Ser du på en sådan insats som att den är lik det som händer i ett barslagsmål...? Det du pratar om även där är regelstyrt. Det är en insats där styrkan anser sig ha tillräcklig kontroll på situationen att de kan ingripa på det sättet. Sedan ser jag åtminstone ganska ofta i sådana situationer att de som gör insatsen är beväpnade i händelse av att situationen skulle eskalera. Säkerhetsvakter har ett uppdrag att ta hand om en person utan att bruka mer våld än nödvändigt. Sedan genomförs insatser av den typen i grupper som är tränade att arbeta tillsammans. Har man en sådan grupp runt sig och inte är i numerärt underläge så visst. Ned på marken och grappla om du trivs där och tror att du vinner. Om inte så skulle åtminstone jag rekommendera att hålla sig på fötterna.Så om man tittar på militärer, poliser, swat, säkerhetsvakter så är det extremt vanligt att när de rusar in en byggnad att tackla ner folk på marken och hålla fast dem och de är absolut i en situation där de kan komma fler inrusade.
Varför är det en katastrofal idé tänker du? I en strid utan regler, om du är på väg in i en choke i en riktig strid så är det extremt lämpligt att göra precis allt man kan för att inte hamna där och även om du har hamnat där så är det väl även då extremt lämpligt att göra vad man kan för att ta sig ur? Vad tänker du händer annars? Vad brukar konsekvensen av en choke bli?Jag kan inte understryka nog hur man absolut INTE ska försöka bitas om någon har en i ett strypgrepp, det är en katstrofal ide.
Som jag nämt tidigare så fokuserar du på attack över kontroll, vänd på det istället.
Jag säger det igen; Det jag pratar om är enbart om vi befinner oss i en strid där regler inte gäller och konsekvenser av förlust är mycket dåliga. Om vi befinner oss i en kontrollerad miljö där regler och dommare styr så är det en annan spelplan. Jämnför till exempel med våldtäkt/överfallsträning etc.