Precis så där resonnerade jag också förr. Men jag upptäckte något. Altor är inte allt, och vem säger egentligen att Altor är the one and only av DoD-världar?
Så säger vi bara för att vi blivit matade med Altor så väldigt länge och för att DoD var som starkast och sålde flest böcker under en tid då Altor gjrode entré.
Jag var fly förbannad över att det skulle finnas sådant som Chronopia, och Riotminds ville jag inte ens befatta mig med när jag började spela. DoD skulle ju vara så nära rötterna som möjligt, fast med bra grundande regler och några mysiga extraböcker. Därför blev det 91 för mig. Det som kom där efter, det var ju inte DoD för böveln!
... Men det är det ju. Jag lärde mig mycket när jag harsplade ur mig mörka eder om Trudvang osv. och Krille, Arfert och andra kom och talade om ett och annat för mig.
Back to the roots. Det är något som är viktigt när man diskuterar DoD tror jag. Vad fanns i första versionen 1982? Inget Ereb Altor i alla fall, och det som var värld var ganska primitivt. Det fanns odjur, och det fanns berg och skog att måla upp framför sig rätt och slätt. Det fanns inget civiliserat Altor att läsa sida efter sida om. Visst tycker jag att de tydigare versionerna är bäst, och då 91 som främsta favoriten och jag håller mig mestadels emellan 85-91 med eget material. Expert är ju riktigt najs, och jag skulle faktiskt våga säga att DoD i sitt tidigaste skede var mer ett primitivt Trudvang än en kopierad Tolkienvärld. Men jag tycker inte att vi skall snöa in oss i världar när det kommer till DoD.
DoD är egentligen inte värld för fem öre om vi tänker efter. Det anser i alla fall jag. DoD är en helhetsstämning, en helhets bild. En bild av ett svenskt rollspel som med gamla BRP-regler leverer grottkräl och åter grottkräl på sitt alltid så enkla vis. Det finns många grottkrälsspel i denna värld, och D&D är mest känt. Men DoD, ja DoD liknar liksom inget annat. Det är svenskt och det är sitt eget ändå, och det märks på något vis.
Detta upptäckte jag speciellt förra året när jag kom med i en grupp på folkhögskolan där jag går, där jag själv inte var SL för en gångs skull. Vi lirade DoD6. Då upptäckte jag något som jag skulle ha upptäckt mycket tidigare om jag inte varit en trångsynt jävel; DoD är DoD. Detta var också DoD. Det var enkla BRP regler, lite omgjort vad det kommer till 2 extra grundegenskaper och magisystem i annan form osv. Men nog tusan var det samma sak i stort sett.
Världen, världen är heller inte att gnälla på. Absolut inte. Trudvang är en mästerlik värld, för den är så satans mysig. Det tycket jag i alla fall. Det är en riktig "tomtar och troll"-värld som bjuder på allting från undersköna platser till hjärtinfarkts-spänning. Faktiskt mycket mer innehållsrik i sagostämning än Altor som egentligen är ganska jordnära och platt. Ja, jag kan ha sagt att Trudvang också är skön för att den är just jordnära några gånger. Fast på ett annat sätt menar jag då. Den är mer primitiv, och den ligger oss nära tackvare de starkt mytologiskt inspirerande delarna. Det är så jag menar då. Bara så att de som undrar vet. Altor känns ganska platt; en känsla av Gondor med barrskogar omkring enligt mig. Därför jag alltid haft min egen värld.
Jag föredrar dessutom DoD6 före Trudvang. Nå, vi lämnar världen därhän, det är densamma i DoD6 som i DoDT. Det är det här med Back to the roots jag vill tala om. DoD6 är ju mer DoD i känsla av regelskäl och uppbyggnad än vad DoDT någonsin kommer att bli, eller hur?
I Trudvang försvann grundegenskaperna, fasta yrken försvann, stridssystemet blev överarbetat för att vara DoD etc. Ja, vi kan gå vidare i hundra år.
Jag ska nu avsluta med att säga att jag inte gav det här svaret för att vara någon besserwisser, eller för att läxa upp någon gällande DoD's regelsystem osv.
Jag tycker det är en intressant sak att diskutera, och jag tror att många inte ser just det som jag tycker att jag lärt mig att se, genom att själv ha spytt galla över senare DoD och inte hört på ordentligt och funderat över spelets faktiskta mekanism. Det fick jag dock lära mig när några här gav mig mången visa ord. Nå, så här ser jag på det idag, detta är ju min uppfattning, men jag tycker inte att man skall ta ut någon DoD-version i förskott.