Troberg said:
Tja, eftersom det verkar finnas ett intresse av att diskutera frågan, så börjar jag med ett statement att diskutera kring:
* Författarens enda ansvar, och den enda punkt han kan blir rättmättigt kritiserad på (med avseende på personbeskrivning/personfördelning) är att förse läsaren med intressant innehåll. Ingen annan moral binder historien som författaren väver.
Den tes du framför ser vid första anblick rimlig ut.
Som stöd för denna tes som också råkar vara ditt argument och själva slutsatsen på samma gång anger du några exempel:
Troberg said:
Det finns många exempel på böcker/författare som skapat världar som inte uppfyller samhällets normer, men som ändå är berättigade som litterära verk. Några exempel:
* John Norman, Gor-böckerna.
[...]
* William Shakespeare, The Taming of the Shrew.
[...]
* Stephen Donaldson, Covenantböckerna.[...]
Jag har tagit mig friheten att inte citera vad de här herrarna skrivit för "tvivelaktigheter" då dessa ändå inte förtjänar kritik (enligt dig). Och det är ju väldigt lämpligt att vi gör så eftersom du använder dessa verk som exempel på att de inte förtjänar kritik. De blir med andra ord dina debattens slagträn på grundval av att de trots tvivelaktigt innehåll inte är tvivelaktigt nog att inte kvalificera sig som litterära verk.
Detecting: Cirkelresonemang och jättemärklig slutsats.
Vilket naturligtvis leder oss till frågan: Vad är definitionen av ett litterärt verk? En bok? En serietidning? En pamflett? Vilket värde gör du anspråk på att de här verken har för sitt bidrag i diskussionen, Troberg?
Låt oss säga att de här litterära verken på basis av att de är litterära verk står över kritik gentemot sitt-.. Ja vad? Inte innehåll, för det anger du ju att litterära verk ska kritiseras för.... Så vad i så fall? Vad är det utöver innehåll som man kan kritisera litteratur för, månde?
/Recca, förvirrad.