Mogger
Hipsteranka
Re: Systembyte
Så, om vi ska få någon rätsida på den här tråden kan det nog vara bra om vi utgår från att det finns massor av olika preferenser och lika många olika sorters spel. Läste du InterZone förresten? Hur tycker du om att man inte kan dö där, om man inte själv väljer det? För det är ju inte Drakar och Demoner med fuskslag vi pratar om här, utan spel där avsaknad av döden (eller där den är självvald) faktiskt har ett syfte.
Fast, vad är det du vill prata om? För det första tycker jag att det är konstigt att du har den här inställningen efter att ha spelat både nya Trakorienspelet och Version Noll, där det finns massor av coola alternativ till strid, och för det andra ser jag inte poängen med att utgå från att spel där du inte kan dö om du inte själv vill skulle vara tomma Hollywoodkopior.ninepointone said:Tror de flesta spel med ett stridssystem fortfarande har någon form av risk för dödsfall. Om så inte är fallet tycker jag nästan det känns ännu konstigare.
Utgår man från synsättet att rollspel är som en film så har man ju ganska ofta situationer där någon av huvudpersonerna dör? (iaf om det finns flera huvudpersoner vilket nästan alltid är fallet i rollspel).
Tycker väl kanske att det blir lite väl mycket "Hollywood" över rollspel när karaktärerna kan ta sig för vad som helst och ändå alltid rida leende bort i solnedgången
Så, om vi ska få någon rätsida på den här tråden kan det nog vara bra om vi utgår från att det finns massor av olika preferenser och lika många olika sorters spel. Läste du InterZone förresten? Hur tycker du om att man inte kan dö där, om man inte själv väljer det? För det är ju inte Drakar och Demoner med fuskslag vi pratar om här, utan spel där avsaknad av döden (eller där den är självvald) faktiskt har ett syfte.