Nekromanti Rollspel som alla rollspelare borde spela

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Drakar & Demoner Trudvang, det är ett av dessa spel som jag ser at ma bör ha spealt någong gånmg. Just för att det ger enligt mig en otroligt skönt inspiration rent världsmässigt.
Sedan så skule jag vilja slå ett slag för M:UA, där ett enkelt, förbenat roligt rollspel som alla kan lära sig & ha roligt med.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,431
Location
Göteborg
Alltså, den här tråden handlar varken om hur man bäst får insikter i historien eller i rollspelens ursprung. Vissa har föreslagit att man bör spela D&D 1 för att man bör ha den insikten. Det är relevant för den här diskussionen. Resten tycker jag har fjärmat sig från trådens syfte. Kan någon moderator bryta ut deltråden till OT-forumet?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,431
Location
Göteborg
Johan K said:
Drakar & Demoner Trudvang, det är ett av dessa spel som jag ser at ma bör ha spealt någong gånmg. Just för att det ger enligt mig en otroligt skönt inspiration rent världsmässigt.
Sedan så skule jag vilja slå ett slag för M:UA, där ett enkelt, förbenat roligt rollspel som alla kan lära sig & ha roligt med.
Men nu låter det som om du rekommenderar rollspelen för att de är bra, och det var inte det jag var ute efter. Vilken behållning har man av att ha spelat dem? Hur blir man en bättre rollspelare av dem, så att säga?

Jag talar alltså egentligen inte om vilka rollspel man bör spela, utan om vilka rollspel man bör ha spelat, om du förstår vad jag menar.

Jag tror att jag inte lyckades riktigt utrycka min tanke bakom den här tråden ordentligt ...
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Drakar & Demoner (nej, inte 91 trots att det är min personliga favorit). Jag föreslår faktiskt versionerna mellan 1982-1987 där jag gillar versionen från 1987 bäst (till denna version kom Äventyrspaket 1 med "Svart Duell" och "Skönheten & Odjuren" *tummen upp!).

Varför jag inte väljer min personliga favorit, DoD91, eller säger DoD i allmänhet - ja det är väl självklart. Man skulle ju en god motivering. Jag tänkte då en motivering som säkert står för en större del spelare än just en mindre grupp som är kåta på fler böcker osv. Jag menar, mycket böcker, mer kompletterade regler etc. Det är ju vad 91 innehåller. Men är det något som alla gillar - mjaej... Många gillar att i alla fall ha något snabbt spel till hands. 91 och senare är trots allt de segaste, mest omständiga versionerna.

... Men de tidigare versionerna, där går det på ett kick att skapa sin en rollperson, reglerna är förbaskat enkla och lättförstådda, har vidd och bred - inte så specifikt tyglade - och finns till för det, för DoD absolut nödvändiga(ste) - nothing less, nothing more!
Något sånär grunläggande BRP (tolkningfråga), ganska rensad från en massa vidareutveckling och tillägg. Perfekt - snabba och enkla rollspel är alltid att rekommendera. Vidare så har man så förbaskat kul med gammalt svenskt grottmangel. Ännu en fördel, grottmangel är ju enkelt att spela; improvisera, modifiera och härja omkring med som man bäst vill. Så är det ju svenskt också. Inga översättningar eller språkfärdigheter behövs för undsättning.

Kort och gott, ödestigra äventyr där både spänning och nöje blandas och varvas med hjältars fromma galenskaper; och allt detta går att starta på ett kick. *Tår i ögat*.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
D&d 4th för att det är en ytterlighet och för att det kommer vara det största spelet ett tag framöver.

Nåt av forge-spelen för att ha känt på en ny strömning inom hobbyn.

Själv har jag inte spelat nån av dem än. :gremblush:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,075
Location
The Culture
Resten tycker jag har fjärmat sig från trådens syfte. Kan någon moderator bryta ut deltråden till OT-forumet?
Tyvärr kan jag inte det, eftersom det finns några inlägg i varje deltråd som helt klart handlar om rollspel och varför man bör testa dem, och de skulle åka med om jag bröt ut något. Om någon fortsätter med OT-diskussioner lovar jag att slå något hårt i huvudet på honom eller henne.

/tobias
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Helt klart Wild Talents eftersom det är det första superrhjältespel jag spelat som har ett enkelt system men samtidigt går att göra väldigt varierade gubbar. I supergänget tycker jag inte det känns som man kan utvecklas mellan äventyr.

Ore som sytemet heter är fan genialt! Behövs bara ett enda slag för varje runda/person.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag skulle vilja säga Mutant, även det av historiska skäl. Det var något (svårt att säga iofs, då jag inte var med då) som präglade synen på rollspel här i landet, och fastän det är en ripoff så är det ändå något väldigt svenskt och unikt på det viset - När något är svenskt så brukar det vara polisfilm eller familjedrama. :gremwink:

Nobilis måste spelas. I RPG.nets tråd med ärliga rollspelsomslag så står det "Finally a game for girls: There's no dice and everything is named after flowers and shit". Men det stämmer att Nobilis inte är som andra spel, och kanske är det lite tjejigt. Det är poetiskt. Det är ett konstverk, i text, bild och layout. Det är stort, vitt och vackert. Det är en jättestor grej, faktiskt, materialet går djupt och spretande. Det gör det väldigt svårt att sätta sig och spelleda det för första gången, men det gör också att jag än idag kan sätta mig och läsa boken och upptäcka nya saker, få ny inspiration och idéer. Nobilis är som ett destillat på alla idéer och inspiration och poesi i Rebecca Sean Borgstroms huvud. Ett väldigt unikt spel.

Dogs in the Vineyard ligger på gränsen. Kanske vill jag rekommendera det bara för att det är mitt favoritspel, men eftersom både jag och andra som skrivit om sina reaktioner blivit så djupt berörda av det så vill jag ändå rekommendera som något man ska kolla upp någon gång i sitt liv. Kanske är man en av de som verkligen berörs av det.

Min vän Robin sitter här, och han tycker att jag ska rekommendera My Life with Master också. Efter att jag hade spellett det på BSK så var spelarna på väg ut ur salen, och då vände sig den ena (En väldigt erfaren rollspelare från Orkis och Svettis) i dörren och sa "Jag har spelat en massa i mina dagar, men det här var ändå det värsta - det värsta!"
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Ja, jag rekommenderar ... *surprise, surprise* ... Feng Shui, som var en ögonöppnare för mig i hur man kan spela rollspel. Hela boken består av spelledartips och regler som egentligen är förklädda spelledartips (ok, det finns lite tråkig värld också samt några trasiga regler i vissa kapitel). Spelet utvecklade mig väldigt mycket som spelledare.

/Han som får konstanta elchocker av Nightowl
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
BZZZZZT!!!!

OnTopic: Anledningen till att det är bra att ha spelat de flesta spel som är värda att spela för eventuella insikters skull är att bra rollspel är gjorda för att användas, inte läsas. Man ska inte läsa noterna för att fatta Beethovens Fjuttonde Symfoni, man ska lyssna på den eller allra helst spela med själv.

Erik
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Re: BZZZZZT!!!!

Sant, men jag har också upptäckt att bra teoretiska lösningar inte behöver fungera bra i praktiken. Om man spelar Feng Shui (*bzzt*) så upptäcker man hur enkelt det faktiskt är att få in action i strider och hur mycket man kan lämpa över på sina spelare utan för den skull "förlora taget". Jag tycker det också är intressant att se hur spelgruppen tar till sig det nya spelsättet. Gamla rollspelare som kommer in i gruppen har varit överraskade över vår spelstil, som mycket formats av mig som spelledare i Feng Shui *bzzt* (och EDoD som i sin tur är inspirerat av det spelet).

Jag har även spelat Feng Shui *bzzt* med rätt många forumiter och jag tror nog att en del fick en ögonöppnare för andra sorters spelstilar. När jag spelleder på konvent så feng shuiar *bzzt* jag rätt mycket också. Genom att testa och experimentera, så utvecklas man som spelledare - inte genom att läsa och begrunda. Jag tror nog också att jag har fått några att köpa Feng Shui *bzzt* genom att snacka om det såpass mycket på forumet och om dess fördelar som jag har upptäckt som spelledare under spelmötena.

Sedan kan jag väl säga att Feng Shui *bzzt* inte håller allt det som jag talar om, utan att jag har sträckt ut det hela lite längre. Många av såsböckerna till spelet är rätt kassa, för istället för spelledartips så ger de crunchiga regler. Greg Stoltze misslyckas enligt mig helt med jaktreglerna (jag köpte den såsboken enbart för jaktreglerna). Feng Shui *bzzt* saknar mycket av den Feng Shui-*bzzt*-anda som jag själv har inbillat mig att det ska ha.

/Han som tror att en del teorier om spelmekanik som finns här på forumet fungerar dåligt i praktiken
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: BZZZZZT!!!!

Varför "men" i din första mening? Hela mitt inläggs seriösa innehåll gick ju ut på att det är praktiken som ger nåt?
:gremfrown:
Erik, missförstått geni!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hammaren o Trollspöet

Varför då? Förutom att det uspelar sig i ett fejkryssland där inte en människa syns till, den elaka häxan har jagats bortom bergen o dimmorna och Framtiden ter sig ljus för allt hovfolk, och tekniken går framåt med en rasande fart.

Om inte...

Om bara inte de röda, dvs de som tjänade häxan Baba innan hon flydde hals över huvud nu såhär tvåhundra år senare tycker att sånt här som "rättvisa" och "lika löner" vore nåt... Dessutom så har de mage att försöka sig på uppror med ojämna mellanrum..

Så har vi också Snöbaronen uppe i sitt fäste, Sibirsk, där det pyr mörka moln var dag, vilka illgärningar har han i åtanke nu när Baba är borta?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,431
Location
Göteborg
Okej, de spel jag fått in tips på hittils som är i den anda jag tänkte på när jag startade tråden är:

InSpectres (okej, det var jag som tipsade, men vafan), för att man inser att rollspel inte behöver vara nå't märkvärdigt.
Polaris, för att man tvingas tänka i helt nya banor.
Det allra första D&D, för att man bör veta var man kommer ifrån.
En tidig version av DoD, av samma anledning.
D&D, Vampire och något av de större indiespelen, för att kunna hänga med i rollspelsdiskussioner.
Supergänget, för att det lyckas kombinera spelighet med samberättande (fast varför bör varje rollspelare ha spelat ett spel som kombinerar spelighet och samberättande?).
Västmark 3 eller Skymningshem: Andra Imperiet, för då får Krille mer pengar (fast jag hade hoppats på ett seriöst svar av dig, också, Krille).
Mutant, eftersom alla rollspelare tydligen behöver kunna jättemycket rollspelshistoria :gremsmile:.
Nobilis, för att det inte är som andra spel, och kanske är det lite tjejigt.
Feng Shui, för att det visar hur man kan lämpa över beskrivning på spelarna och på så sätt lätta sin börda och förbättra sitt spel (min tolkning).

Jag skulle vilja formulera om min fråga nu. En del av ovanstående stämmer in på det jag tänkte mig, men inte helt. Om jag smalnar ned frågan ännu mer:

Vilka spel kan göra en rollspelare till en bättre rollspelare?

... vad svarar ni då? Feng Shui och Polaris tycker jag redan har motiverats i den (mer specifika) frågan. Finns det fler? Jag är alltså ute efter spel som har något att lära ut. Jag är säker på att en hel del av spelen ovan har det, men jag har inte riktigt sett vad. Så, vilka spel, och vad kan vi lära oss av dem? Och observera att jag nu menar som spelare och spelledare, inte som spelskapare. Så att ett spel har ett väldigt välkonstruerat regelsystem är inte motivering nog.

Orkar ni med en runda till?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Pendragon lärde mig att variera mitt rollspelande genom sitt system med personlighetsvärderande med inbyggd feedback. Det gjorde mig till en bättre spelare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,869
Location
Ereb Altor
Genesis said:
Vilka spel kan göra en rollspelare till en bättre rollspelare?
Fast nu är frågan nästan tråkig att svara på. :gremsmile: Men visst.

The Shadow of Yesterday - för insikt i hur viktig din karaktär är och hur den kan driva spelet och hur spelet kan driva karaktären. Lärdom: Din karaktär är inte en platt bifigur utan du kan använda den till att spela med. (som i spela en story som du har inflytande över)

The Pool - för insikt i att man ska lita på spelet, oavsett hur det ser ut. Lärdom: Många spel funkar precis som de är. Spela dem och uppskatta dem för vad de är, inte för vad de inte är.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
En annan grej jag tycker är bra med TSOY är att det så väldigt explicit talar om handlingar som intention och resultat. Det är definitivt inte det enda spelet som gör det, inte heller det första, men av de spel jag har läst och spelat så är det definitivt tydligast.

---

I övrigt kan man lära sig en massa av D&D3.5, egentligen bara dess blotta existens är lärorik, men det behöver jag mer tid för att motivera (och nu måste jag gå).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med, tyckte att 90-talets spel (naturligtvis med vissa undantag) generellt var mindre kreativa än 80-talets... mer att man jobbade med form än innehåll. Men nu blev det lite OT.

Tillbaka till ämnet: jag tycker att man ska spela Prince Valiant, för att det var så nyskapande på sin tid, och inspirerat så många. Men ändå en doldis.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,938
Location
Barcelona
Men ugh, varför kan inte folk fatta om man använder "snabbsvaret" så hamnar deras inlägg som svar på det sist skrivna inlägget i tråden? :gremfrown:

Hur som helst: Det här tänkandet är äldre än Supergänget. Feng Shui fungerar t.ex. precis så: du får beskriva helt hur du vill, men det påverkar inte ett iota när du sedan slår tärningarna.

Så hur charmigt Supergänget än må vara, så tror jag tyvärr inte att det kommer att gå till historien.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Dnalor said:
Så hur charmigt Supergänget än må vara, så tror jag tyvärr inte att det kommer att gå till historien.
I alla fall inte av den anledningen, utom möjligen i Sverige, där Feng Shui om möjligt är mer marginellt än Supergänget.
 
Top