Nekromanti Renässansstadskampanj

.113

Swashbuckler
Såg inget negativt i det du skrivit, däremot tycker jag det lät riktigt bra :gremsmile: Hinner inte skriva mer just nu, men som sagt, tyckte det lät väldigt bra :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Anarchclown said:
[…] DVS som Illithids, Davy Jones i Pirates of the Carribean eller Cthulhu själv ungefär. […]
Eller som en Walktapus från Glorantha kanske?

Anarchclown

Swashbuckler
Jo. Så kan det också vara. :gremsmile: Fast de ska nog ha händer och aningen mindre huvuden. Hursomhelst är bilderna häpnadsväckande kaka. :gremsmile:

Radioaktiv

Hero
Skulle det inte kunna bo några mystiska varelser i grottorna under själva Ch'Araldagy som dyrkas av någon kult som har tillhåll i Varsklavi?

.113

Swashbuckler
En kult som kallas Veduny kanske? Det betyder ungefär "Dom som vet", "Dom Vetande" eller nåt.. "The Knowing Ones".

Och det kan finnas, såg det fanns vargar som hade en roll i världen, en sorts antingen vargdemoner eller magiker som kan förvandla sig till vargar.. också en sån där sak som funnits "på riktigt".. Kommer inte ihåg exakt vad dom hette, måste kolla upp..

Radioaktiv

Hero
Detta för mina tankar till allmäna hamnskiftare. Vi har ju förändrarna, som kan ta olika typer av mänskliga former. Men i gamla nordiska sagor kan ju gudarna ta olika hamnar, med hjälp av magiska djurskinn. Skulle inte sådana kunna tillverkas av elementum?

Magiker som förvandlar sig till vargar borde vara en del av just vargkulten, och kanske det borde vara mest präster som kan det som en del i sin andliga resa eller så. Hm...

.113

Swashbuckler
Jo varför inte.. Iaf, Varcolac var namnet på dom där grejerna.. Alltså det är enligt sägen antingen en sorts Vargdemon, eller en trollkarl som har förmågan att bli till varg (just varg specifikt, inte allt möjligt) så det skulle väl passa in i vargkulten. Kanske finns det vissa med den förmågan och kulten gillar såklart att hitta dessa "heliga" personer?
Eller så kanske dom fruktar vargdemonen Varcolac?

Oändliga möjligheter :gremsmile:

Anarchclown

Swashbuckler
Jag skulle kunna prata om vad som finns i underjorden under Ch'Araldagy lite närmare i denna tråden. Men eftersom du redan vet att Molkais fäste vaktar en port till någonting bortom där och jag ogärna ger ut mycket mer info än så om vad jag har tänkt mig (eftersom jag bygger bitar av kampanjen på det). Därför får gärna ni hitta på andra saker som kan gömma sig i underjorden men jag tror att jag tills vidare pular helt själv med min idé just nu då jag vet att en del av mina spelar läser den här tråden. :gremsmile:

Angående formförändrare som blir vargar och dyrkar vargguden. Det låter lysande. De får i så fall vara utvalda av denna till att få dessa speciella krafter.

Radioaktiv

Hero
Meen... okejrå.

Skrev vi någonsin några anteckningar om vargtemplet på den lilla ön utanför Ch'Araldaghy, där munkar och nunnor levde sida med sida med vargarna? Eller vill du att jag skriver det jag kommer ihåg?

Radioaktiv

Hero
Dröms udde, Korptårarnas brunn

Längst ut på Ch’Araldaghys östligaste kust ligger Dröms udde, och på den ligger Korptårarnas brunn. Dröms udde sägs vara den plats dit korpsfinxar kom för att bränna sina döda, och en dag varje år skulle de enligt legenden också komma dit för att sörja.

Många gånger har präster, alkemister och annat folk som inte vet bättre försökt besöka platsen den natt på året som anses mest magisk, (alltså den första i korpens månad), men det har aldrig lett till att man fått någon information. Det kan förvisso ha att göra med att man antingen funnit expeditionernas deltagare antingen döda eller sovande, eller inte funnit dem alls, morgonen därpå.

Korptårarnas brunn går rakt ner i berget och ingen vet hur djup den är. Vissa hävdar att de fått vatten ur den, och att det haft magiska krafter, men den brukar stå tom för de flesta.

Äh, det kommer mer.

Anarchclown

Swashbuckler
Tror att Sfinxens månad är mer magisk och Korpens är mer olycksbådande. Men du kan nog lyckas övertyga mig om något annat om du har någon tanke med det?

Radioaktiv

Hero
Eller åtmindstone då man har någon typ av alla helgona. Skulle dock vara rätt intressant att ha en festivalvecka med typ en sorgdag, en offerdag, en med stadsgudstjänst eller vad man skall kalla det. SKall jag skriva om det? Ge förslag i sådana fall på vad ni vill ha med.

Anarchclown

Swashbuckler
Skriv gärna om det. I så fall är det väl så att det kommer folk ifrån hela området runt omkring också för att besöka Mahtezuuns.

Radioaktiv

Hero
Sorgens dag.

Den första dagen i Dimveckan, då man minns sina döda. Denna dagen går det långa sorgtåg med gråtande och svagt sjungande människor klädda i vitt upp mot förfäderskyrkan. Oftast har de Matriarken/Patriarken och dess Mata målat sina ansikten med askfäg. I templet genomförs dock inga ritualer förutom offer. Man bränner rökelse och fjädrar, målar veves med vit färg, (har inget bättre ord för veves än), och mediterar.

Från de Ch'Araldagiska fönstrena hänger vita fanor, eller i de fattiga familjernas fall enkla lakan som fladdrar i vinden. Vanligtvis hänger man vita fanor på sitt hus när någon dött, och denna dagen är det motsvarande landssorg på öarna.

Detta är enda dagen på året som man tar ut alla urnor ur det skåp där man förvarar dem för att rengöra det, och också enda dagen då man får sätta in ny förfädersaska från en person som avlidit under det gångna året.

På kvällen bränner man rökelse och knippen med torkad salvia för att rena husen, sedan lägger man salt framför dörrar och fönster för att hålla borta ondska och död.

Radioaktiv

Hero
Funderar på om man skall bränna statyer/bilder av motsvarande Mater Dolorosa, och om hon skall vara någon typ av sorgebringare. Rent vidskepligt kan det ju vara att man tycks se henne direkt före eller efter någon dött, eller att hon varslar om död om man drömmer henne till exempel.