Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel I

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,243
Location
Borås, Sverige
Re: Tema: Döden - kritik

Om du skulle ha redigerat eller inte, beror lite på vad du vill ha ut av texten. Känns lite som om det är en del lösryckta fragment som vävts ihop.

Språket är dock väldigt rakt och personligt, men saknar lite relation till vem berättaren är.

/Ulfgeir
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Tema: Döden - kritik

Ulfgeir said:
Om du skulle ha redigerat eller inte, beror lite på vad du vill ha ut av texten. Känns lite som om det är en del lösryckta fragment som vävts ihop.

Språket är dock väldigt rakt och personligt, men saknar lite relation till vem berättaren är.

/Ulfgeir
Ja, jag tänkte faktiskt på just det: "undrar om läsaren förstår vem 'jag' är och vilken relation 'jag' har till 'dig'". Det är lite klurigt som sagt, att skriva en så pass rå text som ändå ska förmedla någon form av känsla till en läsare.

Men rakt och personligt var det jag var ute efter. :gremsmile: Så där lyckades jag ju då.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Tema: Döden - kritik

Har läst och begrundat. Jag läser en del på engelska och tyckte du hanterade det alldeles förträffligt.
Vidare kunde jag inte bestämma mig om det var ett roligt stycke eller ett allvarligt. Lite galghumor kanske?
Du använder ett lättsamt språk för att beskriva hennes fruktansvärda situation och det finns en hel del humor i det. Jag gillade det skarpt.

Lite annorlunda vinklat också, vilket var trevligt. Jag och Solvebring har ju skrivit om förlusten för de som lever kvar men du skrev om förlusten för den som dog.

Bra gjort. Vill läsa fortsättningen, och gillade ängeln. Att han inte var ljus, och godhet och lulllull.
:gremlaugh:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Tema: Döden

Bara för att säga något om ordningsföljden.
Jag har ju bytt nick, som ni ser. Ingen mer Tjavva. Men jag kan ändå sätta temat i december/januari så behöver vi inte stöka med det.
:gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Döden - kritik

Ulfgeir said:
En hård och brutal text med en familjär ton som speglar förhållandet mellan missbrukaren och dennes nära. Men känns som om den är skriven lite med glimten i ögat med tanke på språkbruket. Inte helt säker på att jag skulle orka läsa en hel bok i den stilen dock.

Tyvärr finns ett par ställen där du tappat bokstäver eller har en konstig meningsuppbyggnad som gör det lite märkligt.

/Ulfgeir
Tackar för schysst och rak kritik. Ska ta den till mig och kika på texten igen när ett bra tillfälle ges.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Döden

Cissi said:
Bara för att säga något om ordningsföljden.
Jag har ju bytt nick, som ni ser. Ingen mer Tjavva. Men jag kan ändå sätta temat i december/januari så behöver vi inte stöka med det.
:gremsmile:
Ja, gör så, så ändrar jag listan efter januari sen.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Döden, kommentarer på Solve

Cissi said:
Ja, du. Jag har läst igenom texten ett par gånger till sedan du fick mig spontana reaktion och ja, jag har väl inte mycket att tillägga.

Jag älskar termen "glasdansare" och efter jag läst din text så gick jag runt i flera dagar och nynnade på "are we human? or are we dancers?"
Vi är helt klart "dancers"!
Vidare så känner jag att du beskriver relationen mellan en missbrukare och dennes anhörig på ett varmt och kärleksfullt sätt, men ändå med frustrationen som finns där, måste finnas där. Det kändes... ärligt och hoppfullt.

Du har hittat ett fint flyt i texten, varvar lite längre meningar med kortare och det är aldrig svårt att följa med. Lätt att läsa, inga svåra ord, inga krångliga uttryck.
Bra, helt enkelt. Och ett underbart sätt att beskriva livet och döden på. Varför tror du jag haft sån ångest över den här månades bidrag? Hur toppar man det här?

/Tjavva
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, så jag säger helt enkelt bara: TACK! :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Döden

Det är en schysst text och sannerligen just schysst med tanke på omständigheterna. Visst blir en text oftast bättre när man redigerar den; det är sällan det är tvärtom. Men den funkar och det är svårt att säga om den skulle ha varit mindre komplett i redigerat skick, eller inte. Jag tror dock att växlingarna mellan nu i kyrkan och de fina minnena hade kunnat blir lite rappare och mer väl valda, och att vi kunnat få en lite klarare bild av den här relationen och vem den döde egentligen var. Annars är språket fint och det finns inga större saker att peta på.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Döden

Alltså, konceptet är bra och engelskan är i sin helhet helt okej, säkerligen inte så att jag själv kan säga att jag kunnat göra det bättre. Det flyter på och så. Dock känner man – tycker jag, att det inte är en person med engelska som förstaspråk som skrivit detta. Det kan vara så att jag undermedvetet känner av det för att jag vet att du är svensk, men jag tycker att ordval och somliga meningsuppbyggnader avslöjar det. Mycket "Yeah", "thought" när jag förväntade mig "expected" osv. Småsaker som liksom avslöjar det. Det är svårt att ange det i detalj men det finns där, som det så ofta gör när man inte besitter en "full" vokabulär av språket i fråga.

Nå, konceptet är coolt men jag saknar känsla och kraftfullhet. För min del hade du kunnat kapa bort nästan halva texten där berättaren försvarar sin trovärdighet och beskriver, lite för mycket, kring vem hon var förut. Det har nog kanske med smak att göra, men för min del hade texten gjort sig mycket bättre om den varit rappare och kommit igång direkt och om du skippat hela den där "ni kanske inte tror mig"-grejen.

Sedan undrar jag om du vill väcka någon sorts tänkar eller känslor; kanske skräck – eller om du bara ville att texten skulle upplevas som ett konstaterande? Jag upplevde nämligen det senare då jag inte kände någon verklig kraft och känsla i hennes upplevelse. Jag skulle vilja ha mer dramatik.

Så: Din engelska är bra och ditt språk fungerar även om jag tycker mig ana en svensk bakom kulisserna, konceptet och storyn i stort är intressant och bra men jag saknar precision och dramatik. Förövrigt ska du ha en stor ryggdunkning för att du väljer att kasta dig ut och skriva texter på engelska, för det är svårt men god träning och kräver sitt för att flyta på. Bra jobbat!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Re: Tema: Döden

Det är nog tydligt nu, men jag har inte haft tid alls med månadens tema så jag får hoppas att nästa blir mer tidsmässigt passande för mig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Döden

Robert Jonsson said:
Det är nog tydligt nu, men jag har inte haft tid alls med månadens tema så jag får hoppas att nästa blir mer tidsmässigt passande för mig.
Yeah, det är inte alltid så lätt att hinna med.

Hur som haver, nästa gång kör vi två månader så då behöver du inte känna samma stress. =)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Re: Tema: Döden

December kommer bli en tokstressig månad för mig, så det här känns förstås jättebra. :gremsmile:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Rollspel.nu's skrivarcirkel - Allmänt

solvebring said:
Cissi said:
Men... Vimes???
Hm?
Jag fick för mig att han inte hade postat något, vilket han inte har. Men han sa att han stod över den här månaden. Jag är uppdaterad nu! :gremsmile:
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,361
Location
Örebro
Re: Rollspel.nu's skrivarcirkel - Allmänt

Men Cissi, vi vill ha ett tema nu! Sluta hålla oss på halster! :gremwink:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Tema: Ensamhet

Robert Jonsson said:
Men Cissi, vi vill ha ett tema nu! Sluta hålla oss på halster! :gremwink:
Ja ja. :gremwink: För att hedra årstiden som står för dörren, julens budskap och frid på jorden och allt det där, så blir månadens tema:


Ensamhet
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Tema: Ensamhet

Cissi said:
Robert Jonsson said:
Men Cissi, vi vill ha ett tema nu! Sluta hålla oss på halster! :gremwink:
Ja ja. :gremwink: För att hedra årstiden som står för dörren, julens budskap och frid på jorden och allt det där, så blir månadens tema:


Ensamhet
Spännande, det här ska bli intressant. Mmhmmm! :gremsmile:
Jag som just hoppades på att det skulle vara något relaterat till julen.

/solvebring som låter de grå cellerna påbörja sitt förarbete.
 
Top