Recca said:
Absolut värt att tänka på.
Men poängen jag i huvudsak ville göra gällde det paradoxala i Trobergs avsikt att inte lägga sig i vad andra väljer att göra med sina liv, samtidigt som han bestämt vill mena att andra inte ska yttra sig kritiskt gentemot X.
Vad X är är inte intressant. Vad definitionen av kritik är är inte heller så jätteintressant just för mitt lite autistiska påpekande kring det motsägelsefulla i Trobergs utgångspunkt. Det jag ville peka på var alltså att Troberg riktar kritik mot folk som kritiserar, samtidigt som han menar att han inte vill lägga sig i.
Är jag den enda som tycker att det är en märklig utgångspunkt?
Tja...
Jag läser in en hel del "litteratur som innehåller X är dåligt och bör inte finnas" i sådana här diskussionerna. Andra framför "Det är ok om X finns med, med det måste framgå att det är dåligt." Det finns också de som ger en författare åsikter som de inte har. Samt se som lägger in åsikter i böcker som inte finns där.
Att opponera sig mot sådan "kritik" är något jag själv skriver under på.
Sedan har "kritik" av typen "jag tycker X är feta-tråkigt" eller "ämne X gör mig upprörd, irriterad och förbannad". Man delar med sig för att man själv vill att andra delar med sig, så att man kan undvika det som innehåller X. Det är kritik som jag inte har något emot.
Sedan har vi "kritik" av typen där man teoretiserar om hur X kan tolkas och hur det kan påverka. Det finns de som använder det som argument för att X inte skall finnas (mitt första exempel i inlägget). Tyvärr blir det att de som använder det i andra syften blir hopblandade med första gruppen.
Dock kan den typen av kritik också användas för att t.ex. belysa fördomar i ett verk, eller för att t.ex. lägga energi på att skapa, eller rekommendera, verk som man själv är nöjd/bekväm med. Ibland blir det nya fördomar. Men det kan då hanteras via nya "iterationer". T.ex. är det inte allt för ovanligt i kritik från "feministhåll" som är fördomsfullt mot "undergivna" (både kvinnor och män) och föraktfullt mot "dominanta". Det finns också en hel del okunskap bland vissa runt rasism, där man har fördomen att det är något som bara går från vita till icke-vita.
Jag ser inte något direkt problem med det, då det är ett verktyg. Tycker någon att något är viktigt, och lägger energi på att föra fram Y eller Z istället för X applåderar ansträngningen.
Hur mycket X påverkar, om det för huvud taget påverkar, är också diskutabelt, med många åsikter.
Sedan finns det en viss risk att diskussioner enbart sker inom en grupp med gemensamma värderingar. Så man missar att det blir intellektuell inavel och baserat på en annan uppsättning fördomar.
Så jag ser inte någon paradox i det hela. Bara potentiellt olika ståndpunkter eller semantiska misstolkningar. Vet dock inte hur mycket jag bryr mig om vilket.