Okej, de spel jag fått in tips på hittils som är i den anda jag tänkte på när jag startade tråden är:
InSpectres (okej, det var jag som tipsade, men vafan), för att man inser att rollspel inte behöver vara nå't märkvärdigt.
Polaris, för att man tvingas tänka i helt nya banor.
Det allra första D&D, för att man bör veta var man kommer ifrån.
En tidig version av DoD, av samma anledning.
D&D, Vampire och något av de större indiespelen, för att kunna hänga med i rollspelsdiskussioner.
Supergänget, för att det lyckas kombinera spelighet med samberättande (fast varför bör varje rollspelare ha spelat ett spel som kombinerar spelighet och samberättande?).
Västmark 3 eller Skymningshem: Andra Imperiet, för då får Krille mer pengar (fast jag hade hoppats på ett seriöst svar av dig, också, Krille).
Mutant, eftersom alla rollspelare tydligen behöver kunna jättemycket rollspelshistoria
.
Nobilis, för att det inte är som andra spel, och kanske är det lite tjejigt.
Feng Shui, för att det visar hur man kan lämpa över beskrivning på spelarna och på så sätt lätta sin börda och förbättra sitt spel (min tolkning).
Jag skulle vilja formulera om min fråga nu. En del av ovanstående stämmer in på det jag tänkte mig, men inte helt. Om jag smalnar ned frågan ännu mer:
Vilka spel kan göra en rollspelare till en bättre rollspelare?
... vad svarar ni då? Feng Shui och Polaris tycker jag redan har motiverats i den (mer specifika) frågan. Finns det fler? Jag är alltså ute efter spel som har något att lära ut. Jag är säker på att en hel del av spelen ovan har det, men jag har inte riktigt sett vad. Så, vilka spel, och vad kan vi lära oss av dem? Och observera att jag nu menar som spelare och spelledare, inte som spelskapare. Så att ett spel har ett väldigt välkonstruerat regelsystem är inte motivering nog.
Orkar ni med en runda till?