Re: Tveksam
Sorry, det är lätt att drifta iväg... Backtrackar lite. För att klargöra: Du tycker att om termer som gameism inte skrämmer iväg - eller att KP och liknande gör det lika mycket?
Skillnaden som jag ville åskådliggöra i mitt första svar (men som jag gled ifrån sedan) var att det är skillnad på term och term. KP är väldigt konkret och lätt förståeligt, medan gaemism och simulationsim är abstrakta termer. Den första har en betydelse, den andra har flera. Det är det abstrakta som skrämmer bort (vlket Necross sa: "Ord som simulationism och narrativism tror jag hade skrämt bort en hel del spelare."). Det spelar visst roll hur de definieras om de skrämmer bort spelare.
Abstrakta ord låter dessutom pretto och det är inte .direkt bra så bra som reklam för nya spelare.
Du skriver: "Nu tycks det istället som om de kan lära sig sådana termer utan problem, så hur svårt ska det vara att lära sig termer för olika inriktningar på rollspelande?"
Och som jag skriver över, det är abstrakta ord och kan betyda vad som helst. KP är konstant och klart (som kan beskrivas med att 1+1 alltid är 2), medan gameism snarare är en ekvation (x + y = z, där X är person A:s definition + extra tankar från person B, medan en annan person stoppar in andra variabler där). Det finns en anledning varför vi lär oss det basala och mest grundläggande först.
Därför tror jag ockå att Necross har rätt i sitt antagande kan skrämma. För att det är ett abstrakt ord som låter pretto.
(Hoppas du kände det mer on point.)