Nekromanti Rollspelens givna klassiker?

Arfert

Facit
Apple Lane (1978)
Snake Pipe Hollow (1979)
Griffin Mountain (1981)
Pavis (1982)
och
The Big Rubble (1983)

..är trevliga moduler som inte bara är av historiskt intresse...

Ymir

Liten kantbaron
Givet att Granatäpplets färg av somliga verkar ses som en av filmhistoriens odödliga klassiker tror jag inte att det är en fundamental faktor för klassikerstatus huruvida någonting är obskyrt eller ej...

men jag vet inte, liksom, jag har mött massor av människor som älskar Tékumel, men aldrig en kotte som spelat Traveller...så vem är det som säger att Traveller är mindre obskyrt/arkaiskt än Tékumel?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ymir said:
Givet att Granatäpplets färg av somliga verkar ses som en av filmhistoriens odödliga klassiker tror jag inte att det är en fundamental faktor för klassikerstatus huruvida någonting är obskyrt eller ej...

men jag vet inte, liksom, jag har mött massor av människor som älskar Tékumel, men aldrig en kotte som spelat Traveller...så vem är det som säger att Traveller är mindre obskyrt/arkaiskt än Tékumel?
Har du och jag aldrig träffats? :gremsmile:

Hursomhelst, Traveller var ett spel öppnade en ny riktning för hobbyn när det kom 1977: gritty galaxsträckande SF. Det var nyskapande på många sätt. Och version T6 publicerades under 2013.

Ond bråd död

Swashbuckler
Håller med i stort. Over the edge och Champions har jag dålig koll på, men åtminstone Over the edge snackas det ju om.

Hur är det med Pendragon?

Sen vet jag inte hur spelen kommer stå sig i framtiden, kanske är det bara D&D och Vampire som står sig (CoC är ju mer settingen än rollspelet egentligen).

Bolongo

Herr Doktor
Skills:
Ja, Greyhawk var första förekomsten av skills.
Men det första spelet som gjorde skills istället för levels till det som definierade en karaktär var... Traveller, faktiskt, eftersom det kom året före RuneQuest.

Culture Gaming:
Beror på hur man definierar det, men kulterna i RQ var den första spelmekanismen som drog in kulturen i tärningsslagen. Empire of the Petal Throne (första spelet i Tekumel) var fortfarande för mycket av en D&D-klon.

Fotnot:
Vem det nu var som kallade RQ en D&D-klon, dig går det ju inte att ta på allvar. :gremwink:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
chrull said:
Dungeons & Dragons och Call of Cthulhu är de enda klassikerna. Inga andra spel kan mäta sig med dem när vi pratar om klassikerstatus.
Men om jag skulle gissa så är det nog Warhammer och Vampire som kommer närmast.

Om 40 år kommer ingen prata om spel som Apocalypse World eller Paranoia annat än som fotnötter. D&D och CoC kommer däremot fortfarande spelas för fullt.
AW är för snart för att uttala sig om åt varken det ena eller andra hållet. Men om jag skulle utnämna självklara klassiker skulle det bli Dungeons & Dragons, Call of Cthulhu, Vampire: the Masquerade och Sorcerer. De två förstnämnda (och möjligen Runequest och Traveller) av de skäl som tagits upp hittills i tråden, Vampire och Sorcerer eftersom de båda är de mest profilstarka bland startskotten för en mängd nya trender inom spelhobbyn (om man tvekar om Sorcerer är det bara att kolla hur många av de större nya spelen som tagit intryck av Forge-rörelsen -- den där lilla GNS-essän längst bak i boken satte mycket i rörelse, oavsett vad man tycker om det).

NilsK

Ligist
Det är möjligt att du har rätt angående Sorcerer, men är det verkligen spelet i sig som haft så stor betydelse och inte Ron Edwards internetessäer och the forge?

Bolongo

Herr Doktor
NilsK said:
Det är möjligt att du har rätt angående Sorcerer, men är det verkligen spelet i sig som haft så stor betydelse och inte Ron Edwards internetessäer och the forge?
Det kanske är en hönan-och-ägget fråga. Hade hans essäer fått inflytande om han inte haft ett spel som visade vad han menade i praktiken?

Arfert

Facit
Sorcerer kanske kan kvala in tycker jag... men gränsfall av den anledning du skriver. Plus att det är relativt nytt. Men OK, det kan vara med.

Vill man söka indie-rötterna så är Prince Valiant och Over the Edge viktigare egentligen.

Organ

Out of time, out of mind
NilsK said:
Ghostbusters/Star Wars D6 (1986/87) - De första lyckade franchiseemuleringarna och spelen som introducerade tärningspölar. Ghostbusters var prototypen och SW den
Vad är det med MERP (1984) som diskvalificerar det som den första framgångsrika franchiseemuleringen?

NilsK said:
GURPS (1986) - Det första universiella regelsystemet var en enormt stor framgång under det simulationistiska 80- och 90-talen.
Brukar inte Worlds of Wonder (1982) allmänt anses vara det första universella rollspelet?

/Anders

Max Raven

T12-kultist
Arfert said:
Sorcerer kanske kan kvala in tycker jag... men gränsfall av den anledning du skriver. Plus att det är relativt nytt. Men OK, det kan vara med.

Vill man söka indie-rötterna så är Prince Valiant och Over the Edge viktigare egentligen.
Baron Münchhausen kanske?

Krille

Super Moderator
Organ said:
Vad är det med MERP (1984) som diskvalificerar det som den första framgångsrika franchiseemuleringen?
Om du menar just som franchise-emulering så var det väl att Cthulhu och Tékumel var tidigare ändå.

Om du menar som klassiker så var det väl mest att ICE gick i konkurs och att MERPs staying power försvann.

NilsK said:
Brukar inte Worlds of Wonder (1982) allmänt anses vara det första universella rollspelet?
Men det blev inget varaktigt fenomen som GURPS blev. Utom fantasy-delen som blev vår DoD.

NilsK

Ligist
Sant, MERP var tidigare, men det här var första gången vi såg ett spel med regler som lyfte fram det unika med franschiset istället för att motarbeta det. Men visst man kanske ska skruva på formuleringen. Vidhåller dock att SW är en tvättäkta andra rangens klassiker :gremsmile:

Stämmer! Det hade jag faktiskt helt glömt bort, men det var också lite av en spelhistorisk parantes i jämförelse med GURPS.

Jocke

Man med skägg
Jag har problem med vad folks bild av vad en klassiker är i den här tråden. Dvs att spelet ska vara först med någonting, vilket ju inte stämmer om man kollar på klassiker i något annat sammanhang.

Jag tycker som gör en klassiker till en klassiker är att den är gammal men lever kvar, antingen genom att spelet då fortfarande spelas, eller genom att alla nya spel måste förhålla sig till det klassiska spelet.

Sen tänker jag även att spelet borde bli mer klassiskt om det har påverkat hur saker fungerar även utanför rollspelssfären.
(det här är den svagare delen av mitt argument)

Vampire: The Masquerade blir alltså det mest klassiska spelet efter som det tillsammans med Ann Rices Vampyrkrönika skapar officiella amerikanska vampyrmyten. (tex hur vampyrer skapas, att människor tänder på att få sitt blod suget, att vampyrerna inte kan äta, att de har en hemlig regering som styr vad vampyrer får och inte får göra, osv)

Det går helt enkelt inte att göra någonting med vampyrer i Amerika utan att förklara hur de förhåller sig till VtM. Alla avsteg (tex de glitrar i solljus eller Lilith var inte alls den första vampyren) måste redogöras.

Det är också det enda spelet som inte är AD&D 2:nd ed som det någonsin refereras till i populärkultur.
Ja, det är alltid AD&D 2:nd ed och inte nån annan upplaga det hänvisas till. Kanske inte i ET då, efter som filmen är äldre än 2:nd ed, men i alla fall efter 1989 så gäller detta. Oavsett vilka regelböcker de har som rekvisita.
Varför spelet är en klassiker för oss rollspelare har andra människor redan avhandlat mer än väl i tråden.

Spelet kan också vara startskottet för den omåttligt populära trenden med Title: the subtitle namnstruktur, men det har jag inte orkat googla på så där kan jag gå på en nit.

ragngand

Swordsman
Eksem said:
Jag tycker Traveller är för lame, vem spelar Traveller idag egentligen, och både RQ och Empire of the Petal Throne är ju typ DnD-hack, så därför har chrull rätt. CoC och DnD är klassikerna.
Ett mycket märkligt uttalande att RQ är ett DnD-hack, har du sett de båda rollspelen? (Empire of the Petal Throne kan jag däremot inte utttala mig om)

Eksem

Champion
Är man rollspelshistoriskt lagd så ser man kanske det vitsiga med den kommentaren är mer uppenbart, jag överskattade antagligen forumets generella intresse för att ha koll på saker som typ Alarums & Excursions och The Perrin Conventions. Det var alltså skämtsamt menat, baserat på att RuneQuest faktiskt hade sitt ursprung i en samling husregler till DnD, även om det såklart blev ett unikt spel av det.

NilsK

Ligist
Klassikerdefinitionen är snårig och det räcker med att kika på hur de definieras i litteratur och filmvärlden för att inse att det inte finns en kassaskåpssäker tolkning. Med andra ord blir en sån här lista alltid en hel del tyckande.

Att ett spel är först med något är inte heller det absolut viktigaste, jag vet inte om du syftar på min lista eller inte men ordvalen i motiveringarna där är inte direkt vägda på guldvåg :gremsmile: . Men att ett spel populariserar något som i sin tur förändrar hobbyn i stort är definitivt relevant tycker jag. Spelets inflytande på hobbyn i stort och efterföljande lir väger tungt, samt i viss mån någon sorts relevans idag.

Att Vampire skulle vara den största klassikerna av dem alla pga att den varit med och format vampyrberättelser i andra media köper jag inte riktigt, men visst är det en klassiker.

Jocke

Man med skägg
nej, det var inte specifikt dig jag var ute efter :gremtongue:

Jag känner mest att jag inte kan sätta mig in i vad gamma world har med något att göra, varför det spelar roll vem som skrev regler för skils först och sånt och försökte besvara frågan.

Jag hade också nån slags mål om att inte bedöma D&D (valfri upplaga) som den största klassikern.

Så jag tänkte på vad jag bryr mig om med andra klassiker, från andra medier och försökte lägga det på rollspel.

edit:
Det kan vara värt att nämna att jag aldrig har vart överdrivet intresserad av historia. Tidigaste källan är därför något jag har svårt att ge lika stor vikt som argument av typen "Den har Elric på framsidan ju!"

Arfert

Facit
Vampire: The Masquerade kanske bör vara med. Fast det snodde det mesta från Rice... Det var snarare ett tokbra exempel på att ligga otroligt rätt i tiden. Rice och Goth hade satt grunden på 80-talet. Det var bara en tidsfråga att nån rollspelsskapare skulle hänga på. Underligt att det inte hände tidigare, faktiskt. Öppet mål.