Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
I så fall använder du termen på ett annat vis än alla andra. Det är givetvis ingen som säger att du inte får göra det, men det gör onekligen kommunikation lite svårare.
Tänkte enbart på 3.5 när jag skrev "tidigare".Marco Behrmann said:D&D fram till 3e hade i princip inga skills alls (om man inte var rogue). Därför var level det enda som gav dina mekaniska förutsättningar i spel.
I EDD fick man även grundegenskapshöjningar och hjälteförmågor via hjältepoäng.Det du pratar om är inte levels utan erfarenhet. Att spelen ger utveckling genom Erf/XP. Men det blir så generellt så iaf jag tycker att det är rätt meningslöst - nästan alla rollspel har en "ding"-mekanism så - what's the point?
Precis, så DoD6 och EDD har inte så stora skillnader på just den fronten, enligt mig.Men det blir så generellt så iaf jag tycker att det är rätt meningslöst - nästan alla rollspel har en "ding"-mekanism så - what's the point?
Nu när jag ändå har dig på tråden (i tråden?), hur kom det sig att du skapade bonuserf-systemet? Vad ville du få fram med det? Jag har haft teorier som jag nu äntligen kan få svar på.Mekanurg said:Eftersom det var jag konstruerade den regeln och eftersom jag inte gillar level-system (jag var extrem BRP-fan pa 1980-talet), skulle jag garna vilja veta hur du resonerar.Redan från EDD har det funnits ett minilevelsystem i och med bonuserfarenhetspoäng.
Vad jag minns 24 år efteråt vad att jag ville ha en mekanism åt SL för att belöna "gott rollspel". Jag hade haft en hemkokt system för det i den Travller-kampanj jag körde 1978-82 och både jag och spelarna hade gillat det.Nu när jag ändå har dig på tråden (i tråden?), hur kom det sig att du skapade bonuserf-systemet? Vad ville du få fram med det? Jag har haft teorier som jag nu äntligen kan få svar på.