Jo alltså en intressant sak jag märkt i mitt kanske något överdrivna läsande om olika monster är att väldigt många folkslag har flertalet liknande historier.
Jag kan försöka snickra ihop lite mer story om grejerna så dom passar in mer specifikt i världen men än har jag ju inte läst allt, utan bara dom första inläggen samt kollat på bilderna
Havsfolket enligt historien ska väl ha sett ut som vanliga människor bara det att dom bodde under vatten, rimligen ganska djupt då man inte stötte på dom speciellt ofta, men det beror ju på om ni vill dom ska vara en mer aktiv grej i världen
Svårt säga för mig just nu innan jag läst det andra, men kan tänka mig att de kanske ofta har väldigt blå ögon, djupa som havet
Eventuellt lite simhud mellan tår, eller förmågan att "shapeshifta" fram simhuden iaf, eftersom dom inte ska ha stått ut nåt nämvärt. Det kanske händer automatiskt när dom täcks av vatten (från top till tå)?
Hur dom funkar med dom andra varelserna kan ju vara olika beroende på hur krigiska dom varelserna är.. Fredliga varelser (bläckfiskfolket?) kommer dom nog överens med men mariddrottningarna kanske dom varit i krig med, kanske rentav dom som frös in dom? och de fruktar dagen då deras onda "gudar" ska komma tillbaka och hämnas typ.
Marorna kanske kan fungera såhär att dom börjar med att suga livsenergi ur någon, som drömmer mardrömmar och allmänt kommer bli trött osv. Efter några dar så kan personen inte längre kontrollera sig på natten, utan blir då mind controllad att gå till den där platsen, där själva maran kan ta över kroppen och faktiskt bli en fysisk mara?
Alltså först är maran bara en korpsphinxsjäl som hemsöker någon, och när den sedan sugit ur tillräckligt med energi (som personen upplever som mardrömmar) så kan den få personen att följa med till kanske nån gammal ruin eller gravplats eller liknande, där den sedan kan ta över kroppen.
I fysisk form kan den sedan antingen bara styra kroppen (och ser alltså normal ut, men kan ta upp knivar och mörda personens barn och make/maka, kanske nån granne osv också) eller så är den nu en sorts förvriden version av personen den tagit över + fågel och kan springa/flyga in i husen och riva folk i småbitar eller nåt... Eller så, tar den tex barn och äter upp dom nånstans...
Det kan gå rykten om att folks barn försvinner och någon klagar på att hans fru också försvunnit. Tillslut måste man hitta dess nya bo och stoppa den.
ELLER såhär (märks det att jag hittar pådet här nu?
)
När den alltså tar över personen där vid ruinen eller så, så blir den monsterform på natten, men på dagen är den normal.. om än personen är trött och har mardrömmar. Det skulle göra att det är betydligt svårare att faktiskt hitta den skyldige
På natten försvinner det barn, eller så blir dom bara mördare eller nåt, men på dagen är alla där så det är svårt veta vem som är besatt.
Så... Spöke, hauntar person, några nätter senare får personen att komma till ruin/plats, hoppar in i personen och styr kroppen på natten.