Får mig att tänka mig Oktoberlandet är spelmöten som mer är diskussion kring premisserna av spelet.
Projekt Mir - världskapitlet
Något jag verkligen ogillar i rollspel är allt, för mig, onödigt arbete som jag behöver lägga ned. Jag behöver läsa allting, jag behöver lära mig en värld och regler och sedan måste jag sitta och pussla ihop hur jag ska göra för att skapa ett äventyr. Oktoberlandet tar detta ett steg längre och tvingar mig först pussla ihop världen. Alltså, jag köper principen om att det jag läser formar mina tankegångar inför spelmötet och jag kan väl förstå att jag mest är van vid hur setting ska bli presenterad för mig som läsare (eller snarare: blir presenterad felaktig). Medan jag läser kan jag dock inte sluta hålla tanken i huvudet "Varför läser jag det här?".
Världskapitlet är rejält välskrivet och är en intressant metakommentar i hur läsaren börjar förstå rollspelet. Medan jag läste insåg jag vad de tidigare vaxrullarna, exempelvis obduktionsrapporten av alven, innebar för själva historien som målas upp. Ger det mig tillräckligt stöd för att känna att jag ska kunna spelleda? Själv känner jag att jag mest kan vagt skymta världen genom gränsdimmorna.
Jag sitter och funderar på om spelet inte hade fungerat bättre som samberättande. Man sätter ett tema med några grundläggande saker i världen och så kör man utifrån det. Vad folk hittar på om världen allt eftersom är hur världen fungerar. Det står i boken att det inte är vad spelet är till för, men allting pekar mot att samberättarstrukturen hade passat bäst till hur det är tänkt att man ska samskapa världen tillsammans.
Nu är det bara introduktionsäventyret kvar, vilket är i princip de sista 40 sidorna av en drygt 200-sidig bok.