Re: Ouppnåeligt ideal
Nej men det skulle gett honom en rätt kraftig reprimand om det kom ut säg att han hade walkitalkin på
Reprimanden skulle variera väldigt mycket på ett par olika variablar:
Är uttalandet kopplat till ett regelbrott eller till personliga egenskaper?
Det här är en mycket viktig parameter. Det är inte alls särskilt olämpligt för en polis att exempelvis uttrycka sina känslor om en dömd mördare
för att denne mördat, en dömd pedofil
för att denne gjort övergrepp på barn eller en tjuv
för att denne stulit.
Däremot vore det betydligt allvarligare om en polis uttryckte sig nedsättande om en brottsling för att denne var zigenare, homosexuell, jude eller vänsterpartist.
Det senare skall definitivt leda till en kraftig reprimand. Det tidigare är inte alls lika allvarligt, eftersom det ju tas för givet att polisen faktiskt skall tro på lagarna de upprätthåller och att det är fel att bryta dem.
Så att en moderator tycker att någon är dum för att denne tagit upp ett personligt bråk på forumet - det är "olämpligt" som värst.
Hur starkt är uttalandet?
Det finns inga klara regler som säger vilka tillmälen som är okej och vilka som inte är det, men här är det viktigt att
såväl auktoritetspersonen som den omtalade försöker sätta vad som sagts i perspektiv. Det är
inte automatiskt så att den omtalade har rätt så fort hon känner sig kränkt eller vice versa.
Man måste försöka se till sammanhang och de sociala konventioner som råder, och utifrån det göra en sansad bedömning. Ett bra sätt för att göra en sådan bedömning är att titta på vad som anses vara okej att säga helt öppet.
Det finns exempelvis ett fall från en polis som beskrev en misstänkt såsom "blåneger", vilket jag anser går över gränsen med sjumilakliv - just eftersom det direkt skulle bestraffa sig om polisen skulle säga det öppet till den misstänkte.
Men här på forumet så känner jag inte till ett enda fall där någon ens fått en tillsägelse av att göra ett uttalande i stil med Waliums.
---
När kritikerna inte låtsas om att dessa parametrar finns, så bedriver de snarast propaganda för att förhindra ett fritt diskussionsklimat. Den sortens lögner försvårar informations- och åsiktsutbytet.
jag tänker inte sluta säga min åsikt för att rädda mig hos dig eller någon annan.
Det är ju inget bra. Du menar att du inte lyssnar på kritik och att ingen annan kan påtala något hos dig som kan förbättras?
Det är precis vad du anklagat redaktionen för. Ett fall av projektion?
Men visst har du några andra förslag på hur man ska få bort Walium och Dimfrost, så kom gärna med dessa.
Jag inriktar mig på sakfrågor, inte på personer. Det senare tycker jag inte kvalificerar som konstruktiv kritik.