Nekromanti Rollspel som alla rollspelare borde spela

Leewest

Veteran
Joined
30 Jun 2008
Messages
17
Location
Stockholm
Vilka spel kan göra en rollspelare till en bättre rollspelare?

För min del så skulle jag säga skräck-rollspel generellt sett: Call of Cthulhu, Kult, Chock, World of Darkness etc.
Varför? Helt enkelt för att skräck är bland de svåraste att förmedla. Det finns gånger då folk har verkligen ryst till, inte vågat gå in genom dörren framför dem eller liknande. Lyckas man med det som rollspelare så tror jag man har lärt sig en hel del om det narrativa berättandet, pacing samt karaktärsgestaltning.

Any takers?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Ingen har nämnt Neotech eller Eon. Då gör jag det. Inte för att jag tycker de är särskilt bra alls, utan för att man bör ha upplevt spel med extrem detaljism i reglerna, lika mycket som man bör ha upplevt friform med mera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
då finns det spel som är rejält mer detaljistiska, men jag håller med dig i princip. Nåt som kan vara bra för allmänbildningen om inte annat.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,364
Location
Stockholm
Jo, det var principen jag var ute efter. Säkerligen finns värre regelbestar därute. Är Phoenix command bland de värsta? Det måste jag ju leta upp i så fall om jag ska vara konsekvent.

Edit: Fan, Arfert, din signatur får en ju att vilja lära sig att tycka om Zappas musik.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,599
Location
En mälarö
Brynolf said:
Jo, det var principen jag var ute efter. Säkerligen finns värre regelbestar därute. Är Phoenix command bland de värsta?
Nu är det visserligen närmare femton år sedan jag spelade det men jag vill minnas att det bara gäller stridssystemet. Resten, som färdighetssystem och karaktärskapande, är ganska primitivt. Fast man får intrycket att dessa delar slängts med mest för att göra det till ett komplett rollspel och inte bara ett stridsystem.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,599
Location
En mälarö
Re: Rollspel som alla rollspelare borde spela (ot)

Brynolf said:
Fan, Arfert, din signatur får en ju att vilja lära sig att tycka om Zappas musik.
Man kan upptäcka att man, trots vad man först trodde, ändå gillar Frank Zappa. Men att lära sig göra det går inte. :gremcool:

/Anders
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Rollspelens klassiker

Alright.

Vad gör en klassiker, egentligen? Hur väljs litteraturens stora klassiker ut? Är det de som fängslat människor om och om igen under flera år? Är det de som symboliserar nya trender inom litteraturen? Eller är det bara de som de som vet bäst gillar mest?

Rollspel har inte en gammal en historia, så värst många stora trender, eller respekterade auktoriteter.

Så jag har försökt lista spel som ger en ganska heltäckande kunskap om rollspel, både det allmänna och det specifika om man spelat eller läst dem. Den erfarenheten borde räcka långt för att analysera rollspelshobbyn, och det om något är väl ett bra tecken på klassiker?

Det är inte en komplett lista... Det är mer ett utkast. Det finns mycket jag inte vet tillräckligt mycket om för att kunna bedömma. Noir, HeroQuest, Earthdawn, Sorcerer... Och säkert många jag bara råkat glömma idag. I vilket fall så har det varit en intressant övning att skriva listan.

De här är jag ganska säker på:

1. D&D - Valfri utgåva. Både för hur det format hobbyn och för insikt i en stor andel av hobbyn idag.
2. WoD - Valfri variant. Både för hur det förändrat hobbyn och för insikt i en stor andel av hobbyn idag.
3. Mutant - Valfri utgåva, till och med kortfilmen fungerar. Mutant är unikt för att det är så svenskt - och så olikt det som resten av kultursverige presterat. (Taube, Beck, Bergman...)
4. Kult
5. Svavelvinter - Det här måste vara det närmaste rollspelssverige kommer en klassiker?
6. Polaris - Indiespelens flaggskepp med unik konfliktresolution. (Tack Gurgeh!)
7. Nobilis - Ett poetiskt rollspel. Jag kan inte riktigt ge spelet rättvisa i en kort text så här, men kanske kan jag återkomma med en längre analys om varför Nobilis är så unikt och viktigt.
8. Call of Cthulhu.

Dessa är jag mer osäker på:

Eon och Drakar och Demoner har präglat stor del av svenskt rollspel, men vad finns det för lärdomar av dem?

Dogs in the Vineyard tycker jag som sagt att jag lärt mig högvis av, och vinkeln med rollspel baserat på moral och val är helt unikt, och jag tycker det är en riktig milstolpe inom rollspel... Men det är för personligt. Jag kan inte själv ärligt rekommendera spelet till en sådan här lista, känner jag.

Behövs det en representant för Kaleidoskops spelexplosion, som i allra högsta grad präglar utvecklingen på svenska rollspelsmarknaden idag. Och isåfall vilket spel? Supergänget?

Hammaren & Trollspöt representerar ett unikt hörn i rollspelsteori, men har det fått något genomslag? Kommer det få det? Jag känner inte att jag har förståelsen och engagemanget i Fiktionslek unika rollspelsteorier för att sätta upp spelet på listan och mena det. Det här spelet är också för någon annan att rekommendera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rollspelens klassiker

är väl en rätt OK lista, fast jag har några små invändningar...

Handlar det om allmänbildning och "klassiker" tycker jag:

Mutant är ju gulligt och bra, men det är ju faktiskt från början en rip-off på Gamma World.

Svavelvinter kan man ju spela för att veta vad snacket handlar om, men det är ju "bara" en bra fantasykampanj. Men OK den kan få vara kvar för att det är den första BRA svenska kampanjen i tryck. "Bra för att vara svensk", skulle man sagt om det vart en film eller en skiva.

Kult.. samma invändning som för Svavelvinter. "Bra för att vara svenskt". Ett OK spel, men inget man behöver ha SPELAT för att förstå rollspelens historia.

Tycker som du att inte man behöver ha med Drakar och Demoner eller Eon (eller, for den delen, Saga, Oktoberlandet, Supergänget osv)... Möjligen kan Drakar vara med, men då tycker jag att man kan spela RQ istället, det är ju originalet. Annars blir det som att välja Orupean Songs istället för Whats Going On, liksom...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Rollspelens klassiker

Arfert said:
Mutant är ju gulligt och bra, men det är ju faktiskt från början en rip-off på Gamma World.
Men min motivering till varför Mutant ska vara på listan (Att det är väldigt svenskt utan att vara det på det stereotypiskt svenska sättet, och att det har haft en stor roll på den lokala rollspelsmarknaden) gäller ju inte alls för Gamma World, så det borde väl inte spela någon roll?
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Rollspelens klassiker

Mina två öre:

Call of Cthulhu - Första, största och bästa skräckrollspelet. Många framhåller Sanity-mekaniken som banbrytande och det var den såklart - men det var nog _ännu_ mer banbrytande att då och där göra ett spel där ett typiskt resultat av ett äventyr var att alla rollpersoner var antingen döda eller galna och där man helt enkelt inte _kunde_ döda många av de monster man stötte på.

Trail of Cthulhu - Kenneth Hites kärleksförklaring och "nyversion" av Call of Cthulhu som tar deckarrollspelande på allvar genom att helt ändra de speltekniska förutsättningarna. Smart, snyggt, enkelt och framförallt otroligt stämningsfyllt. Trail och Call är båda med på listan för att de tillsammans utgör en fantastisk illustration av vad som hänt i rollspelsvärlden (både i termer av systemtänk och världstänk - och integrationen av system och värld) de senaste trettio åren.

Traveller - förvånad att ingen nämnt det. Med moderna mått mätt ett helt bristfälligt spelsystem men anmärkningsvärt eftersom detta var ett spel som var oerhört tidigt ute med metaplott - varje modul innehöll lite extra världsinformation som flyttade världen framåt och med varje ny version av spelet (åtskilliga vid det här laget) ändrade man världen i något viktigt avseende (reservation: har ej sett allra allra senaste Traveller). Och så är det ett traditionellt hard-SF-spel.

Toon - Indierollspel typ 25 år innan begreppet uppfanns (och mycket charmigare än många indierollspel för att det inte tar sig själv på allvar över huvud taget). Ställde (och ställer fortfarande) många av rollspelsvärldens ortodoxier på huvudet med sina maximer: "Act, don't think" är en favorit. Tonvikt på karaktär, improvisation och att få folk att skratta. Skapa en RP på 15 minuter och ha en fullgod, otroligt rolig spelsession på 1 timme. Jag har sagt det förut och jag säger det igen: det var här mycket av indievågen började, fast det vet inte indierollspelarna själva.

Andra kandidater för inklusion i "rollspelskanon" (förutom de uppenbara som redan nämnts): Paranoia (humor? i rollspel? får man ha det?), James Bond (oerhört nyskapande), Shadowrun (helgjuten värld, ständigt förbättrade regler), Warhammer Fantasy Roleplay (själva urtypen för grisodlarfantasy), Kult (spelet som dödade rollspelshobbyn i Sverige).
 

Mathias

Veteran
Joined
9 Jun 2004
Messages
58
Location
Ett högt torn
Re: Rollspelens klassiker

Skuggornas mästare! Ett spel som man inte blir hel efter att ha spelat.

Kanske lite allvarligare:

Paranoia - skruvad humor, Warhammer Fantasy - cool fantasy, Mutant - framtid och Call of Cthulhu - annorlunda skräck

-Mathias
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,115
Location
Helsingborg
Re: Rollspelens klassiker

James Bond (oerhört nyskapande),
Vart då? Att man behövde en multiplikationstabell för att få reda på vilket värde man skulle slå under? Jag tyckte inte ens spelet var bra jämfört med andra spel från den tiden.

/Han som tyckte spelet var en besvikelse
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,964
Location
Sandukar
Re: Rollspelens klassiker

Han said:
James Bond (oerhört nyskapande),
Vart då? Att man behövde en multiplikationstabell för att få reda på vilket värde man skulle slå under? Jag tyckte inte ens spelet var bra jämfört med andra spel från den tiden.

/Han som tyckte spelet var en besvikelse
Nu är du snäv och fokuserar på en av de bökigare delarna av spelet (även om outputens fyra nivåer är välintegrerat med regelverket som helhet), men spelet tar upp sådant som "Öde" (Hero points för hjältarna, Survival points för skurkarna), regelstyrd social interaktion, karaktärsdrag/svagheter (som har koppling in i regelverket), ett smart system för hantering av kunskapsfärdigheter, genremässiga regler kring berömelse och igenkänning baserat på ens egen historik (med ett klurigt trade-off-system), tematiska och konkreta regler för jakter, strid och hasardspel, etc - och spelet kom 1983! Det är minst 20 år för tidigt om man jämför med spelen som fanns då och JB känns i stort sätt som modernt än idag.

Jag menar, bara en sådan sak som att alla regler fungerar genom en och samma kärna - det fanns ju bara inte i rollspel anno tidigt 80-tal.

Men om du låser dig till att tycka "spel måste vara dåligt pga en multiplikationstabell" så kan man säkert tycka att alla andra kvaliteter bleknar. Men då har man inte fattat poängen. ,-)
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Rollspelens klassiker

Han said:
James Bond (oerhört nyskapande),
Vart då? Att man behövde en multiplikationstabell för att få reda på vilket värde man skulle slå under? Jag tyckte inte ens spelet var bra jämfört med andra spel från den tiden.

/Han som tyckte spelet var en besvikelse
Marco svarade innan jag hann, så what he said. Vilka andra spel från den tiden har du jämfört med? Typ Powers & Perils, Chivalry & Sorcery och liknande kan man ju knappt plocka upp och spela idag.

undrar
Örnie
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,599
Location
En mälarö
Re: Rollspelens klassiker

Jag håller med dig i allt du säger men skulle t.o.m. vilja gå ett steg längre och säga att den diskuterade multiplikationstabellen inte alls är krånglig. Visst, den lägger till ett extra moment efter "slå tärningen och konstatera framgång eller misslyckande". Men det extra momentet visar enkelt och tydligt hur bra du lyckades och tar t.ex. i strid bort eventuella skadeslag då det enkelt visas av din framgångsnivå. I hur många spel anno 1983 klarades en attack och dess eventuella effekter av med bara ett tärningsslag? Dessutom så fanns tabellen klart och tydligt tryckt på varje rollformulär, precis intill där man ändå måste kolla för att veta vilket värde man skulle slå under.

So, Sock it To 'Em JB!!! (Hundra popnördspoäng till den som kan identifiera detta citat) :gremcool:

/Anders
 
Top