Immersion finns inte
En artikel jag alltid nämner, vilket var en ögonöppnare för mig,
är The Character Interpretation: The Process Before the Immersion and the Game från lajv-boken
Beyond Role and Play - som handlar om processen för att skapa immersion. Artikeln var också startskottet för mig att inse hur vi bearbetar information via en
process. När jag tog in informationen jag läste, om hur man blir mer och mer involverad i sin roll ju mer dess värderingar ger effekt i spelvärlden, så insåg jag att man får inte inlevelse i rollen utan att det är just dess värderingar som sätts på prov. Den här insikten förstärktes sedan när jag, bland annat, läste om The Big Model och att utforska premisser under spel. Att utforska mening/innebörd/åskådning.
Det finns många olika sätt att skapa inlevelse; via mekanik och
flow; via värld och
presence; via grupp; via fiktion; via mening och
immersion. Att folk pratar om inlevelse i karaktären som "immersion" är därför för mig fel, utan att det handlar om inlevelse i
mening. Karaktären är blott ett kärl för att hantera olika perspektiv av mening, må vara spirituell, etisk, ideologisk, moralisk eller andra sorters åskådningar av livet. När jag insåg detta breddades min vy av att kunna se mer av världsyttringar och kunna spela ut dem utifrån antingen rollpersonerna eller spelarnas egna åskådningar och tankar kring meningen med livet. Insikten underlättade också, för mig, hur jag kan skapa strukturer (numera "processer") för att lättare kunna få inlevelse i mening på ett sätt som inte bara behöver vara rotad i karaktären.
Så immersion finns inte, åtminstone inte i den form folk tror att den tar sig.