Re: Systembyte
Ett av mina ansvar som spelare är att vårda min karaktär givet reglernas förutsättningar och enligt det sociala kontrakt som man satt upp. Om man hårddrar exemplet åt andra hållet så skall SL så klart inte heller förstöra spelupplevelsen för de andra tre som spelar genom att en av spelarna börjar lipa när man spelar som man kom överens om, inte sant?
Sedan är det klart att man alltid kan och bör prata om det, men att kalla det helkeff rakt upp och ned är... Helkeff.
Det är lite svårt att säga om det är helkeff eller inte... För mig känns det till exempel inte ett dugg keff om man till exempel kommit överens om att man inte skall syssla med player saves när man spelar, om spelaren har försatt sig i en situation där denne inte har kontroll och agerat oförsiktigt etc.Genesis said:* Spelare: Fan, min rollperson kan ju inte dö nu. Det vore ju fetkeff. Hon är ju mitt inne i att upptäcka sin inre demon. Dör hon nu så sabbas ju hela den berättelsen.
* SL: Nä, det tycker jag inte. Du dör. Nu får du göra en ny rollperson.
… är dysfunktionellt. Det kan knappast vara upp till SL att avgöra när en rollperson får leva och när hon får dö.
Ett av mina ansvar som spelare är att vårda min karaktär givet reglernas förutsättningar och enligt det sociala kontrakt som man satt upp. Om man hårddrar exemplet åt andra hållet så skall SL så klart inte heller förstöra spelupplevelsen för de andra tre som spelar genom att en av spelarna börjar lipa när man spelar som man kom överens om, inte sant?
Sedan är det klart att man alltid kan och bör prata om det, men att kalla det helkeff rakt upp och ned är... Helkeff.