Nekromanti Renässansstadskampanj

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Elementum för olika typer av användande. Till exempel jordelementum för präster, vind för hypnakion och korpsfinxar etc.

Säg att man är präst och sysslar med förfädersaska till exempel. För att förstärka vad man gör så kan man använda elementum. Elementum kan vara olika alkemiska ämnen eller sätt att binda naturkrafter. Det är så jag tänker mig det. Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Nej det är redan så det funkar. Ritualer är, till skillnad från besvärjelser som ju är fasta, magi som lutar sig på associationer. DVS om du vill som Förfäderspräst frammana en Fallrkjosa ifrån deras hemplan som associeras med vind och död så kan du använda dig av lite sannvind, flygmyrevingar och dun från en pegas tillsammans med dina vanliga dödsattribut. Den enda begränsningen är att man inte kan lämna sitt tema helt och hållet. Nekromantiker kan inte välsigna sådder oavsett vilket elementum de har etc.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Ja men så bra, det var exakt vad jag menade!

Ge sig på att skriva ner lite standardritualer så man kan ha en färdig grundlista till rollspelet?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Visst. Vi har en hel bunt liggande från tidigare kampanjer. Man kan ju sno fritt ifrån dem och hitta på nya om vartannat om man vill?

Edit: Hur som helst står det alla fritt att lägga till input i denna kampanj. Det är ju poängen med att hitta på saker online offentligt.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Ok. Har skrivit färdigt ytterligare en lite stadsdel som redan har omnämnts tidigare i texten om mitt första äventyr.

Stenugnen
Denna lilla stadsdel ligger precis nedanför Sumyd och räknas allmänt som en del av det området. Den befolkas till stor del av smeder, glasblåsare och krukmakare som även har sina affärsrörelser här. Stadsdelen är alltid lite varmare än resten av staden då den innehåller en stor mängd stenugnar. Den är också centrum för en av de aggressivaste grupperingarna inom gillena. Stadsdelen avgränsas geografiskt ifrån de andra av trappor med hjulspår i som leder ner ifrån den lilla höjd som den ligger på. I övrigt bildar de uteslutande i sten byggda husen i stadsdelen en minst sagt svårforcerad barriär mot ätternas inflytande och ses som en fristad och enklav för aktiva gillesmedlemmar som hamnat i klammeri med rättvisan. Officiellt är stadsdelen fortfarande en del av Sumyd och således befriad ifrån att ha en domare av hög ätt som bestämmer över den. Istället betalar man en liten skatt till Ghougtemplet som styr över området på ett extremt slapphänt sätt.

Viktiga Platser
Blåräven

Denna krog är varm dygnet runt då den ligger i källaren av ett hus angränsande till ett av stadens större glasblåserier. Den helt kvinnliga staben här utgörs av ägarinnan, som är gift med krukmakargillets överhuvud, och dessas döttrar samt döttrarnas vänner. Stället är uppdelat i ett centralt utrymme med långbord och ett flertal privata bås och rum för mer hemliga möten. Det råder en inbjudande atmosfär till och med mot ordningsmakten men om någon uttrycker åsikter om gillen eller någon av de som arbetar här så kan de ganska fort får förklara sig för en stor mängd hantverkare som är stamgäster på stället.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
FORTSÄTTNING PÅ FAUNA
Greppfisken
En form av storväxt bläckfisk som förekommer i hela området. Den har ett utmärkt bläck som används för att färga saker i den mörkblå som associeras med landet och korpsfinxar. Den är också högeligen intelligent och det sägs att vissa gamla enorma varelser börjar jaga fiskare med sina långa tentakler. Det sägs att de då ofta simmar igenom stim med örlogsmän, vars gift de är immuna mot, för att göra sig ytterst giftiga, innan de anfaller större byten såsom människor. Det sägs att de största och mest skrämmande av alla greppfiskar skall dväljas nära malströmmen Kah’Itlarog.

Vargen
Denna heliga varelse utgör en del av kompositvarelsen korpsfinxen som ju är nationens symbol. Den hålls därför som ganska helgad och har inte utrotats som den har på en del andra öar. Den lever till och med på ett flertal av de mer eller mindre obebodda småöarna i området. Det finns dock vissa problem med att vargen är mycket van vid människor på grund av detta. På huvudön används den till och med som väktare och bruksdjur av de smutsmän som fortfarande gömmer sig i skogarna. Det finns också tempel i vilka vargarna behandlas som heliga halvtama väktare som utfodras på landsbyggden och mindre öar. Vargarna på dessa öar är kanske aningen större och intelligentare än de är på stora delar av fastlandet.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Beadoras Stadsdel

Denna stadsdel är döpt efter Beadora Fradiun, som fortfarande lever och arbetar där. Det ryktas att hon är en bra bit över åttio år, men ingen vet säkert vad som döljer sig under alla lager smink. Hon är en högdragen men arbetsam person som med hjälp av sin man Isidor har byggt upp ett av de stadigaste handelshusen på Ch'Araldagy.

Hon och hennes make Isidor är i princip institutioner i sig själva, handelsavtalet som såg till att hela stadsdelen blev centrum för Mazisamohandeln, (fåfängahandeln), var till stor del deras förtjänst. Efter att de grundat sin skönhetsskola så började det strömma dit andra rörelser och specialister till gatan. Utmed Mazisamogatan finns numera också diverse barberare och frisörer, sminköser och perukmakare. Längst upp mot berget, högst upp på gatan, ligger det dessutom ett spa som får sitt vatten från Varsklavis källor. Därifrån kan man ta en gondol direkt till Varsklavi nere i undergrottorna.

Ju längre upp på gatan man går desto dyrare blir butikerna. Längst ner finner man de simplaste barberarna och sminköserna, som dock gott duger åt vanligt folk, och man kommer ofta hit innan man skall gifta sig för att fixa till sig. Ett stenkast bakom en av de större salongerna ungefär halvvägs upp på kullen ligger Varnabras teaterskola. Eftersom de inte har några fast anställda skönhetsexperter på sin teater får de förlita sig på den excentriske Mata Bastiamos Solianis skönhetshus.

Mata Bastiamos är make till Desideria Solianis, huset Solianis matriark. Bastiamos fick titeln Mata eftersom han byggt upp en rörelse från grunden med hjälp av sin frus broderier och sitt eget ekonomiska kunnande.

Bastiamos är av Meurildisk börd, som kom till Ch'Araldaghy via ett av huset Marottis handelsskepp. I sitt hemland var han kostymskräddare vid Epiketten, men när han kom till Ch'Araldaghy visade sig hans tjänster överflödiga och han skolade om sig till sminkör och maskmakare. Som maskmakare tjänade han stora pengar på sin speciella stil och byggde så en egen förmögenhet. Detta gjorde det möjligt för honom att gifta in sig i huset Solianis, med den då barnlösa änkan Desideria.

Desideria är något äldre än Bastiamos, och för många så är de som att och dag. Desideria är alldaglig i sina drag, klär sig strikt och ordnat som en matriark bör och ses ofta med sin notarie som skriver för allt vad han är värd. Hon sminkar sig sällan eftersom hon mest tycker att det tar tid och är ganska opraktiskt. Hon har en lugn och rättvis natur, är väldigt praktiskt lagd och älskar att brodera. Redan i tidig ålder sattes hon i skola för att lära sig retorik, taktik och annat som man behöver för att bli en god ledare, då hon överlevde vargnatten.

Bastiamos älskar färg och är som de flesta meurildiska män, en total påfågel, som till och med får huset Marotti att höja på ögonbrynen. Klara färger på kläderna, överdådiga broderier och vad en vanlig ch'araldaghisk medborgare anser vara teatersminkning. Men han är en sådan glad och positiv människa att han förlåts sina kulturella snedsteg av de flesta. Han brinner för skönheten och kan finna den i nästan allting, även om hans ögonstenar är hans fru och hans dotter som han skämmer bort i oändlighet.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
DÖDSRIKET
I detta landa av aska, konstant skymning och död seglar eller rullar den enorma solpråmen. Här finns alla förfäder och helgon ifrån tidigare generationer och här lyser den mörka ovansidan upp var gång en ny själ flammar upp på grund av de många Thanosofiska nationernas brännriter och begravningsriter. Denna plats är även hemvist till midnattskulternas vidunder med Knothon, Lovi och Marskylla som några av sina krälande härskare.
De grå glömskans och blekhetens hav och floder breder ut sig och endast vita skepp skänkta av Thanosoferna ovan slöjan kan segla på dem. Här och var återfinns till synes oändligt långa svarta broar byggda av ånger och mörker på vilka de svagaste av förfäder som inte totalt upplösts i intet tvingas arbeta med att dra dödsrikets rikedomar fram och tillbaka mellan de mest upplysta regionerna.
På några platser där förfäder och helgon har dyrkats mycket länge återfinner man de skimrande brunnar som fungerar som ett konstant ljus som förfäderna kan navigera efter. Dessa innehåller glömskan men även visdomens vatten. I detta kan de skickligaste dödsmagikerna skåda ner sägs det.
Genom allt detta rullar solpråmen ostoppbar på sin resa, följd av helgon, förfädersandar och allsköns heliga väsen, jagad av Vargen och andra gryningsandar och konstant ansatt av Midnattskulternas legioner av monstrum.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Théhuset Yánwo

Mitt i smeten, belägen precis intill Stratagondas balkong, ligger théhuset Yánwo, i folkmun kallad fågelboet. Huset är framför allt en samlingsplats för tiaoska köpmän, men andra österlänningar trivs också här. För de modemedvetna invånarna i Ch'Araldaghy är det en mindre dröm att få komma in här: De flesta som tillåts komma in är medlemmar i diverse österländska sällskap, och ingen är helt säker på vad som pågår där inne. Vad som antas är att det skrivs handelsavtal, skapas karteller och annat, men eftersom det vid genomsökning av byggnaden aldrig hittats någon skriftlig information förutom matsedlarna har inget kunnat bevisas.

Till skillnad från de vanliga ch'araldagiska byggnaderna är denna mycket enkel. Ett trähus uppsatt på pålar för att höja sig över träcket på marken och fönster utan glas med enbart träluckor. Sparsamt målad med mörk färg, den enda dekorationen på huset är dörrknackaren i järn som föreställer ett demonansikte.

Det kommer mer.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Fortsättning:

Huset ägs av den Tiaoske kockan Qīxiánqín, en rundansiktad och gladlynt gumma med gott affärssinne. Hon är själva grunden för Yánwo, mästerkock och ekonom i ett. Hennes man är präst i ett av de Tiaoska templen i Ch’Araldaghy, och det sägs att han sysslar med någon mystisk typ av spegelmagi som ofta inkluderar elementum. När han befinner sig i théhuset vet man att något är på gång, man stänger fönsterluckorna men ändå sipprar det ibland ut klara strålar av vitt ljus. Vissa säger att han välsignar köpmännen, andra att han siar om framtiden.

I théhuset finns det vissa konstanta gäster, som kommit att få en speciell ställning i Ch’Araldaghy. De två mest betydelsefulla är minnesmästarna. Ett gammalt par, Hùangjin och Hòngsé Mèngxiang, som sägs vara över hundra år gamla med minne vars like världen sällan skådar. De sägs vara anledningen till att det inte finns några skrivna dokument av Tiaoska köpmän emellan i Ch’Araldaghy, utan man gör helt enkelt alla sina affärer inför dem annars gäller de inte. Paret är klädda i vita tiaoska ämbetsmannadräkter och har sina pråliga guldsigill med sig runt halsen vart de än går. Det är dock en relativt ovanlig syn att se dem förflytta sig utanför Stratagonda, och att lyckas få dem till ett socialt event är nästintill omöjligt. Huset Marotti är en av de få familjer som haft äran på grund av sina handelsförbindelser.

En annan konstant gäst är den högbördiga Azvaralta, som inte är från Tiao men väl från öst. Hon är lång som de flesta män i Ch’Araldaghy och har ett väldigt stolt, adligt utseende med höga kindben och klarblå ögon under en lång, svart hårman. Hon är ambassadör för landet Chernyistrana, och har hyrt in sig själv, sin fyraåriga dotter och fyra tjänare på husets övervåning i väntan på att deras palats skall byggas klart. Men hon saknar den svarta jorden och de djupa skogarna hemma, och sitter allt som oftast med ett glas sött, starkt thé i handen och blicken riktad mot fjärran över haven.

Fastän hon är rätt stor och bullrig så är hon ändå ganska charmig, med ch’araldagiska mått mätt. Även om hon har lite problem med språket och får lov att hålla sig med en tolk så gör hon verkligen allt för att passa in och ta seden dit hon kommit.
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Chernystrana

Den svarta jordens land, färgat av den sista stora drakens blod, ligger bortom Tiaos drakberg. Det styrs i teorin av urgamla adelsätter, men landet är så glesbefolkat att de mer håller ordning i administrationen. De får in sin skatt och är nöjda med det, och av adelsrådet ses vart femte åt ut en duglig man eller kvinna att vara chefsadministratör.

Hm... nu är jag trött. Får skriva mer imorron.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Så, några tankar då.. först och främst tänkte jag på våra egna "Maror" som alltså finns i flera andra mytologier, men det handlar om saker (oftast kvinnor) som på nätterna kommer och suger ut livskraft. I vissa länder är de helt enkelt det vi kallar vampyrer men andra kvinnor som på natten blir förvandlade till maror och tar sig ut och jagar..

Eftersom ni har med en del fågel folk vore det ju kul en kul grej att ha med, tex kan det ju vara vissa av sånna där fågelfolks själar som stannar kvar och tar över folk på natten och sedan beger sig ut för att jaga.
Enligt vissa sägner va man tvungen att fånga dom när dom byter skepnad och säga/skrika åt dom att dom är en mara, eventuellt visa med spegel att dom är förvridna..

Sen nämnde jag även havsfolket för radioaktiv, de var precis som vanliga människor men bodde i städer under vattnet.. Ibland kunde dom ta sig till ytan eller fångas i nät osv. Det hände att dom parade sig med människor och fick hybrider som jag själv tänkte använda i min värld mest troligt som kunde andas ovanligt länge under vatten, samt var väldigt bra på simma (naturligt alltså).
Radioaktiv skrev då att "Kanske syns deras civilisationer ibland som ljusfläckar på havet om man står och blickar ut från höga klippor?"
Jag tyckte det lät väldigt bra, gillar tanken på att man kanske tittar ut en molnig natt över havet och ser nått glimma till under ytan långt långt bort ibland :gremsmile:
 

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Eftersom ni har med en del fågel folk vore det ju kul en kul grej att ha med, tex kan det ju vara vissa av sånna där fågelfolks själar som stannar kvar och tar över folk på natten och sedan beger sig ut för att jaga
Jag tänker mig att detta kan vara som hämnd på äggkläckarkampanjen, och att de förvridna korpsfinxmödrarnas själar har givit sig ut för att mörda människoättlingarna till de som satte igång kampanjen.

Reflekterar över...

...Byteshandel med havsfolket? Undrar om de har någon kontakt med greppfisken?

...Undrar om det finns någon speciell plats där fågelmarorna byter skepnad? Det borde i sådana fall vara en plats man aktivt söker efter för att samla elementum vid.

...Jag vill ha någon typ av hemsökande vampyrsjälar också...

För övrigt väldigt bra skrivet och kul med nya idéer. Keep it up! :gremsmile:
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Skitbra. Detta kan jag använda. Detta med blodsugande fågelandar påminner mig om Strix tror jag det är de heter. Romerska (?) uggleandar som sög blod på natten enligt legenden. Det är definitivt användbart. Vi kan nog länka det till Midnattsväsen som önskar sluka solen också på något sätt. Om du orkar skriva ihop något själv vore det skitkul?

Havsfolket låter som en intressant idé. Utveckla gärna. Hur ser de ut? Hur djupt bor de. Vad har de för relation till bläckfiskfolket, sjöormar (Lung), Sydpolens infrusna Mariddrottningar (Marid = Vattendjinn) eller andra undervattensväsen. Dessa raser är bara små idéer som jag bollat med själv på temat. De behöver inte ha kontakt med varandra på något sätt. Det är upp till dig. :gremsmile:
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Kan tillägga att maror kallas, förutom tex engelskans nightmares som uppenbarligen kommer därifrån, i nåt land (ukraina?) moroi eller moraica. Om man vill använda andra ord som ändå är "äkta" eller nåt :gremtongue:

Sen finns det ju Ran, en varelse (enbart en enligt sägen om jag minns rätt) som bland annat sliter ner skepp i havet. Gissningsvis nån tentakelbest av nåt slag men det är ju frivilligt :gremsmile:

Huldrefolket (De vackra) kanske inte riktigt passar in på en liten övärld, men beror väl på hur man ser det. Har för mig dom är antingen alver eller älvor bara, men kanske kanske troll också :gremsmile:
Troll var ju rätt vackra en gång i tiden, innan dom började ritas som stora fula tjocka gubbar typ. Jag själv funderade på att ha med halvtroll som hade bonus både i styrka och karisma, bara för att det var så annorlunda :gremsmile:
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jo alltså en intressant sak jag märkt i mitt kanske något överdrivna läsande om olika monster är att väldigt många folkslag har flertalet liknande historier.

Jag kan försöka snickra ihop lite mer story om grejerna så dom passar in mer specifikt i världen men än har jag ju inte läst allt, utan bara dom första inläggen samt kollat på bilderna :gremtongue:

Havsfolket enligt historien ska väl ha sett ut som vanliga människor bara det att dom bodde under vatten, rimligen ganska djupt då man inte stötte på dom speciellt ofta, men det beror ju på om ni vill dom ska vara en mer aktiv grej i världen :gremsmile: Svårt säga för mig just nu innan jag läst det andra, men kan tänka mig att de kanske ofta har väldigt blå ögon, djupa som havet :gremtongue:
Eventuellt lite simhud mellan tår, eller förmågan att "shapeshifta" fram simhuden iaf, eftersom dom inte ska ha stått ut nåt nämvärt. Det kanske händer automatiskt när dom täcks av vatten (från top till tå)?

Hur dom funkar med dom andra varelserna kan ju vara olika beroende på hur krigiska dom varelserna är.. Fredliga varelser (bläckfiskfolket?) kommer dom nog överens med men mariddrottningarna kanske dom varit i krig med, kanske rentav dom som frös in dom? och de fruktar dagen då deras onda "gudar" ska komma tillbaka och hämnas typ.

Marorna kanske kan fungera såhär att dom börjar med att suga livsenergi ur någon, som drömmer mardrömmar och allmänt kommer bli trött osv. Efter några dar så kan personen inte längre kontrollera sig på natten, utan blir då mind controllad att gå till den där platsen, där själva maran kan ta över kroppen och faktiskt bli en fysisk mara?
Alltså först är maran bara en korpsphinxsjäl som hemsöker någon, och när den sedan sugit ur tillräckligt med energi (som personen upplever som mardrömmar) så kan den få personen att följa med till kanske nån gammal ruin eller gravplats eller liknande, där den sedan kan ta över kroppen.
I fysisk form kan den sedan antingen bara styra kroppen (och ser alltså normal ut, men kan ta upp knivar och mörda personens barn och make/maka, kanske nån granne osv också) eller så är den nu en sorts förvriden version av personen den tagit över + fågel och kan springa/flyga in i husen och riva folk i småbitar eller nåt... Eller så, tar den tex barn och äter upp dom nånstans...
Det kan gå rykten om att folks barn försvinner och någon klagar på att hans fru också försvunnit. Tillslut måste man hitta dess nya bo och stoppa den.

ELLER såhär (märks det att jag hittar pådet här nu? :gremtongue: )

När den alltså tar över personen där vid ruinen eller så, så blir den monsterform på natten, men på dagen är den normal.. om än personen är trött och har mardrömmar. Det skulle göra att det är betydligt svårare att faktiskt hitta den skyldige :gremsmile: På natten försvinner det barn, eller så blir dom bara mördare eller nåt, men på dagen är alla där så det är svårt veta vem som är besatt.

Så... Spöke, hauntar person, några nätter senare får personen att komma till ruin/plats, hoppar in i personen och styr kroppen på natten.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Ska titta närmare på maror också. Se om man kan få ihop koncepten med varandra.

Greppfisken finns ju men riktiga Kraken-liknande koncept har jag inte gjort än.

Alltså. Förändrarna är redan tänkta att baseras på en blandning mellan Cthulhu-mythos och Fae från celtiska myter. DVS Huldrefolket som koncept passar mycket bra in. Övärlden är dessutom inte så jävla liten. Huvudön som Ch'Araldagy ligger på är tänkt att vara en av flera öar i den storleken och den är tänkt att vara aningen mindre än Irland.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Bläckfiskfolket är Mariddrottningarnas gamla präster och garde. De ser ut humanoider med bläckfiskar som huvuden. DVS som Illithids, Davy Jones i Pirates of the Carribean eller Cthulhu själv ungefär. De är inte särskilt snälla pajsare.

Att havsfolket skulle ha fryst in Mariddrottningarna passar helt underbart bra. Någon måste ju ha gjort det också.

Shapeshiftvarianten funkar nog jättebra, DVS att de får simhud när de hoppar i vattnet. Det är ju en mindre förmåga som inte direkt stör. Jag tror också det ska bo relativt djupt så att bara individer återses vid ytan ibland? Kan eventuellt vara så att de försöker dölja sitt ursprung för människorna när de kommer dit till och med? Om de inte skall vara en av de exotiska kulturer som faktiskt kommer och handlar i staden DVS?

Ang Maror
Jag gillar idén väldigt mycket även om jag är osäker på om Korpsfinxar nödvändigtvis behöver vara det som går igen. Äggkläckarkampanjen var ju dessutom mitt i staden och för rätt länge sedan. Är då kanske mer förtjust i att detta skulle vara tjänare till Midnattsvidundren i dödsriket som klöser sig upp till ytan, med skugglika vingar sveper över landskapet i eterisk form, finner ett offer, suger livskraft ur detta för att sedan ta över det totalt och gå omkring i demonisk skepnad på natten och dräpa.

Gillar eventuellt idén på att den besatta personen med tiden blir mer och mer av en ljusskygg skugga som likt Count Orlok glider runt i mörkret och dödar i hemlighet. De flesta dräps dock långt innan detta. Kanske kan de ha krafter över skuggor, vara ovanligt starka och kunna flyga på vingar av skuggor?

Edit: Notera att allt jag skrivit som svar bara varit första tankar efter att ha läst detta. Hoppas inte någonting var för negativt eller kritiskt? I så fall ber jag om ursäkt.
 
Top