Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v2

God45

#PrayersForBahakan
Du måste se Election 2 :gremsmile: Det är en av de där uppföljarna som verkligen bygger vidare på orginalet. Den är i min mening bättre än 1:an eftersom den utgår från att man redan känner till allt det de presenterade i 1:an.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
15 sekunder låter mycket kortare än vad jag minns. Men å andra sidan var det nog fem år sedan jag studerade det här ämnet. Minnet sviker oftare än vad man vill erkänna =)

Gissar dock på att tiden kan förlängas lite med olika metoder så som hyperventilering.

15 sekunder låter dock rätt bra ur rollspelssynpunkt: du är i vakum. Du har tre rundor på dig att göra något åt saken.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mole Men Against the Son of Hercules (1961)

Nu har jag och min gäst E tittat på Mole Men Against the Son of Hercules från 1961. Det är alltså fråga om en italienskproducerad sword & sandal-film med ett par biffiga karlar och några mer eller mindre våpiga kvinnor. Paul Wynter, tvåfalldig vinnare av Mr Universum, spelar huvudpersonens sidekick Bangor. När den faktiska huvudpersonen Maciste (Mark Forest) befriar honom så klättrar förstås Bangor upp i ett träd och gömmer sig. När faran är över kommer han ner, kastar sig på marken framför Maciste och sätter Macistes fot på sin rygg och säger att han ska vara hans slav för evigt. Maciste skrattar lite och håller ett litet minital om att ingen minsann är född slav eller härskare. Även om det kändes jävligt stolpigt och obekvämt nu kanske det var lite av en grej 1961? Den svarte Bangor fortsätter dock göra och säga lite fåniga och dumma saker genom första halvan av filmen.

Lagom till andra halvan har Bangor hittat sitt mod, och tillsammans med hans klipska och ändå ganska aktiva barndomskärlek som är en av mulvadsmännens slavar så får vi två ändå (i sammanhanget) rätt schyssta färgade huvudpersoner. Ett par av de andra filmerna i samma genre och från samma tid som jag har sett har inte varit lika duktiga på den här biten (i Thor and the Amazon Women från 1963 så säger den svarte sidekicken ”master” till Thor i princip hela filmen) …

Bäst med filmen var följande saker:
• Det enormt tidstypiska ledmotivet!
• När de första mulvadsmännen ligger och sprattlar halvhjärtat på en strand för att vi tittare ska få veta att de dör av solen!
• Fajten mot apbesten i buren (väldigt lökig)!
• När hjälten kastar FYRA spjut samtidigt och träffar FYRA olika motståndare!
• Att mulvadsmännen har värsta James Bond-luckan som döljer ingången till deras underjordiska kungarike!
• Att ondingarna överfaller godingarna med tio lite loja lejon som plötsligt traskar ut genom en lucka i väggen!

Jag förstår att ni är grymt sugna på att se den här filmen nu, och det kan ni göra på YouTube när andan faller på!

anth

Vetefan
Rymdhamster said:
Det är bara en atmosfärs skillnad i tryck, och det tryck som kroppen själv utgör på saker inuti kroppen är tillräckligt för att motverka detta. Temperaturen är förvisso låg, men det är också ont om medium som kan ledda bort värmen från kroppen, därför sker avkylningen ganska långsamt.

Jag har för mig att "rekordet" på att överleva i "vakum" än så länge ligger på 1 minut 40 sekunder. Det är utan några bestående men. Medvetslöshet inträder efter en 30-40 sekunder, dock om jag minns rätt från nasas forskningsrapporter i ämnet.
Jag var/är fullt medveten om vad du säger :gremsmile:
(även om du ha lite fel)

Enligt kranks länk:
Man blir medvetslös efter 15-20 sek
Man börjar få skador efter 30-40 sek
Man kan säkert överleva 1-1½ min

Så att ligga och sprattla i en minut utanför en luftsluss är helt orimligt.
Dock börjar det här kännas OT - och det ÄR en B-film så jag förväntade mig inte så mycket.

God45

#PrayersForBahakan
Plus, i filmer ska saker explodera i rymden! :gremlaugh:

slanfan

Hero
Jag är inte anmäld, men jag såg en film.

Beasts of the souther wild.

Dramatisk, extrem, mutantig och så lite tårar.

Übereil

Swashbuckler
Happ happ, Hellboy 2 var det. Lite lättare än förra veckans film...

Storyn är i korthet att det förr i tiden var krig mellan alver och människor, människorna vann tills alverna smidde en oövervinnerlig golemarmé som var lite som bomben. Då vann alverna men knugen kände att priset inte riktigt var värt det, så han delade kronan man behövde för att kontrollera armén och erbjöd en fred som i princip gav människor fritt spelrum (tolkade jag det som). Den bittra sonen försvann, för att komma tillbaks 2005 och försöka återsamla kronan och föra tillbaks alverna till deras rättmätiga plats i hackordningen. Det känns överflödigt att nämna att Hellboy försöker stoppa honom.

Filmen tar en lite annan take på Hellboy än första filmen gör. Om första spelet var Hunter så var andra snarare Changeling. Förvänta er en hel del féer av alla möjliga slag - främst alver, givetvis i och med att skurken är en alvprins. Det blir dock lite mycket spektakulära varelser som är spektakulära och spektakulära ibland. Framför allt i början...

...och med början menar jag första halvan av filmen. Det är nämligen filmens största svaghet. Den är lite som ett Obsidian Entertainment-spel, dvs en hel del kreativa och intressanta idéer men det är för ogenomarbetat och det håller därför inte ihop ordentligt. Det finns scener med potential men de lyckas inte få ihop någon röd tråd mellan dem och historien känns därför länge hoppig. Det är lite som att manusförfattarna först kom på slutet men inte riktigt visste hur de skulle komma dit.

För när första halvan väl är avklarad så försvinner de problemen. Filmen betydligt bättre flyt och fokus och det introduceras även ett par intressanta saker som leder till en lite intrikatare slutdel av filmen. Detta leder till ett slut som, tillsammans med en maffig slutstrid (självklart), räddar filmen för mig och gjorde att jag till slut blev rätt nöjd ändå.

Betyg: 3 av 5. Ingen djup film och den börjar dåligt, men med tiden blir det ändå rätt ok eskapistisk superhjälteaction (som, när jag tänker efter, inte innehåller jättemycket action).

Übereil

GnomviD

Heresiark
The Hunger Games (2012)

Jag hoppar in lite fult här, tänker jag. Får se om jag lyckas hålla uppe tempot. :gremsmile:

The Hunger Games

Jag och Korpa kollade på The Hunger Games i fredags. Innan det här har jag inte varit i närkontakt med serien, så jag var rätt peppad. Utslag: meh.

Jag är allergisk mot skakig kamera, så att de haft en parkinson-drabbad stackare att hålla kameran drog ner mitt intryck; speciellt slagsmålsscenerna blev ju helt omöjliga att förstå. Vissa av klippningsbesluten - flashbackgrejerna, huvudsakligen - var väldigt tveksamma och en del specialeffekter fick mig att skratta för att de var löjliga. Men det kan man leva med.

Filmen var bra när ungdomarna var ute i skogen och hade ihjäl varandra; när den handlar om gruppdynamik och hur Katniss påverkas psykologiskt av hungerspelen. Skurkarna var för mycket high school-film och Rue som en metaforisk lillasyster blev för uppenbart för min smak, men på det stora hela funkade det. Det är inte Flugornas herre-klass, men det är inte mycket som är det.

Filmen kändes för lång och i alla fall halva tiden i the Capitol kunde ha klippts bort. I mina ögon blev det en massa populistisk kritik mot den dekadenta 'makten' utan att det visades någon substans. Jag försökte komma fram till vad berättelsen egentligen vill kritisera, utan att fatta nåt. Att den liberala nomenklaturan i Washington utövar terrorstyre över landsbygden? Nej, det är liksom för verklighetsfrånvänt. Filmen riktar udden mot nån hypotetisk fascism utan verklig förebild - som att en hypotetisk fascism behöver kritiseras. Katniss och Petas uppror förenklas till något slags "lyssna på ditt hjärta"-waller, och filmen tappar sin möjlighet att säga något meningsfullt om sin samtid.

The Hunger Games misslyckas som dystopi, men lyckas skapligt som bildungsroman. Jag kommer nog inte se om den, men det har mer att göra med mina egna preferenser än filmens kvalitet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jarl said:
Man kan nog vara Alien-nörd eller Aliens-nörd. Vilken film man tar som kanon påverkar rätt mycket hur man ser på de andra filmerna.
Wot? Jag älskar både Alien och Aliens! Och Alien 3 och Aliens 4. 1:an och 2:an har väl inget som motsäger varandra? De är ju bara olika typer av filmer (skräck/action). Det är ju 3:an som möjligen avviker från kanon då det är denna som introducerar att aliens ser olika ut beroende på värddjuret. Det hade jag svårt för i början, men efter att jag väl vant mig vid tanken så har jag inga problem med det, utan börjar till och med tycka att det är coolt och vettigt.

Enda frågan i Alien-serien tycker jag är vilket typ av film man gillar. Skräck (1an), Action (2an), Skräck (3an) eller Skräckaction (4an).

Sodivra

Champion
Jag har kollat på Che del 2 och Redlettermedias recension av Star Wars: The phantom menace. Eftersom recensionen är 70 minuter lång (finns för lika långa för episode 2 och 3) så tycker jag att det är en dokumentärfilm... typ. Den befinner sig i någon sorts märkligt postmodernt mellanting. :gremsmile:

Recensionen är en otäck gubbe som analyserar och gör narr av filmen och emellanåt säger otäcka saker. Trots att man blandar alla dessa tre saker så är analysen klockren och väldigt skickligt utförd. I början kändes det lite märkligt med hela otäck gubbe-rösten och inslagen, men jag vande mig snabbt, och så här i efterhand gör det väl filmen lite intressantare än att bara lyssna på någon som pratar, antar jag.

Av någon anledning tycker jag att det är väldigt bekvämt och kul att titta på den här, det är tredje gången jag ser den nu, kanske för att den ändå ligger på youtube och därmed kommer ur en idéhistoria där material ska vara lättillgängligt och lätt att slötitta på. Längden passar mig nog väldigt bra, jag såg Interstella 5555 typ 15 gånger, och den är ungefär lika lång. Fler 70-minutersfilmer!

Men som sagt, recensionens största behållning är ändå den ganska skarpsinta och pedagogiskt upplagda analys som blandas med humorn. Och det faktum att blandningen funkar, som tittare så växlar jag liksom mellan "höa höa" och fokuserad och fundersam uppmärksamhet utan att det känns krystat.

Jag ger den en tre stjärnor. Och en halv. Av fem. Det mellanmjölkigaste betyg som finns! Eller okej då. Fyra. Jag gillar den ju faktiskt.

Che del 2 gillade jag nog lite mer än att titta på del 1. (Förra veckan) Att se allt gå åt helvete kändes mer.

God45

#PrayersForBahakan
Har du sett redletter medias långfilm Feeding frenzy med den där läskige gubben som en av karaktärerna? Det är en av de bästa komedierna jag såg förra året :gremsmile:

Sodivra

Champion
God45 said:
Har du sett redletter medias långfilm Feeding frenzy med den där läskige gubben som en av karaktärerna? Det är en av de bästa komedierna jag såg förra året :gremsmile:
Nej, tack för tipset. :gremsmile:

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Anchorman said:
Who am I

Men fightingen är ju därför man kollar på Jackie Chan, fighting och stunts så titta på följande klipp och njut:

Episk fight!
Japp, och just den där fightingscenen är ju hysteriskt rolig... *S* Den där benfäktningen tex, helt ofattbart osannolikt; skenbenen borde blivit gele... :gremlaugh:

Jocke

Man med skägg
Jag kom på att jag såg men film till förra veckan.
Hamilton 2 - nån undertitel om en dotter som det gäller.

Vilket skräp. Den sämsta filmen jag sett under 2013. Och kanske även under 2012.
Jag har läst boken. Den behandlar islamofobi att Guillou inte gillar familjen Saud och drar av rambohjältande på slutet. Den är överlag inte så bra.

Filmen är mer antikmuslimsk och sämre på alla plan.

Observera att killen som röker och kör MC är samma kille som blir tokmobbad i Ondskan.

Det är nått larv om att "riktiga elitsoldater inte säljer ut sig till kidnappningar av barn" med också.

1 av 5

Och ettan bara för att Mr Green placeringen är ganska rolig.

Fan vad usel film vi vågar göra i det här landet.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har sätt Zodiac av David Fincher.
En Hollywood filmatisering av händelserna runt en av världens mest spännande seriemördare.

filmen tar sig en del frihet mot verkligheten, men i det stora hela så är det en bra film. Tiden bara flög förbi när jag tittade på den och det ser jag som ett gott tecken.

Om man vill se en "realistisk" film om poliser som jagar en seriemördare så är den här att rekommendera.

//Lukas som vet att det var butlern som gjorde det.