Som jag skrev, men du inte citerade:
På de videoklipp som finns syns det att slaget avslutas med en "knuff".
D.v.s. innan slaget är armen i 90 graders vinkel, efter slaget är armen helt utsträckt.
Alltså, de _säger_ fem-sex meter i youtube filmen. Men det är ju inte riktigt det vi ser. Eller rättare sagt, det beror väldigt mycket på vad man menar med att "flyga".
Det jag ser i filmklippen (jag tittade i och för sig inte igenom hela och snabbhoppade ett par gånger) är hur en person blir träffad (och uppenbarligen träffad med rejäll kraft, det säger jag inget om!) och antingen faller bakåt eller stapplar något steg bakåt i ett oerhört optimistiskt försök att hålla balansen, varpå de faller raklånga.
Om en person faller raklång bakåt från stående så blir ju bara det typ 2.5 meter (om man tänker sig att man mäter till de utsträckta armarnam, vilket jag är säker på att man gör när man vill ha sensationella siffror =).
Så jag tror man ska ta "flyga 5-6 meter" med en extrem nypa salt, men absolut verkar han kunna få en person att "förlytta sig några meter".
Den där "dokumentaren" verkar handla mer om myten om Bruce Lee än verkligheten.
Förövrigt: om man hållerupp handen med usträckta fingrar mot en vägg och sen knyter den, så ska man ha bra jäkla små händer för att det resulterande avståndet ska bli "1 tumm". För mig blir det närmare fyra tumms mellanrum.
Men här är ett intressent experiment ni eventuellt kan utföra hemma;
Sätt er på en rullstol, ta spjärn mot väggen med fötterna och skjut ifrån så hårt ni kan och se hur långt ni kommer (var försiktiga så ni inte bara välter stolen och slår er! Gör detta på egen risk efter en grundlig riskgenomgång!). Bruce Lee hade antagligen kommer längre än vad ni gör, men det ger ändå lite känsla för vad som är möjligt. Nog kan man få någon att flytta på sig om man lägger sin egen kroppsvikt bakom, och de inte riktigt är beredda på det.
Är de beredda på det kan det bli lite värre. Titta på tackelträning i amerikansk fotboll =)