Nekromanti Rollspel.nu's skrivarcirkel II

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Re: Tema superhjälte

Äsch, skriv om en brajjbolmare i Nya Sion som får snedtändning och springer naken genom korridorerna med en tröja knuten runt halsen och slutligen kastar sig ut för ett hisschakt för att han tror att han kan flyga.

solvebring

Superhero
Re: Tema: Doften av regn

Det är en kort men bra text. Jag skulle vilja läsa fortsättningen, helt klart. :gremsmile: ... Jack The Ripper-influerat?

... Nå, det finns liksom ingenting att klaga på, kanske just eftersom texten var så kort och det mesta som finns utgår från figurens personliga tankar. Det första och enda som slog mig var: "Berättar istället för att visa" > kolla första stycken och iaktta första meningen. Den avslöjar eller överberättar – beroende på hur man ser det – resten av stycket. Om du tar bort den blir det första stycket mycket bättre. :gremsmile:

... Sedan skulle jag slopa ordval som "fräschare" i det här sammanhanget.

Keep it up!

God45

#PrayersForBahakan
Re: Tema: Doften av regn

Jag gillar verkligen stämningen i den här texten. Snyggt jobbat :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan

Här kommer mitt bidrag till superhjälte temat :gremsmile:

Jag har använt min Skåne: supers! kampanj som miljö att skriva i och karaktären Anti-krist som här är huvudpersonen är en av NPC:erna i den kampanjen.

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Inte så dum text som dock hade mått bra av lite mer bearbetning. Men det är ett kul tema och flera roliga karaktärer iblandade. Jag tycker att du skulle fundera på att plocka bort alla parenteser ur texten och istället jobba in texten från dem som egna meningar. Som det är nu är det lätt att tappa tråden.

Jag slängde in en bunt kommentarer i dokumentet. Mycket är sån som du kanske inte är så intresserad av (särskrivningar och sånt) med det är en del kommentarer om ordval och sånt som kanske kan vara intressant.

Attachments

God45

#PrayersForBahakan

Tack för det snabba svaret :gremsmile: Jag har ändrat några grejer efter dina kommentarer.

Vissa saker behåller jag dock eftersom det är skrivet ur karaktärens perspektiv. Rasist/anti-islamist tillexempel är ett fall där vad karaktären tänker är viktigare än vad som är korrekt, samma med old school. :gremsmile:

Jag funderar på att flyta det som står i parenteser till fotnoter, vad tror du om det?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

God45 said:
Vissa saker behåller jag dock eftersom det är skrivet ur karaktärens perspektiv. Rasist/anti-islamist tillexempel är ett fall där vad karaktären tänker är viktigare än vad som är korrekt, samma med old school. :gremsmile:
Jo, det var överlag mycket talspråk i texten, men jag tyckte det kändes rätt passande med tanke på sammanhanget. Det jag anmärkte på var saker som störde min läsning.

God45 said:
Jag funderar på att flyta det som står i parenteser till fotnoter, vad tror du om det?
Överlag är jag skeptisk då det har lite samma problem. Man läser fotnoterna och sen ska man hitta tillbaka till där man var. Överlag så går det mesta att baka in i texten utan några större problem, vilket jag tycker är en snyggare lösning.

Ulfgeir

Swashbuckler

Intressant setting. Det är svårt med superhjältar i svensk miljö, så du skall ha en eloge för att det funkar. Du har dock slarvat en del med referenser. Exempelvis refererar du till Tenebrous som hon efter att först ha talat om att det är en han. Så din text skulle må bra av en noggrannare läsning.

Och varför vill en vampyr vara en hjälte? Särskilt som han verkar vara ett monster. Varje gång han är i närheten av andra supers så riskerar han att avslöjas ifall någon har "fel" sorts krafter

/Ulfgeir

solvebring

Superhero
Re: Cissi tar skrivarsemester

Vill bara meddela åt Cissi att hon tar skrivarsemester ett tag. Det vill säga att hon inte hoppar av cirkeln, utan tar en längre paus för att hinna med andra saker. Därav är hon kvar i medlemslistan fast struken och märkt med "skrivarsemester".

Därmed önskar vi så klart Cissi lycka till med alla andra göranden. =)

Hej hopp!

God45

#PrayersForBahakan

Ulfgeir said:
Intressant setting. Det är svårt med superhjältar i svensk miljö, så du skall ha en eloge för att det funkar. Du har dock slarvat en del med referenser. Exempelvis refererar du till Tenebrous som hon efter att först ha talat om att det är en han. Så din text skulle må bra av en noggrannare läsning.

Och varför vill en vampyr vara en hjälte? Särskilt som han verkar vara ett monster. Varje gång han är i närheten av andra supers så riskerar han att avslöjas ifall någon har "fel" sorts krafter

/Ulfgeir
Jag borde ha gjort Anti-krists bakgrundshistoria först för den förklarar varför han gör superhjälte grejen.

Anti-krist var en NPC i det första Skåne supers spelet och en av spelarkaraktärerna träffar honom medan han har ihjäl en hög knarklangare. Spelaren som var ute för att "Patruller, spöa knarklangare och grejer" bestämde sig för att killen i en svart hoodie som slet av folks armar var den goda killen och hjälpte honom att döda knarklangare. Sedan följde följande disktuion:

PC1: "Är du en superhjälte?"
Anti-krist: "Öhhh..... Ja?"
PC1: "Coolt! Min backstory är nazi experiment! Vad är din?"
Anti-krist: "Öh... Jag är en vampyr..."
PC1: "Nice, så du äter bara skurkar va?"
Anti-krist: "Visst, varför inte?"
PC1: "Bra, berätta inte det för någon annan bara de kan bli nervösa. Här är mitt telefonnummer, ring mig om du behöver hjälp mot några superskurkar. Oh, och skaffa en bättre dräkt."

Anti-krist var sedan killen PC1 hängde med när hon inte var med gruppen och eftersom resten av gruppen inte visst att han torterade ihjäl folk och drack deras ryggmärgsvätska kunde de inte göra något. PC1 insåg ganska snabbt vad Anti-krist höll på med men det var alldeles för användbart att ha en extra superhjälte att ringa in ifall de behövde täcka flera personer samtidigt eller slåss mot farliga fiender. Anti-krist å sin sida gillade att ha en täckmantel, bra PR och backup från PC1:s eldkrafter ifall några andra vampyrer försökte ta sig in på hans område.

Ulfgeir

Swashbuckler

Här kommer då mitt bidrag. Tog en gammal text jag hade och förlängde den lite. Funderar om man skulle utökat den mer med beskrivningar av andra supers och mer om staden de lever i.

/Ulfgeir

Attachments

God45

#PrayersForBahakan

Det här är väldigt bra :gremsmile:

Jag vill nog ha precis det du tänker på med mer information om staden och hur supers fungerar i den här världen. Jag hade nog också sätt att historien fortasatt längre, nu känns det som om den slutar mitt i.

Ymir

Liten kantbaron

Fett tema! Jag är definitivt på den här gången, även om det blir tajt.

Förlåt att jag gick offgrid totalt förra månaden, jag försökte verkligen producera något men det gick helt i stå. Däremot ska jag kommentera på era 'doften av regn'-texter efterhand som jag får tid. Jag tyckte 'Doften av regn' var ett inspirerande tema, men jag körde fast likfullt eftersom jag skriver på ett väldigt svårt versmått och inte hade en aning om vad jag skulle ta mig till med min ståry. Men...jag har gjort framsteg med plotten nu, och fått mer koll på vilken riktning saker kan ta...jag kan återkomma angående det.

God45

#PrayersForBahakan

Trevligt :gremsmile: Ska bli spännande att se vad du skriver för superhjälte text.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tema superhjälte: Pass

Tyvärr kommer inget bidrag från mig den här månaden heller. Jag har haft flera idéer, men då jag ska försöka skriva så låser det sig helt. Jag får avvakta nästa tema och hoppas det faller min fantasi mer i smaken.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Här är mitt bidrag. Som brukligt på sista tiden är det till Mutanter och Manicker. Lite halvlös hållning till temat, det kom inte fram lika tydligt som jag hade hoppats, men jag tyckte det blev rätt bra i alla fall.

Attachments

Ulfgeir

Swashbuckler

Håller med om att kopplingen till temat var lite lös. Jag gillar dock texten. Känns lite som blandning av filmerna Teminator och Hardware.

Språket funkade bra i den här.

/Ulfgeir

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Ulfgeir said:
Jag gillar dock texten. Känns lite som blandning av filmerna Teminator och Hardware.

Språket funkade bra i den här.
Tack! Terminator och Hardware är två av mina inspirationskällor till Mutanter och Manicker, så det är kul om det skiner igenom lite =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Casper borde ju vara Kasper, om du satsar på att vara svensk. :gremsmile:

Överlag tycker jag inte att det här är en av dina bättre berättelser tyvärr. Den fastnar inte. Första sidan lyckas inte riktigt skapa en känsla hos mig, utan känns som ett segt exposition parti. Jag tror den här känslan kan fås bort av att Casper faktiskt gör något annat än att gå. Eller att vi får ett intro där han gör något och förklarar varför han är där. Nu känns det bara trevande tyvärr.

När det väl händer något (vilket börjar då Casper skjuter upp dörren med k-pisten) blir det bättre, men tyvärr behandlas det alldeles för snabbt för att vi ska kunna få något bra klimax. Hade han fått däng lite mer så att situationen verkligen hade känts hopplöst hade granatexplosionen varit en bra payoff. Nu om den alldeles för snabbt och det kändes som om du slarvade bort en häftig scen.

Jag gillar idén konceptuellt och den lät mycket häftigare då du pratade om den i vrållådan. Det enda som jag egentligen rådiggar är robotens replik. Den var riktigt härlig! :gremsmile: