Här kommer mitt bidrag till månadens tema. Det var svårt att skriva något bra på det här temat, för döden är ett outtömligt tema och det finns så mycket att skapa kring något så stort och outgrundligt. Därför, är jag rädd, resulterade det i en tämligen kort och dålig text.
Hur som helst fick jag ändå skriva något på en grej jag filat på länge. Den grejen är ett ord –
glasdansare. För någon månad sedan då jag i godan ro satt och klottrade i ett litet spiralblock jag har för att samla stoff så råkade jag skriva ned det ordet. "Vad fan!" tänkte jag. "Vilken häftigt ord, men vad betyder det?" Och sedan dess har jag försökt att ta reda på just det, vad ordet kan ha för betydelse.
Jag har redigerat den här texten fram och tillbaka i ett par dagar nu. Ja, den är alltså nyskriven, jag hade ingenting faktiskt att ta på vad gäller glasdansare innan det här temat. Jag har nu pillat och synat, utan att hitta någon bra väg, utan att nå dit jag skulle vilja nå – vart nu det är. Någon gång måste man vara nöjd och ge sig och så fick det bli. Döm mig skoningslöst, för det behöver jag sannerligen iom den här texten.