Det jag verkligen saknar i de flesta rollspel är en esakleringsmekanik. Eller rättare sagt något system för att hindra oavsiktlig eskalation.
Så här va; det är fullt möjligt att slåss utan att orsaka varandra förödande skador eller död. Sure, olyckor händer, men överlag är i alla fall min yngre skolålder fylld av exempel där det bråkades ganska hårt och det absolut värsta som hände var att någons tröja gick sönder (och även det var väldigt ovanligt). Möjligen fick någon näsblod nån gång, men jag kan fatksikt inte minnas att det nånsin gick så långt.
Men i rollspel finns det oftast ingen skillnad mellan att slå nån med näven eller att slå nån med ett svärd (Förutom att svärdet gör mer skada och alltså får samma jobb gjort snabbare). Möjligen räknas knytnävar som "icke dödligt" till skillnad från svärd, men det finns liksom inget som "uppmuntrar" en rollperson från att låta bli svärdet och hålla sig till nävarna. Förutom möjligen en SL som tjatar om att polisen kommer, men i ärlighetens namn; vad ska de göra? Låsa in rollpersonerna? Lycka till med den där kampanjen du hade förberett, länsmansjävel (förlåt, jag menar SL).
IRL så finns det en väldigt bra anledning till att inte plocka upp en sten eller en stol, och det är att motståndaren ju då kanske gör samma sak och då gör det ju mer ont på mig. Risken för att JAG ska bli skadad ökade just. Och generellt sett upphör striden lååååååååååångt innan någon av parterna faktiskt går ner på riktigt. I verkligheten, om inte fajten är hårt regulerad av regler, slutar fajter med att båda parterna ligger och brottas på golvet, varpå nån av dem får den andra i ett bra strypgrej som de inte kan komma ur och då är det liksom över.
Jag skulle vilja se nån form av eskaleringsnivåer i rollspelsstrid, där konsekvenserna motsvarar nivån. Jag har inga bra namn på det, men säg typ "kamratlig/skadlig/dödlig". Så länge alla håller sig på "karmratlig" nivå så riskerar ingen egentliga permanenta skador (Annat än i extremfall/fummel). Om någon väljer att eskalera kampen till skadlig genom att plocka upp en stol, eller en gren eller dylikt, då föränras hela dynamiken för striden därefter (och konsekvenserna).
Helt enkelt göra det till en mycket tydligare skillnad om någon väljer att dra sitt svärd.
Själva skadetänket saknas ju också ofta i rollspel. Vi ignorerar väldigt lätt en rollpersons alla lidanden som vi själva aldrig skulle stå ut med. Risken att förlora ett par KP är liksom inget som hindrar oss från att skicka in rollpersoner i vansiniga situationer.