Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tema: Vildmark

Här kommer mitt bidrag till månadens tema: Havets hemlighet.

Och nu förväntar jag mig faktiskt att inte bli ignorerad av Cissi! :gremwink:

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Tema: Vildmark

Riktigt bra. Får lite vibbar av filmen The Abyss.
Snacka om att vara på ett dåligt ställe.

Krävs något extraordinärt för att klara en sådan situation och inte få panik.

/Ulfgeir

Ulfgeir

Swashbuckler
Re:Vildmark

Klarade inte av att skriva någon ny text till mitt eget tema. :gremfrown: Så jag fick leta i mina gamla gömmor istället.

/Ulfgeir

Attachments

Robert Jonsson

Re:Vildmark

Att skriva på engelska är svårt, att få ett bra flyt är ännu svårare. Jag tycker att novellen lider av att meningarna är lite för långa, lite för förklarande, för att få ett riktigt flyt.

Sedan tycker jag att berättelsen får fortgå lite för länge. Den borde ha slutat här: "He realised that he had absolutely no idea where he was. Everywhere he looked it was a thick forest and he could see that it was beginning to get dark soon." Resten blir att skriva på näsan och gör att du tappar lite av känslan som du byggt upp till.

Tematiskt så får du in vildmarken i berättelsen som ett hot. Den som visar intresse för den bestraffas, medan de som vill undvika den hamnar i säkerhet.

Hade det här varit en roman skulle jag här velat klippa bort från Christopher, och fokuserat på Susanna, Charles och Fiona istället och sedan fört in Chris i senare hälften av romanen. Kanske att han drivits galen då han år senare hittat ut, men då förvildats till ett "halvdjur" själv. :gremsmile:

Vimes

Sillkung

• Jag tycker inte att inledningen fungerar riktigt. Överföringen mellan hur historiker pratat om "den mörka tidsåldern" (det var ju, idag, jättelänge sedan historiker gjorde det, för övrigt) till mörkret i haven känns för långsökt. Som läsare blir jag distanserad från de mörka haven av inledningen, och det är ju inte så lyckat.
  • Jag tycker, som jag tyckt med dina tidigare texter (för ett år sedan
  • Är det så att man ska känna till huvudpersonens mor från någon annan text när man läser den här? Jag får det intrycket. Över huvud taget finns det en del grejer som tycks förutsätta viss förkunskap, men samtidigt förklarar du en del ganska basala saker (iaf tänker jag mig att de är rätt basala i ditt sci fi-undiversum). Vad är det tänkt att jag som läsare ska ha för förkunskap?
  • Jag tror man kan göra mer dramatik av slutet genom att ta bort eller drastiskt klippa ner vissa sekvenser.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tema för November?

Jag vill bara dubbelkolla: är det jag eller Vimes som ska sätta tema? Listan säger Vimes, men jag är inte säker på om Vimes anser sig vara på ett långtidsuppehåll (med enstaka undantag) eller inte.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Tema för November?

Rymdhamster said:
Jag vill bara dubbelkolla: är det jag eller Vimes som ska sätta tema? Listan säger Vimes, men jag är inte säker på om Vimes anser sig vara på ett långtidsuppehåll (med enstaka undantag) eller inte.
Ingen aning. Jag bryr mig inte om vem som gör det, bara någon gör det... :gremwink: edit: Har du ett tema, så tycker jag du skall köra på det.

Solvebring är väl den som i slutändan bestämmer. Kolla med honom.

/Ulfgeir

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tema November: Livet efter...

Japp, ett till lite så där småkonstigt tema.

Livet efter...

...ja vaddå? Jag tänkte att det borde vara tillräckligt öppet för att kunna passa in precis vad som helst. Lycka till!

Robert Jonsson

Re: Oktober månads tema

Vimes said:
solvebring said:
Kör hårt! :gremsmile:
Yay!

Tema - vildmark

Det blev inte riktigt som jag tänkte mig, men någon form av kortnovell hur som helst. Den ligger på Google Drive och om man vill kan man kommentera direkt i dokumentet.
Efter att fått undan mycket som samlats på hög efter Leviathan-crowdfundingen är jag nu ikapp. Jag spanade in din text nu och sitter efteråt och funderar lite på den, trots att den är kort.

Jag håller varken med Cissi (i att texten flyter och tappar fart vid isbjörnen) eller Ulfgeir (att vildmarken känns tam). Inledningen känns hackig och flyter inte alls på bra. Det är först i de tre sista styckena som jag börjar komma in i texten. Det är lite för sent i en kort text.

Jag tycker också att du visar på vildmarken genom det vilda djuret som är tämjt och vice versa. Det blir ett bra sätt att visa upp någonting genom en liknelse. Jag tycker också flytet är bäst i den här delen av texten.

Jag vet inte om jag helt köper tankehoppet till isbjörnen. Visst, sinnet kan hoppa rejält ibland men jag tycker inte det känns som ett logiskt hopp. Jag har funderat varför och jag tror det är för att jag inte har någon relation till den som berättelsen handlar om - och då tolkar in mig själv. Och för mig är det inte ett logiskt hopp att göra.

Sedan känns avslutningen lite flum-filosofisk. Alltså, det ska finnas en poäng där men den är lite så där lagom diffus.

Överlag gillar jag idén för berättelsen mer än själva berättelsen i sig.

Robert Jonsson

Vimes said:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Jag tycker inte att inledningen fungerar riktigt. [...] Som läsare blir jag distanserad från de mörka haven av inledningen, och det är ju inte så lyckat.
Nej, det är ju inte alls meningen. Får se över inledningen och leta efter en bättre ingång då.

Vimes said:
[*]Jag tycker, som jag tyckt med dina tidigare texter (för ett år sedan :gremwink: ) att du borde lita mer på din stil och gå fram med rödpennan. Det finns en tendens till att förklara lite för mycket, vilket hamnar i vägen för textens rapphet. Har jag tid imorgon ska jag göra några exempel på vad jag tycker kan strykas.
Jag minns att du sagt det och det var en av de bästa kommentarerna jag fått. Samtidigt tycker jag att jag tänker på det, men uppenbarligen lyckas jag ändå inte dra ned på det. Finner jag bara hur det går tillväga kommer det nog vara nyckeln till att få en bra, flytande stämningstext. Frågan är bara hur - förutom att nöta, nöta, nöta förstås. :gremwink:

Vimes said:
[*]Är det så att man ska känna till huvudpersonens mor från någon annan text när man läser den här? [...] Vad är det tänkt att jag som läsare ska ha för förkunskap?
Egentligen ingenting alls. Det här är en liten blinkning till Bortom-äventyret Anakronismer där modern är en av de spelbara karaktärerna. Efter det äventyret kommer hon föda en dotter som blir vår kvinnliga protagonist. Det är ingalunda bärande för storyn, utan bara en liten blinkning. Stryker det.

Vimes said:
[*]Jag tror man kan göra mer dramatik av slutet genom att ta bort eller drastiskt klippa ner vissa sekvenser.[/list]
Det här är en good note! Med slutet menar du sista styckena ellr menar du att nedräkningen sträcker sig över för lång tid och blir utdragen?

Vimes said:
Sen ska sägas att du, som tidigare, är rätt lättläst som författare, även om jag tror att den här texten kan må bra av en del redigering.
Tack! Jag arbetr på det. Det är inte så att jag är rädd för att redigera. Det verkar snarare som om jag inte har fingertoppskänsla för vad som ska bort. XD

Robert Jonsson

Re: Tema November: Livet efter...

Rymdhamster said:
Japp, ett till lite så där småkonstigt tema.

Livet efter...

...ja vaddå? Jag tänkte att det borde vara tillräckligt öppet för att kunna passa in precis vad som helst. Lycka till!
Frakkin' jävla bra tema! Av med hatten för det temat!

Vimes

Sillkung

Robert Jonsson said:
Det här är en good note! Med slutet menar du sista styckena ellr menar du att nedräkningen sträcker sig över för lång tid och blir utdragen?
Jag klipper in slutet här och gör de strykningar som jag skulle göra, mina tillägg i kursiv stil:

Under sig såg Neela hur marken sjönk nedåt i ett allt högre snabbare tempo. Hon svor över hur sakta hon steg.

Några intensiva sekunder kändes som minuter för Neela då hon svävade i ovisshet om sitt eget öde.
Sjunkhålet bildade ett enormt svalg som slukade havsvattnet ovanför det. Vattenmassorna som drogs
ned dit
Vattenmassornas kraft var starkare än dykardräkternas motorer och Neela sögs obönhörligt nedåt mot sjunkhålet. Hon skrek i panik och försökte tvinga dykardräkten uppåt. Att skyddsföreskrifterna instruerade dykarna att aldrig överhetta motorerna var inte något Neela tänkte alls på nu. Istället pressade hon och pressade dykardräktens motorer till det yttersta i en desperat kamp för att inte slukas av det svarta svalget under henne.

Motorernas hostade till då de brände ut sin sista energi. Motorerna tjöt och hostrade till. Sedan dog de. Neelas desperata kamp mot strömmen hade inte bara dödat motorerna, utan även de flesta andra systemen. Endast nödsystemen hade energi kvar. Nela kunde se havsdjupsmätaren djupmätaren ticka nedåt i takt med att hon sjönk.

4 200 meters djup.

Hjälplöst kunde hon bara sjunka ned i mörkret utan att göra något emot det. Neela svor över sin
dumhet, men det var inte mycket att göra åt det nu. Istället tog hon ett djupt andetag och försökte lugna
sig. Konservera energi. Spara syre. Panik hjälpte aldrig under några omständigheter till. Det hade
hennes mor Rebecca lärt henne.

Strömmen drog Neela djupare vidare nedåt, men den var inte lika stark nu. Troligen sjunkhålet nått sin botten och därmed hade sugkraften börjat att mattas.

4 500 meters djup.

Frågan var bara hur långt ned det var till botten. Nu var de flesta sjunkhål var inte bottenlösa som
Laudersdjupet, men de kunde sträcka sig flera hundra, ja ibland tusentals, meter ned.
Neela stirrade oroligt på mätaren. Dykardräkten var inte designad för sådana här djup egentligen. Det
fanns vissa dräkter som hade klarat djup ned till 5 000 meter, men det var nivåer som man aldrig ville ta
sig ned till utan säkerhetsnät och sådana saknade Neela.

4 7000 meters djup.

Nu började Neela höra ljudet av dykardräkten ansättas hörde Neela ljudet av havets fruktansvärda tryck på dykardräkten. Ljudet var obehagligt och det metalliska gnisslandet Ett mettaliskt gnissel som skar ända in i hennes själ. Det var som döden knackade på dörren innan han skulle hämta henne.

Neela var helt utlämnad åt ödet. Det fanns så mycket kvar i livet hon ville göra. Hon hade skjutit så
mycket på framtiden för att fokusera sig på sitt jobb – och så mycket hon inte vågat göra för att sticka
ut. Det var nog vad som Neela ångrade mest. Hennes rädsla för att visa sina ambitioner. Att verkligen
bli sedd. Nu var hon osynlig för alla.

Fötterna slog ned i marken, men det tog inte stopp där. Plötsligt tog fötterna mark. Men det tog inte stopp där, hon Neela fortsatte pressas fortsatte pressas nedåt av trycket
ytterligare. Hon kände hur kroppen sjönk djupare ned Kroppen trycktes ned i dyn och hur den som snart begravde henne helt och hållet. När Neela hon till slut stannade visade mätaren att hon befann sig på 4 908 meters djup. Neela försökte röra sig men insåg snart att hon satt fast i dyn. Trycket underlättade inte heller hennes rörelsemöjligheter. Det var dock inte hennes största bekymmer. Syret skulle inte räcka i all evighet och när hon var begravd under all dy skulle hon inte vara lätt att finna.

Det skulle vara så lätt att låta paniken ta över, men Neela gjorde sitt bästa för att ta kontroll över
rädslan. Hon var glad att hennes mor gett henne de verktyg som krävdes för att vara i kontakt med hela
sitt känsloregister. Rädslan var ingen fiende, utan en allierad. I alla fall om man kunde kontrollera den.
Neela var fånge på havsbottnen. Vildmarken hade henne i sitt våld.
Hon ville inte dö i panik. Hon log för sig själv Andades ut och lutade sig tillbaka i dykardräkten. Kanske var det så här det skulle sluta? Begravd av i dy på havets botten för att finnas av någon arkeolog i framtiden? Neela släppte det krampaktiga taget hon hade om styrspakarna och förde en hand till sin personliga kommunikationsutrustningen. [hon kunde väl inte röra sig?] Det vore passande att lämna ett meddelande. Hon startade aktivverade ljudinspelningen och började sedan att ta farväl.

”Mitt namn är Neela Lauder, dotter till Rebecca Lauder. Jag föddes i den engelska staden Rustoncrowe
och det här är min historia...”
Något sådant. Jag tycker att ditt originalslut blir lite för babbligt för att bli så dramatiskt som det borde vara, sedan är det inte självklart att mina ändringar är de rätta.

Vimes

Sillkung

Robert Jonsson said:
Jag spanade in din text nu och sitter efteråt och funderar lite på den, trots att den är kort.

/.../

Sedan känns avslutningen lite flum-filosofisk. Alltså, det ska finnas en poäng där men den är lite så där lagom diffus.

Överlag gillar jag idén för berättelsen mer än själva berättelsen i sig.
Tack för dina kommentarer (och era, Cissi och Ulfgeir)!

När jag läser min text nu tycker jag att det finns en hel del att göra för att få den att bli det den är tänkt att bli, och inledningens hackighet (som förstås var helt avsiktlig) är något som man kan fundera över om det tillför något.

När jag läser era kommentarer så slår det mig att ingen tycks ha "förstått" texten (så som jag avsett den), vilket är intressant. Jag vill visserligen att den ska vara lite dolsk, men det är också lätt att bli hemmablind: jag vet vad den handlar om, och jag är helt ok med att den är lite svårtydd, men om den är omöjlig för läsaren att förstå är den ju misslyckad!

Såhär var det tänkt:

Det som händer i texten är ju att berättarjaget är ute och plockar svamp och dagdrömmer (jag tänker att det här med att fantisera handlar om att konstruera sin självbild typ). Vildsvinen är alltså inte riktiga, fantasin avbryts dock av andra tankar, tankar på vad som är en "lämplig" bild (egentligen är det väl något jag som söks). Kontentan är väl att en idé, en bild, en beskrivning av jaget undersöks för att sedan avfärdas. Observera att texten och är tänkt att vara självreflexiv.

Nedan fetstilar jag de passager som jag tycker är viktiga:

VILDMARK

Det följande är sant.

September, två år sedan. Kantarellsäsongen innan skogsmossan täcks av gula björklöv. Sen, men solig eftermiddag. Svampkniv från WWF i handen. Svampkorg. Höstkängor. Ensam i skogen. Någonstans hörs en hackspett.

Händerna plockar. Kniven skär av de jordiga fötterna. Vänd. Borsten rengör hatten. I huvudet går fitiva samtal på repeat. Samtal som inte har varit, men som borde varit, samtal som tänks bli. Tankar kläs i närstående och bekantas röster och ansikten. Så spenderas en höstdag.

Plötsligt ändras scenen när framtid och dåtid byts mot ett invarderande nu. Två vildsvin, i ormbunkarna. Bara tio tjugo meter bort. Svampskogen är borta, ersatt med vildmark. Handen knyts hårdare runt knivskaftet, pulsen ökar, pupillerna vidgas. Nunärvaro.

Jag hinner tänka att jag har en nära naturen-uppelvelse. Jag upplever inte bara höstskogens upptrampade stigar och bekanta svampställen. Jag uppelver naturen så som den är. En främmande vildmark. Men också helt bekant. Upplevelsen av naturens råhet är en spegel av adrenalinnärvaron. Jag hinner tänka att en nära naturen-uppelvelse handlar om en plötslig närhet till naturen, vildmarken, i en själv.

Jag hinner tänka på hur jag skulle klä en sådan upplevelse i ord. Hur den skulle formuleras i samtal eller text. Jag hinner tänka på isbjörnen på Tallinns zoo. Som rastlöst vandrade i en cirkel i sin bur. Jag tänker att när vi mötte blickar, isbjörnen och jag, borde jag ha känt hur vildmarken i mig svarade mot vildmarken i björnens blick. Hur vildmark innanför galler kanske är en bättre analogi än två vildsvin (varför är de två?) i en svensk höstskog.

Men isbjörnens blick gav mig bara en kort rysning. Och dessutom är djurparksdjuret i sin bur en överanvänd bild. Är ens idéen om en inre vildmark det som söks? Jag tittar ner på mina händer och undrar om svamp kan vara en passande bild för något. Nej. Svampen läggs i korgen och jag går vidare.

Jag gillar alltså att texten har flera nivåer och kräver en del "jobb", men om den är helt oförståelig behöver den ju arbetas med. Förslag på hur jag kan hjälpa läsaren till "rätt" tolkning (utan att vara övertydlig) mottages tacksamt.

Cissi

Up to no good.
Roberts vildmark, bättre sent än aldrig! )

Jag tycker om den här texten i sin helhet. Den är bra. Dock så får jag ingen riktig känsla för Neela annat än att hon är ett geni. Ingen riktig emotionell koppling.

Övergångarna mellan tillbakablickarna och nutid är lite för hårda. Det hade varit snyggare om övergångarna hade varit mjukare, som om hon såg eller kände nått som triggade ett minne snarare än att bara plocka ett stycke. Det kändes lite out of context så som det var nu.

Att beskriva saker genom att beskriva hur de sker snarare ATT de sker är också nått som jag tycker ger bättre känsla för en text. Tex ”Det krävdes träning för att få kontroll över de finmotoriska rörelserna….” Hade kunnat Beskrivas snarare än skrivas för att visa vilken kontroll hon har. Antingen med hur svårt det är eller med en tillbakablick från när hon första gången skulle ta loss cylindern och tog för hårt om den så den blev bucklig och skev. ”…och nu, inte en skråma.”

Det blev lite motsägelsefullt också, att hon först fick riktig panik när hon steg uppåt men inte snabbt nog, mot att när hon upptäckte att det var kört helt samla sig och beskrivas som en person som hade kontroll över sina känslor.

Jag är mycket förtjust i nedräkningen, den sköter du himla bra. Och slutet gav mig lite gåshud. Det var på ett sätt ett definitivt slut, samtidigt som det öppnade för att, jo, någon kan faktiskt fortfarande hitta henne. Än är hoppet inte ute. Det jag dock tyckte att du glömde beskriva när hon sjönk nedåt var mörkret och framförallt kylan, det hade gett en helt annan dimension av ensamhet och utsatthet än att bara beskriva det ganska tekniska trycket och siffrorna på hennes mätare.

Men över lag, en väldigt bra text. Jag vill gärna läsa vad som hände sen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag måste meddela att jag nu tar en (troligtvis) längre paus från skrivarcirkeln. Jag har helt enkelt inte den ro och den tid som krävs för att sätta mig ner och skriva saker.

Jag kommer dock göra mitt bästa för att läsa de bidrag jag ännu inte kommenterat och framtida bidrag.

Robert Jonsson

Vimes said:
Något sådant. Jag tycker att ditt originalslut blir lite för babbligt för att bli så dramatiskt som det borde vara, sedan är det inte självklart att mina ändringar är de rätta.
Ja, du... Det där blev mycket, mycket bättre. Varför skrev jag inte så från början? :gremsmirk:

Jätte, jättebra feedback. Stort tack Vimes. Du frakkin' rockar! :gremlaugh:

Robert Jonsson

Vimes said:
När jag läser era kommentarer så slår det mig att ingen tycks ha "förstått" texten (så som jag avsett den), vilket är intressant.
Så här i efterhand känns det ju som man borde förstått det, men nej. Jag reflekterade inte ens över den möjligheten då jag läste texten. Tyvärr.

Med facit så känns det förstås jättehärligt tänkt. Jag gillar det. Men då jag går tillbaka ser jag tyvärr inte några ledtrådar till det. Möjligt att det hackiga övergår till mer flytande, men jag tror det du säger i början med "Det här är sant" är vad som ställer till det. :gremsmile:

En annan möjlig lösning är att faktiskt fetmarkera eller kurisvera de meningar som du tycker är viktiga. Då hajar vi till över dem. Då blir det att de sticker ut och vi uppmärksammar dem bättre.

Tack för du delade med dig av vad du tänkte med berättelsen!

Robert Jonsson

Rymdhamster said:
Jag måste meddela att jag nu tar en (troligtvis) längre paus från skrivarcirkeln.
Oh noes! Jättetråkigt. Farväl (för evigt?) kära Rymdhamster. Det har varit en ära att få läsa saker skrivda av dig och du lämnar en tomhet i våra hjärtan när vi inte långre får några mutanter eller manicker! :gremfrown:

Jag hoppas att vi träffas igen i nästa liv!

Robert Jonsson

Re: Roberts vildmark, bättre sent än aldrig! )

Stort tack för dina kommentarer Cissi! Det här var något som var väl värt väntan på. Mycket av dina kommentarer kan jag bara nicka instämmande åt. Faktum är att jag inte har några invändningar alls. Ska försöka ta åt mig av dem då jag sätter mig och redigerar den en sista gång. :gremsmile: