Mole Men Against the Son of Hercules (1961)
Nu har jag och min gäst E tittat på
Mole Men Against the Son of Hercules från 1961. Det är alltså fråga om en italienskproducerad sword & sandal-film med ett par biffiga karlar och några mer eller mindre våpiga kvinnor. Paul Wynter, tvåfalldig vinnare av Mr Universum, spelar huvudpersonens sidekick Bangor. När den faktiska huvudpersonen Maciste (Mark Forest) befriar honom så klättrar förstås Bangor upp i ett träd och gömmer sig. När faran är över kommer han ner, kastar sig på marken framför Maciste och sätter Macistes fot på sin rygg och säger att han ska vara hans slav för evigt. Maciste skrattar lite och håller ett litet minital om att ingen minsann är född slav eller härskare. Även om det kändes jävligt stolpigt och obekvämt nu kanske det var lite av en grej 1961? Den svarte Bangor fortsätter dock göra och säga lite fåniga och dumma saker genom första halvan av filmen.
Lagom till andra halvan har Bangor hittat sitt mod, och tillsammans med hans klipska och ändå ganska aktiva barndomskärlek som är en av mulvadsmännens slavar så får vi två ändå (i sammanhanget) rätt schyssta färgade huvudpersoner. Ett par av de andra filmerna i samma genre och från samma tid som jag har sett har inte varit lika duktiga på den här biten (i Thor and the Amazon Women från 1963 så säger den svarte sidekicken ”master” till Thor i princip hela filmen) …
Bäst med filmen var följande saker:
• Det enormt tidstypiska ledmotivet!
• När de första mulvadsmännen ligger och sprattlar halvhjärtat på en strand för att vi tittare ska få veta att de dör av solen!
• Fajten mot apbesten i buren (väldigt lökig)!
• När hjälten kastar FYRA spjut samtidigt och träffar FYRA olika motståndare!
• Att mulvadsmännen har värsta James Bond-luckan som döljer ingången till deras underjordiska kungarike!
• Att ondingarna överfaller godingarna med tio lite loja lejon som plötsligt traskar ut genom en lucka i väggen!
Jag förstår att ni är grymt sugna på att se den här filmen nu, och det kan ni göra på
YouTube när andan faller på!