Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

Ymir

Liten kantbaron
Re: Tema: Kärlek - Alice in Underworld, Canto II

Jag tror inte texten behöver vara i trestofs-block, jag lade upp den så dels för att lättare kunna se A-B-A-B-C-B-rimschemat framför mig när jag skrev, och sedan lät jag det vara så mest för att originalet är så. Men Dantes diktning verkar, av allt att döma, se till att avsluta varje trestrofsblock med hela meningar och punkt, något jag inte lyckats med, vilket förmodligen gör min text mer svårläst. Det kan alltså vara värt att överväga att skippa trestrofsblocken, den andra inspirationskällan, Lay of Leithian, har trots allt inga sådana (och likt min text en friare struktur runt när meningar börjar och avslutas), men följer å andra sidan ett annat och mycket enklare rimschema (A-A, B-B). Jag vet inte riktigt vilket upplägg som vore bäst för min del, öppen för vidare tankar.

As for din kommentar om Alice dialog blir jag lite osäker, eftersom andra sagt att de tycker den funkar; kan du ge månne något exempel på vad du menar? Skillnad mellan löptexten och poeten hade man nog kunnat förstärka genom att låta poeten tala i 'thou' och 'thee'-stil, men det känns så himla...fjantasy, att jag hittils tvekat inför det greppet.

Till sist tror jag att all lång poesi kanske blir lättare att smälta om man läser den högt för sig själv; jag kommer definitivt på mig med att göra det när jag läser Lay of Leithian. Så det är -möjligen- (jag vet definitivt inte säkert) inte en brist med min text per se, utan en olycklig konsekvens av att det är poesi och därför mer svårsmält.

Jag vet heller inte om en bättre rytm (ba-DUM-ba-DUM-ba-DUM) i texten somehow kanske hade underlättat förståelsen. Att förbättra rytmen är något som finns på to-do-listan, men först på ett senare stadium.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tema: Kärlek

Ymir said:
Jag brukar försöka undvika att försöka upprepa ovanliga och långa ord som 'betongblock' två gånger i så nära följd; i det senare fallet hade du kunnat ändra till 'betongfragmenten', 'byggnadsdelarna', eller dylikt.
Bra tips som jag skriver upp listan över saker att tänka på!

Ymir said:
jag tycker tycker ändå det känns konstigt att beskriva en tystnad som 'öronbedövande'.
Lyckligtvis hade jag en tanke bakom det här, annars hade jag verkligen känt mig fånig just nu :gremblush:

Jag tyckte det var en rätt passande beskrivning av situationen efter att man just avfyrat en k-pist i ineslutet, ekande utrymme. Öronen ringer nog rätt rejält och man är antagligen en smula omtumlad både på grund av ljudet och ljuset från myningsflamman. Så jag tänker mig faktiskt att tystnaden efter skottlossning är ganska öronbedövande.

Sen är det en liten homage till filmen Renaissance Man, där Danny Devitos rollfigur tar upp "thunderus Silence" som ett exempel på en oxymoron när han försöker förklara Shaekspear.

solvebring

Superhero
Re: Tema: Doften av regn

Bara för att jag är pepp och nyfiken, och för att ingen bryr sig om regeln att passa teman i tid ...

Blir det några fler bidrag den här månaden?

solvebring

Superhero

Ymir said:
Det var tanken, men jag trodde deadline var den 30:e?
Indeed. Dock kan det vara svårt för folk att hinna kommentera och skriva på det nya temat. Ett nytt tema sätts ju den första varje månad. Trots allt har alla olika förutsättningar vad gäller tid, därav är det alltid bra att vara ute lite i förväg.

... Dessutom är jag nyfiken av mig! :gremsmile:

solvebring

Superhero

solvebring said:
Ymir said:
Det var tanken, men jag trodde deadline var den 30:e?
Indeed. Dock kan det vara svårt för folk att hinna kommentera och skriva på det nya temat. Ett nytt tema sätts ju den första varje månad. Trots allt har alla olika förutsättningar vad gäller tid, därav är det alltid bra att vara ute lite i förväg.

... Dessutom är jag nyfiken av mig! :gremsmile:
Som jag skrivit i reglerna:
solvebring said:
Deadline för inlämning och kommentarer är den sista varje månad. Se därför till att lämna in ditt material så tidigt som möjligt om du vill få det kommenterat. Lämnar du in det sent kanske folk inte hinner.
... Så tänker i alla fall jag personligen.

Ymir

Liten kantbaron

well, jag ska göra mitt bästa, men det är en hemskt upptagen vecka och jag har kört fast lite, jag har ett ganska unikt problem när jag skriver skönlitteratur: jag är så van att vara spelledare att jag har svårt att hantera plotts när jag själv har 100% kontroll över dem. Jag vill ha spelare som gör saker som jag sedan reagerar på, som de sedan reagerar på, etc i oändligheten.

solvebring

Superhero

Ymir said:
well, jag ska göra mitt bästa, men det är en hemskt upptagen vecka och jag har kört fast lite, jag har ett ganska unikt problem när jag skriver skönlitteratur: jag är så van att vara spelledare att jag har svårt att hantera plotts när jag själv har 100% kontroll över dem. Jag vill ha spelare som gör saker som jag sedan reagerar på, som de sedan reagerar på, etc i oändligheten.
Okej, well, inga problem. Det är bara bra med inut på reglerna som vi med fördel bör forma tillsammans. Kanske att det där med deadline och kommentering kan omformas till något mer passande. Vad vet jag. Öppen för diskussion.

Lustigt problem, annars brukar de flesta som skriver säga att figurerna liksom tar över och leder författaren vidare – som om de hade ett eget liv, kanske ungefär som spelare eller rollpersoner.
... Iof har inte jag heller någon erfarenhet av det så att jag kan minnas det så där. Nog för att saker ibland bara kommer för att man lärt känna en figur, men ännu har jag inte riktigt lyckats med att de tar över och lever ett helt eget liv och leder min väg.

Ymir

Liten kantbaron

Lustigt problem, annars brukar de flesta som skriver säga att figurerna liksom tar över och leder författaren vidare – som om de hade ett eget liv, kanske ungefär som spelare eller rollpersoner.
... Iof har inte jag heller någon erfarenhet av det så att jag kan minnas det så där. Nog för att saker ibland bara kommer för att man lärt känna en figur, men ännu har jag inte riktigt lyckats med att de tar över och lever ett helt eget liv och leder min väg.
Jag har inte minsta problem med att -gestalta- figurerna och deras känslor och reaktioner, problemet är hur jag får till -konflikter- som driver dramat. Jag har också hört det där att författare säger att figurerna leder dem, men det funkar inte för mig, det är kanske en rollspelsskada...när den sak jag skriver på fortfarande var en staffettskrivning/co-writing med fem personer inblandade, då var allt frid och fröjd, men nu har jag ingen aning om vad jag ska ta mig till med plotten. Båda mina författande väninnor här i Kunming ägnar sig åt 'plotting' innan de ger sig på att faktiskt skriva något, ett koncept främmande för mig som är en Story Now-spelledare van att improvisera runt lösa förutbestämda teman och händelser; hur lär man sig plotting?

Det är klart, jag kanske helt sonika kan diskutera mer er andra i tråden vilka vändningar min ståry borde ta?

solvebring

Superhero

Ymir said:
Jag har inte minsta problem med att -gestalta- figurerna och deras känslor och reaktioner, problemet är hur jag får till -konflikter- som driver dramat. Jag har också hört det där att författare säger att figurerna leder dem, men det funkar inte för mig, det är kanske en rollspelsskada...när den sak jag skriver på fortfarande var en staffettskrivning/co-writing med fem personer inblandade, då var allt frid och fröjd, men nu har jag ingen aning om vad jag ska ta mig till med plotten. Båda mina författande väninnor här i Kunming ägnar sig åt 'plotting' innan de ger sig på att faktiskt skriva något, ett koncept främmande för mig som är en Story Now-spelledare van att improvisera runt lösa förutbestämda teman och händelser; hur lär man sig plotting?
Ja, jag känner igen det där. Sitter mer eller mindre i samma situation just nu. Jag har börjat på en grej jag ville skulle bli min första officiella långkörare – en riktig novell på bortåt femtio sidor eller så – men efter att ha skrivit de scener jag fått uppslag till sitter jag helt handfallen och har inte en susning kring vad som ska hända härnäst. Jag har idén, scenerna men inte drivet.

... Men jag ska försöka att tvinga mig att skriva en ny scen så kanske det sätter igång saker och ting.

Ymir said:
Det är klart, jag kanske helt sonika kan diskutera mer er andra i tråden vilka vändningar min ståry borde ta?
Ja, varför inte? :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Doften av regn - Rymdhamsters Bidrag

Här kommer då mitt bidrag. Tänkt att vara en till stämningstext till Mutanter och Manicker. Motorsågar och machetes, tack!

Attachments

solvebring

Superhero
Jag har funderat på denna regel:
Deadline för inlämning och kommentarer är den sista varje månad. Se därför till att lämna in ditt material så tidigt som möjligt om du vill få det kommenterat. Lämnar du in det sent kanske folk inte hinner.
... Det behöver en ny formulering för att passa oss bättre. Vad sägs om:

Deadline för inlämning av aktuellt månadsbidrag är den sista varje månad. Tidsfristen för kommentering av bidragen står dock opåverkad av detta och kommentering tillåts att fortgå fram till inlämningen av det första bidraget för nästa månad.

Eller:

Deadline för inlämning av aktuellt månadsbidrag är den sista varje månad. Tidsfristen för kommentering av bidragen står dock opåverkad av detta och kommentering tillåts fortskrida obehindrad utan stopp så länge som vikten av rätt inläggsrubrik respekteras.

What say you?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Eller så är tidsgränsen för inlämning av bidrag den sista varje månad, och tidsgränsen för att kommentera är den sista följande månad? En månad för att skriva, en för att läsa och diskutera (samtidigt som man skriver på nästa bidrag).

solvebring

Superhero
Re: Doften av regn - Rymdhamsters Bidrag

Rymdhamster said:
Här kommer då mitt bidrag. Tänkt att vara en till stämningstext till Mutanter och Manicker. Motorsågar och machetes, tack!
Texten har väl en viss stämning. Du har liksom fångat kommentarar som förklarar typiska delar av mutant som spelvärld; zonerna, smolkigt apokalypiskt väder, vikten av överlevnadskunskap osv.
... Kort sagt är det en bra text för att förklara spelvärldens yrkeskutymer. Som text – som något skönlitterärt – känns det däremot tämligen platt och intetsägande. Det är bara berättande, i princip, inte så mycket visande och det känns mer som ett känslolöst referat av en situation än som att vi är i situationen. Mitt förslag är att kanske byta perspektiv; låt oss befinna oss i karavanen, precis intill de oerfarna zonfararnybörjarna – jag vill känna deras rädsla, frustration och okunskap – inte få den kort förklarad för mig som om jag var en örn som iakttog dem bara för att jag inte hade något bättre för mig.

Därav – bra jobbat för att förklara normer i spelvärlden. Inte lika bra jobbat om du ville skapa en spännande och medryckande text.

/solvebring som hoppas att han inte är för rättfram. Vill vara ärlig men konstruktiv – inte elak på något vis.

Cissi

Up to no good.
solvebring said:
Jag har funderat på denna regel:
... Det behöver en ny formulering för att passa oss bättre. Vad sägs om:

Deadline för inlämning av aktuellt månadsbidrag är den sista varje månad. Tidsfristen för kommentering av bidragen står dock opåverkad av detta och kommentering tillåts att fortgå fram till inlämningen av det första bidraget för nästa månad.

Eller:

Deadline för inlämning av aktuellt månadsbidrag är den sista varje månad. Tidsfristen för kommentering av bidragen står dock opåverkad av detta och kommentering tillåts fortskrida obehindrad utan stopp så länge som vikten av rätt inläggsrubrik respekteras.

What say you?
Det här tycker jag är bra. Den här månaden har jag precis bestämt mig för att strunta i att lämna in eftersom ingen ändå hinner kommentera på min text eftersom det bara är en dag kvar.
Det är ju faktiskt också så att om vi måste lämna in i god tid för att de andra ska hinna kommentera så har vi ju inte 30(1) dagar på oss att skriva, vilket gör i alla fall mig ganska stressad.

Trettio(en) dagar att skriva, sen kommentera i lugn och ro efter det tycker jag låter bra.

Med det sagt... jag kommer alltså inte skicka in ett bidrag den här månaden, fast jag älskade temat. :gremfrown:

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Måste tyvärr säga pass på det här. GothCon + sjukdom fuckade upp mitt schema, så jag har inte haft den minsta tid till att tänka noveller. Hoppar förhoppningsvis tillbaka nästa månad och tema.

Cissi

Up to no good.
solvebring said:
Något av alternativen som du föredrar mer än det andra?

solvebring

Superhero

Robert Jonsson said:
Måste tyvärr säga pass på det här. GothCon + sjukdom fuckade upp mitt schema, så jag har inte haft den minsta tid till att tänka noveller. Hoppar förhoppningsvis tillbaka nästa månad och tema.
Topp! Vi hejar på dig!

Kommentarar på regeländringsförslaget ovan? :gremsmile: