Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v1

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Troberg said:
Om man, som jag, inte vill binda sig till att ta en film i veckan, men ändå skulle vilja skriva om någon film då och då, borde inte det vara OK?
Ingen hindrar dig.

Übereil

Swashbuckler
krank said:
Anchorman said:
Det vore ju trevligt om alla poängsatte filmerna de ser.
Men vilken skala, 1-5, 1-10, 1-100?
Själv föredrar jag 1-5
Jag tycker att man får välja själv vilken skala man vill använda. =)
Om olika skalor används så kan det vara idé att man är tydlig med vilken skala man använder. Så man vet om 5 betyder "så jävla bra" eller "helt ok".

Übereil

krank

Übereil said:
krank said:
Anchorman said:
Själv föredrar jag 1-5
Jag tycker att man får välja själv vilken skala man vill använda. =)
Om olika skalor används så kan det vara idé att man är tydlig med vilken skala man använder. Så man vet om 5 betyder "så jävla bra" eller "helt ok".

Übereil
Ja, jag håller med. Klart man anger skalan. "5/5" eller "60/100" eller vad man nu känner för.

krank

anth said:
Är det OK att recensera flera filmer?
Om man gör det på olika veckor =)

En film per vecka till klubben. Vill du recensera mer får du göra det utanför =)

//Krank, som egentligen inte kan låta bli att fundera på om hela grupptrycksgrejen blir svåranvänd om det plötsligt blir OK för medlemmar att skita i att se filmer eller se flera filmer samma vecka... Hela poängen med att formalisera försvinner ju.

krank

Übereil said:
anth said:
Självklart.

Übereil
Visst, för all del.

Men jag kommer nog bara att jämföra mig med de som, liksom mig, kör på en film varje vecka. Om jag börjar känna att jag också borde se fler filmer kommer jag bara att fastna i apatin igen och inte se något alls.

anth

Vetefan
krank said:
anth said:
Om man gör det på olika veckor =)

En film per vecka till klubben. Vill du recensera mer får du göra det utanför =)
Ja ja, det är väl inte värre än att jag recenserar det mest intressanta under veckan de veckor jag ser mer än en film. :gremsmile:

Xyas

Swashbuckler
krank said:
//Krank, som egentligen inte kan låta bli att fundera på om hela grupptrycksgrejen blir svåranvänd om det plötsligt blir OK för medlemmar att skita i att se filmer eller se flera filmer samma vecka... Hela poängen med att formalisera försvinner ju.
Ja nån ordning får det väl finnas här i kaoset :gremtongue: En film per vecka i klubben räcker väl långt? Och sen tilltalades i varje fall jag av formatet "se en film-kommentera lite". Så det blir inga recensioner från mitt håll i varje fall.

Übereil

Swashbuckler
krank said:
Men jag kommer nog bara att jämföra mig med de som, liksom mig, kör på en film varje vecka. Om jag börjar känna att jag också borde se fler filmer kommer jag bara att fastna i apatin igen och inte se något alls.
Det är så jag tänker också. Det viktiga är att inte se det som en prestigegrej att andra gör mer än en själv - och den risken kan jag (vid närmare eftertanke) se om folk börjar resencera mer än en film.

Och jag vet inte, just den begränsningen kanske borde hållas på?

Übereil

chrull

Stockholm Kartell
Det skulle vara betydligt mer intressant om filmen som ska ses specifierades i förväg. Eller i alla fall ett tema valdes. Annars blir det inte så mycket klubb som en tråd där folk pratar lite om en film de råkade se under veckan...

krank

chrull said:
Det skulle vara betydligt mer intressant om filmen som ska ses specifierades i förväg. Eller i alla fall ett tema valdes. Annars blir det inte så mycket klubb som en tråd där folk pratar lite om en film de råkade se under veckan...
Mja, hela grejen började ju med att jag och Übereil ville se mer film och ha lite grupptryck på't. I mitt fall har jag en hylla köpta filmer jag behöver ta mig igenom. Min förmåga att hålla mig till tema eller film som bestämts av andra är alltså väldigt begränsad.

Man Mountainman

Storsvagåret
God45 said:
Anchorman said:
Själv föredrar jag 1-5
1-10 tycker jag är bättre än 1-5. Om man har ett betyg precis i mitten kommer många välja det för att slippa välja. Har du 1-10 måste de välja antingen 5 eller 6. Alltså i den övre eller undre delen av medelmåttighet.
Kan vi inte ta tidningarnas system, 0-5, då? Tio steg tycker jag blir lite väl mycket.

God45

#PrayersForBahakan
Dnalor said:
God45 said:
Anchorman said:
Själv föredrar jag 1-5
1-10 tycker jag är bättre än 1-5. Om man har ett betyg precis i mitten kommer många välja det för att slippa välja. Har du 1-10 måste de välja antingen 5 eller 6. Alltså i den övre eller undre delen av medelmåttighet.
Kan vi inte ta tidningarnas system, 0-5, då? Tio steg tycker jag blir lite väl mycket.
Det är lite mycket men annars blir det så många 3:or som inte säger någonting alla... 1-6 eller funkar också för vad jag menar :gremsmile:

krank

God45 said:
Det är lite mycket men annars blir det så många 3:or som inte säger någonting alla... 1-6 eller funkar också för vad jag menar :gremsmile:
Äh, treor säger jättemycket. Minst lika mycket som andra betyg. Medelmåttig film, tiden kändes inte bortslösad, men inget man känner för att rekommendera starkt liksom.

Übereil

Swashbuckler
krank said:
God45 said:
Äh, treor säger jättemycket. Minst lika mycket som andra betyg. Medelmåttig film, tiden kändes inte bortslösad, men inget man känner för att rekommendera starkt liksom.
Det där är en tvåa, enligt mig.

Übereil

krank

Übereil said:
Det där är en tvåa, enligt mig.

Übereil
Jag brukar tänka ungefär såhär:

1) Jag vill ha tillbaks mina två timmar. Faktum är att jag vill ha tillbaks två timmar ytterligare för sveda och värk. Den här filmen ska brännas bort ur verkligheten. Det kan överhuvudtaget inte tänkas existera sämre filmer än såhär. Kill it. Kill it with fire.

2) Dålig, men ögonen blöder inte. Kommer att avråda folk som vill se den. Den berörde inte, höll inte intresset uppe, var inte speciellt snygg. Kort sagt rätt kass, men inte katastrofal.

3) Helt OK, värd att se om man inte har något bättre. Kommer varken aktivt rekommendera eller avråda. Meh.

4) Riktigt bra film. Kommer att rekommendera, även om den lider av en del skönhetsmissar som är lite svåra att bortse från. Kan tänka mig att köpa och se om.

5) Det blir inte bättre än såhär i den här genren.

Den skalan låter mig säga ungefär allt jag brukar vilja säga om filmer =)

anth

Vetefan
chrull said:
När jag väljer film är temat "konstigt".

Jag såg just "House", en japansk film från 1977
http://www.imdb.com/title/tt0076162/
http://en.wikipedia.org/wiki/House_%281977_film%29
Det är någon form av skräck-komedi.
Tänk er Evil Dead, en sån där film där ett gäng ungdomar är i ett öde hus och de dödas en efter en av det hemsökta huset.
I det här fallet är det 7 japanska skolflickor.
Tänk er sedan att varje dödsscen är inspelad av Benny Hill eller Monty Python.
Lägg sedan till lite allmänn weirdness så som bara japaner kan göra.

Om den var bra?
Låt oss säga att man måste ha konstig smak för att uppskatta den här sortens film.
Jag ger den en svag 7:a på en skala från 1 till 10 - så jag antar att jag har konstig smak. :gremsmile:

gizmo

temporary sunshine
krank said:
5) Det blir inte bättre än såhär i den här genren. Vad är klockan? Ett på morgonen? Skit samma, jag måste se om den direkt.