Re: Tema: Döden
Alltså, konceptet är bra och engelskan är i sin helhet helt okej, säkerligen inte så att jag själv kan säga att jag kunnat göra det bättre. Det flyter på och så. Dock känner man – tycker jag, att det inte är en person med engelska som förstaspråk som skrivit detta. Det kan vara så att jag undermedvetet känner av det för att jag vet att du är svensk, men jag tycker att ordval och somliga meningsuppbyggnader avslöjar det. Mycket "Yeah", "thought" när jag förväntade mig "expected" osv. Småsaker som liksom avslöjar det. Det är svårt att ange det i detalj men det finns där, som det så ofta gör när man inte besitter en "full" vokabulär av språket i fråga.
Nå, konceptet är coolt men jag saknar känsla och kraftfullhet. För min del hade du kunnat kapa bort nästan halva texten där berättaren försvarar sin trovärdighet och beskriver, lite för mycket, kring vem hon var förut. Det har nog kanske med smak att göra, men för min del hade texten gjort sig mycket bättre om den varit rappare och kommit igång direkt och om du skippat hela den där "ni kanske inte tror mig"-grejen.
Sedan undrar jag om du vill väcka någon sorts tänkar eller känslor; kanske skräck – eller om du bara ville att texten skulle upplevas som ett konstaterande? Jag upplevde nämligen det senare då jag inte kände någon verklig kraft och känsla i hennes upplevelse. Jag skulle vilja ha mer dramatik.
Så: Din engelska är bra och ditt språk fungerar även om jag tycker mig ana en svensk bakom kulisserna, konceptet och storyn i stort är intressant och bra men jag saknar precision och dramatik. Förövrigt ska du ha en stor ryggdunkning för att du väljer att kasta dig ut och skriva texter på engelska, för det är svårt men god träning och kräver sitt för att flyta på. Bra jobbat!