inhyrda legosoldater i pråliga uniformer bara är för att skydda de artefakter som finns där inne ifrån de klåfingriga och oinsatta.
Faktum kvarstår dock att rykten florerar vilt om att platsen används både för studier av ockultism baserad på de gamla symbolernas inneboende magi och att den är en plats där man kan vara ifred med sin älskare eller älskarinna i både mental och fysisk otrohet. Ryktena är många men väldigt få av dem går att verifiera. Vad man vet är att Hypnakion alltid har gott om pengar, de som ingår i sällskapet ofta får positioner som rådgivare till mäktiga individer i staden och att man ägnar sig åt så mycket välgörenhet att man trotts allt är mycket populära bland underklassen.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Marionne heter det stora landet. Kommer inte ihåg de andra just nu om jag någonsin ens namngivit dem.

Hursomhelst låter idén med vargkulten och jättekultens fiendskap mycket bra.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Jag vill hamna i det området nästa gång vi spelar! Verkar hur awesome som helst :gremlaugh:

Och vill automatiskt veta mer om Hypnakions Brödraskap och krafterna som väller fram i askan och ångan. Och najaden i kristallen.

Får en bild av kvarteren som bysantinska byggnader med gothiska gargoyler och romerska skulpturer? Är det åt helt fel håll?
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Woho, hundra inlägg!

Mer om Ts'antri...
På andra sidan bergen bakom och runt Ts'antri ligger Marionne. Relationen mellan länderna är vänskaplig. Ts'antri har handelsavtal med öst som i princip ger dem ensamrätt att handla med porslin och andra lyxvaror, och de ger Marionne förmånliga priser.

Diplomatiskt kan Marionne i de allra flesta fall räkna med Ts'antris stöd, som i sin tur inte behöver hålla sig med egen militär, utan står under grannens beskydd.

Jag kan inte tänka mig att landet har något större diplomatiskt inflytande över lag, och ses mycket som Marionnes lillebror. På vissa platser har säkerligen deras representanter vunnit respekt och rykte, och det är självklart att de har pengar och makten som följer med det, men de har ingen egen armé vilket ju faktiskt gör sitt. Inte för att man kan utsätta dem för vad som helst, de är ju uppbackade av Marionne, med för det mesta fungerar de defensivt. Och för det mesta så är Ts'antri helnöjda med att slippa skicka ut sina egna söner och döttrar i krig.
 
Top