Rollspelens klassiker
Alright.
Vad gör en klassiker, egentligen? Hur väljs litteraturens stora klassiker ut? Är det de som fängslat människor om och om igen under flera år? Är det de som symboliserar nya trender inom litteraturen? Eller är det bara de som de som vet bäst gillar mest?
Rollspel har inte en gammal en historia, så värst många stora trender, eller respekterade auktoriteter.
Så jag har försökt lista spel som ger en ganska heltäckande kunskap om rollspel, både det allmänna och det specifika om man spelat eller läst dem. Den erfarenheten borde räcka långt för att analysera rollspelshobbyn, och det om något är väl ett bra tecken på klassiker?
Det är inte en komplett lista... Det är mer ett utkast. Det finns mycket jag inte vet tillräckligt mycket om för att kunna bedömma. Noir, HeroQuest, Earthdawn, Sorcerer... Och säkert många jag bara råkat glömma idag. I vilket fall så har det varit en intressant övning att skriva listan.
De här är jag ganska säker på:
1. D&D - Valfri utgåva. Både för hur det format hobbyn och för insikt i en stor andel av hobbyn idag.
2. WoD - Valfri variant. Både för hur det förändrat hobbyn och för insikt i en stor andel av hobbyn idag.
3. Mutant - Valfri utgåva, till och med kortfilmen fungerar. Mutant är unikt för att det är så svenskt - och så olikt det som resten av kultursverige presterat. (Taube, Beck, Bergman...)
4. Kult
5. Svavelvinter - Det här måste vara det närmaste rollspelssverige kommer en klassiker?
6. Polaris - Indiespelens flaggskepp med unik konfliktresolution. (Tack Gurgeh!)
7. Nobilis - Ett poetiskt rollspel. Jag kan inte riktigt ge spelet rättvisa i en kort text så här, men kanske kan jag återkomma med en längre analys om varför Nobilis är så unikt och viktigt.
8. Call of Cthulhu.
Dessa är jag mer osäker på:
Eon och Drakar och Demoner har präglat stor del av svenskt rollspel, men vad finns det för lärdomar av dem?
Dogs in the Vineyard tycker jag som sagt att jag lärt mig högvis av, och vinkeln med rollspel baserat på moral och val är helt unikt, och jag tycker det är en riktig milstolpe inom rollspel... Men det är för personligt. Jag kan inte själv ärligt rekommendera spelet till en sådan här lista, känner jag.
Behövs det en representant för Kaleidoskops spelexplosion, som i allra högsta grad präglar utvecklingen på svenska rollspelsmarknaden idag. Och isåfall vilket spel? Supergänget?
Hammaren & Trollspöt representerar ett unikt hörn i rollspelsteori, men har det fått något genomslag? Kommer det få det? Jag känner inte att jag har förståelsen och engagemanget i Fiktionslek unika rollspelsteorier för att sätta upp spelet på listan och mena det. Det här spelet är också för någon annan att rekommendera.